fallback

България е първо място в ЕС по ръст на продажбите на нови коли през март

Увеличението спрямо същия период на миналата година е с близо 30%

България е лидер в Европейския съюз (ЕС) по ръст на продажбите на нови автомобили през март, като продадените бройки в страната са най-големите за последните 12 месеца, става ясно от доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Общите продажби на нови превозни средства на българския пазар нарастват с 29,2% до 3944 броя спрямо 3053 броя година по-рано. В същото време пазарът в ЕС претърпя първия си месечен спад от началото на годината през март, като продажбите на нови коли в блока се свиват с 5,2% до около 1 млн. броя. Периодът около католическия Великден повлия отрицателно върху продажбите през миналия месец на повечето пазари в ЕС, включително на четирите най-големи: Германия (-6,2%), Испания (-4,7%), Италия (-3,7%) и Франция (-1,5%).

За първото тримесечие на годината регистрациите на автомобили в блока са се увеличили с 4,4%, достигайки близо 2,8 млн. броя. Основните пазари на блока отбелязват стабилен ръст от януари до март, като при Италия и Франция увеличението е 5,7%. Следват Германия (+4,2%) и Испания (+3,1%).

През март се наблюдава промяна в състава на автомобилния пазар: дялът на електрическите автомобили се понижи до 13% дял спрямо миналогодишните 13,9%, докато хибридните превозни средства разширяват присъствието си до 29% спрямо предишните 24,4%. Общият дял на бензиновите и дизеловите модели достига 47,8% спрямо 51,8 на сто преди година.

В същото време регистрациите на напълно електрически автомобили в ЕС намаляват с 11,3% до 134 397 броя, отразявайки по-широкия спад на пазара. Белгия и Франция отчитат двуцифрени ръстове – 23,8% и 10,9 на сто, докато продажбите в Германия се свиват с 28,9%. Първото тримесечие на 2024 г. приключва с общо 332 999 регистрирани нови изцяло електрически автомобила, което представлява 3,8% увеличение спрямо същото тримесечие на предходната година.

Продажбите на електромобили в България се увеличават с 3,7% до 141 броя през март спрямо 136 броя за март 2023 г. Дялът на този вид задвижване от общите продажби в страната продължава да се свива на годишна база до 3,6%. През февруари регистрираните електромобили съответстваха на 4,3% от целия пазар.

Хибридните модели отбелязват 12,6% ръст на регистрациите в ЕС през март въпреки общия спад на пазара. Франция и Италия регистрират значителни увеличения от съответно 29,6% и 8,3%, но Германия отбелязва спад от 0,3%.

Продажбите на хибриди в България се увеличават с 91,5% до 90 броя спрямо 47 броя преди година. Страната ни отчита най-голям ръст сред всички останали страни в ЕС. От друга страна, регистрациите на плъгин хибриди се свиват с 6,5% през миналия месец, като в Германия и Белгия се наблюдава спад от съответно 4,5% и 15,3%. Франция се противопоставя на тенденцията със скромно увеличение от 3,6%. През март обемите на продадените плъг-ин хибриди в ЕС достигат 73 029 броя, което се равнява на 7,1% от общия автомобилен пазар.

Продажбите на плъг-ин хибриди в България се увеличават със 140,9% до 53 броя спрямо 22 превозни средства преди година. И тук, както при общите продажби и регистрациите на хибриди, българският пазар е първи в ЕС по ръст. Въпреки голямото увеличение на регистрациите на електрифицирани превозни средства техният дял остава малък в сравнение с колите, използващи петролни горива.

През март продажбите на бензинови и дизелови автомобили са най-силно засегнати от общия пазарен спад. Продажбите на бензинови модели се свиват с 10,2%, като основен принос тук имат страни като Франция (-17,7%), Испания (-10,1%) и Германия (-3,4%). За разлика от тях, Италия отчита растеж от 5,7%. В резултат на това пазарният дял на бензина в региона намалява от 37,4% на 35,4% спрямо март предходната година.

България е първа по ръст сред страните в ЕС и при продажбите на бензинови коли. Регистрациите на този тип задвижване в страната се увеличават през март с 32,4% до 2876 броя спрямо 2172 броя година по-рано. Дялът на бензиновите модели на родния пазар остава доминиращ – 72,9% от общите продажби.

Спадът на пазара на дизелови коли е още по-сериозен, като продажбите в ЕС се свиват с 18,5% през март. Значителни спадове се наблюдават на най-големите пазари: Франция (-32,1%), Испания (-38%) и Италия (-27,6%), докато Германия регистрира само леко намаление от 0,5%. Общите продадени обеми от този вид задвижване в региона достигат 128 227 превозни средства, което съответства на пазарен дял от 12,4%.

Регистрациите на дизелови автомобили в България растат през март с 13,6 на сто до 644 броя спрямо 567 броя година по-рано. Дялът на този вид задвижване достига 16,3%.

Още по темата - вижте на Investor.bg

fallback
  • #17
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Да на служебни и на баници и бусове.
  • #16
    анонимен ( преди 7 месеца )
    И аз съм в класацията, но не се и учудвам имаше доста намаления както казва сега се взима налична нова кола и то с отстъпки над 10%, че някой дават и 20%.
  • #15
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Аз съм в статистиката за нов внос, въпреки това колата ми е с регистрация 12.22, с оставащи 3.5 години гаранция. 245 кс. Бензин-Хибрид 4х4 на 20 х км. Това прави ли я по-лоша от чисто нова ? Не мисля, статистиците да помислят малко.
  • #14
    До 14 ( преди 7 месеца )
    Какво общо имат личните ти драми с продажбата на нови коли? Това, че ти не можеш да си вземеш сега нова кола не значи, че други също не могат. Желая ти следващия април да си два пъти по-добре от сега и да мислиш по друг начин.
  • #13
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Знаем ги тези стъкмистики, и аз днес печеля два пъти повече от колкото миналия април, защото тогава бях на борсата, но не съм дръпнал в живота
  • #12
    Факт ( преди 7 месеца )
    Дизела умре миналата година 13% тая 12 а през 2015 беше 50%. Практиката Доказа че дизеловата технология еБоклук
  • #11
    Факт ( преди 7 месеца )
    Дизела умре миналата година 13% тая 12 а през 2015 беше 50%. Практиката Доказа че дизеловата технология е *** лук
  • #10
    raiders ( преди 7 месеца )
    И аз съм един от тези 3944 автомобила... хаха, да си го пожелаем на всички да иска и почувства новата кола, пък бензин или хибрид... електро дай боже ;)
  • #9
    333 ( преди 7 месеца )
    На хората, каращи Тесли и подобни, трябва да им се дава да зареждат само от соларни и вятърни източници. Иначе са недостойни за колите си.
  • #8
    Кольо ( преди 7 месеца )
    Както писах вчера в друга статия, ние всичко "разбираме" и всичко "можем" ха ха ха ха...... За всичко имаме мнение!!! Много се забавлявам на коментарите. Колко от коментиращите реално имат опит(притежават) електрически или хибриден (или плъг ин хибрид) автомобил? Коментирайте ако имате опит с който да подкрепите коментара си - особено г-н 4
fallback
Последни