fallback

Голямото завръщане на дизела в Европа

Volvo се раздели завинаги с този двигател, но останалите производители са му фенове

Въпреки че регистрациите на дизелови двигатели намаляват в няколко европейски страни, тези мотори се радват на подновен интерес сред много производители. В контекста на електрическия преход автомобилните концерни показват прагматизъм.

 

Изглежда енергийният преход вече не е техен приоритет. Някои марки, които се хвърлиха смело в него, изоставяйки старите ДВГ, се оказаха в неочаквано затруднение. Новите електрически коли не могат да компенсират като бройка на продажбите дизелите и бензините. В крайна сметка потребителят, независимо дали е физическо лице или компания, има последната дума.

Списъкът с модели, които въвеждат отново бензинови и дизелови двигатели, е доста впечатляващ през последните седмици. И показва цялата несигурност около този преход, чийто краен срок е планиран за 2035 г. Или поне беше. Всеки производител, изправен пред трудности при продажбата на електрически автомобили, осъзнава, че трябва да изчака и да реинтегрира добрите, стари мотори в своята гама.

С изключение на Volvo Car, който тази седмица окончателно спря производството на ДВГ, всички останали компании вземат противоположни решения.  Още през миналия септември, по повод срещата на високо равнище за климата, организирана в Ню Йорк, шведският производител обяви: най-новите му дизелови модели ще напуснат заводите в началото на 2024 г.  Марката потвърди, че нейната фабрика в Гент (Белгия) произведе последния си дизелов автомобил, V60, в един „облачен вторник в началото на февруари“ .  В крайна сметка  най-доброто дизелово Volvo - XC90, напусна линията в Торсланда (Швеция) във вторник, 26 март 2024 г. Историческа дата!

 

Обратно, можем да цитираме Stellantis, който пуска отново своите MPV автомобили, включително Berlingo, с бензинови и дизелови  двигатели. Или дори Volkswagen, чийто нов Passat е фокусиран върху ДВГ. От своя страна  Mercedes-Benz  току-що обяви удължаване на производството на своите модели с бензин или дизел след 2030 г.  

Трябва да се каже, че регулаторните ограничения подкопават продажбите на производителите, чиито асортименти вече не винаги отговарят на очакванията на купувачите. Другият сигнал, който говори в полза на връщането към старите двигатели, е временният край на зоните с ниски емисии в доста градове на Западна Европа.

Друг пример, илюстриращ тази динамика, е изявлението на Mercedes:  „Клиентите и пазарните условия (отсега нататък) ще определят скоростта на енергийната трансформация“. Това съобщение, направено от Ола Каелениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, подчертава една осезаема реалност в автомобилната индустрия. Имено нарастващата пропаст между търсенето и предлагането на автомобилния пазар. Наистина, потребителите все по-неохотно се интересуват от гами превозни средства, чието обновяване е мотивирано единствено от изискванията на стандартите.

Във времена, когато енергийният преход на автомобилите е централна тема, статистиката при продажбите на нови превозни средства говори друго. Доминацията на терминчни двигатели в Европейския съюз е толкова силна, че виждаме връщането в полза на  дизела  през януари! С 35,2% от продажбите бензиновите автомобили заемат първо място в Европа през първия месец на годината. Те изпреварват хибрида - с 28,8% от поръчките, пред дизела (13,4%). Всички модели са с двигател с вътрешно горене. Бензинът и дизелът представляват почти всяка втора продажба. Електрическите автомобили (10,9%) и plug-in хибридите (7,8%) затварят класацията.

fallback
  • #76
    Шишо бакшишо ( преди 7 месеца )
    Няма шанс за американските електрокари и техните европейски подобия. Особено ако се има предвид, че за производството на батерията на такова смешно возило се генерират толкова въглеродни емисии, колкото за 200000км пробег на дизелов автомобил
  • #75
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Това със зелената енергия, защо все повече ми напомня ,на ковид пандемията.
  • #74
    Норге ( преди 7 месеца )
    Е, га се задавите аутомедиа от емисии и ауспух на тир или рейс да ви духа в лицата.Като на ония комплексари с бмв-тата легнали в ков.чег едва ли не.и ауспусите им духат е лицето.Няма толкова трудно излизане от кола като от ниско бмв.Направо се набираш по вратите.Да се изкачишНякои имаме и болни кръстове.Затова караме високи ел коли,със 7 год гаранция,корейски.А вие си клапайтеТова заслужавате.Етикецията от мен свърши!
  • #73
    Норге ( преди 7 месеца )
    Вие,тази продажна на немците медиа и платена от тях нон-стоп въртите мантрите за дизела.И плюете против колите без емисии.Господ гледа!
  • #72
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Реален пробег 600 км.
  • #71
    Гостенино ( преди 7 месеца )
    Вярно е. Нямам 100 000 лв за електромобил който след три години ще струва 30 000, защото електромобил с 800 волта архитектура, който се зарежда с 300-400 kW мощност и има реален пробег 400 км струва нов 40-50 000 лв. Толкова пари имат само антиматематиците, които не си правят сметката и не могат да видят тенденциите. Антиматематици, които като им говориш за прогнози в бъдещето гледат през терасата и ти дават практически примери от преди пет години.
  • #70
    Гост ( преди 7 месеца )
    Абе прош ляк тесларски,кажи си че нямаш пари за електрокар и да приключваме.В 50 коментара ми носиш от десет фотоволтаика(кладенци) електроенергия (вода) да ми доказваш колко било изгодно.Ама нямало да си купиш електрокар, защото не ти излизали сметките.
  • #69
    Гостенино ( преди 7 месеца )
    За разлика от тебе аз мога да смятам и не ми се излиза сметката да мина на ток. Ако можех да се възползвам от връщане на ток в мрежата щях да мина още днес. Но нито Тесла има техническа възможност да го прави, нито все още има законови възможности в България. Нито пък при тези цени на тока в момента си заслужава. Знам че времето е имагинерно понятие за тебе, Но всяко нещо с времето си. На фотоволтаиците им трябваха 12 години, кой знае колко на електромобилите.
  • #68
    Гост ( преди 7 месеца )
    А адреналинката електричка продължава да е на нафта.Ех,мечти тесларски.
  • #67
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Дотук трети час откакто ги броим и нови 14 милиона заредени километра и 30 вагона дизелово гориво за нови 5 милиона лв. Гост брои 42% производство на ФЕЦ, а аз вместо в проценти ги смятам в енергия - MWh, километри пробег, вагони с дизелово гориво. Даже процентите не смята вярно, защото при 2400 MW производство от ФЕЦ и 3200 MW потребление, от слънцето се произвеждат три четвърти от потреблението на България - 75% и сметките му излизат грешни със средно аритметично 3% за деня през лятото.
fallback
Последни