Подобно на цветните телевизори през 50-те и 60-те години на миналия век, смартфоните от 2010 г. нататък и толкова много други технологии, появили се в миналото, електрическият автомобил също има своята повратна точка. Тя е 5% пазарен дял - праг, който представлява масовото им приемане. След неговото достигане индустриалните/логистични проблеми и потребителският скептицизъм започват да отстъпват, за да направят път на новото.
Експертите оприличават тази промяна на курса на S-образна крива - продажбите на продукта се развиват бавно след пускането на пазара и след това се ускоряват, докато първоначалните разходи спаднат и продуктът стане масов. За акумулаторните автомобили това вече се случва в 31 страни.
Анализът на продажбите е дело на експертите от Bloomberg, които базират прогнозите си на данни за края на 2023 г. Той показва, че в списъка са се появили още 12 държави в сравнение с предишното изследване от преди година.
България също попада в списъка - на 29-о място, след като през последното тримесечие на 2023 г. у нас са продадени 551 нови електромобила. Това означава пазарен дял от 5,8%, като по този показател задминаваме Италия (5,4% пазарен дял) и Гърция (5,3%). Лидер в класирането, напълно очаквано, е Норвегия (79,6%), където през последното тримесечие на 2023 г. са продадени 25 028 нови електромобила.
Експертите посочват, че след като достигнат критичната точка, регистрациите на нови електромобили се увеличават бързо, като пазарният им дял нараства от 5% на 25% за по-малко от четири години. В случая, разбира се, се взимат предвид всички спирания и забавяния на производството, причинени от икономически рецесии, прекъсвания на веригата за доставки по политически причини, както и фалитите на компании. Настоящите прогнози сочат, че напълно електрическите автомобили ще заемат 22% от световния пазар през 2024 г.