fallback

Подходящ ли е за стари коли новият еко-дизел?

На пазарите в Европа навлиза синтетичното дизелово гориво HVO 100

Новото синтетичното дизелово гориво HVO 100 вече се продава по доста от бензиностанциите в Италия, а сега навлиза и в търговските обекти на Германия. Дизелът HVO в Германия към момента е с 15 цента по-скъп за литър от нормалното дизелово гориво, но в Италия , например, шофьорите на дизелови коли зареждат HVO по-евтино от изкопаемия дизел, защото държавата облага с по-ниски данъци климатичното гориво.

Според властите в Германия не трябва да има субсидии за еко-дизел. Но поне едно начало е поставено. Всеки, който иска значително да подобри CO2 отпечатъка на своя автомобил, вече може да го направи. Въпреки това Федералното министерство на транспорта подкрепя въвеждането на HVO, като това решение се подкрепя и от автомобилния клуб „Mobil в Германия“.

Шефът на клуба Михаел Хаберланд каза пред Focus.de: „За първи път шофьорите вече имат избор дали искат да продължат да зареждат с изкопаеми горива или с по щадящ климата дизел. Преди това беше възможно само чрез закупуване на електрически автомобил. Трябва да използваме всички възможности – и това включва алтернативни горива като HVO 100.“

HVO 100 е едно от най-добрите синтетични горива, които са предназначени да осигурят по-добър климатичен баланс за движение по пътищата, влаковете, корабите и въздуха. Според мнозина именно заради него трябва дори де се отмени забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене от 2035 година.

Като се има предвид разликата в цените, остава да се види дали германците сега ще се обърнат масово към новия дизел. Ако това се случи, той неминуемо ще навлезе и в Европа. Но кой може да зареди с гориво, доколко е съвместимо с двигателя и дали синтетичното гориво не само намалява CO2, но също така оказва влияние върху реални замърсители като NOx или прахови частици?

Отговор на този въпрос дава асоциацията eFuelsNow. Дали вашият дизелов автомобил или камион има официално разрешение да използва климатично гориво зависи от одобрението на производителя. Такива са налични например за много дизелови модели на Audi, BMW или Mercedes.

„Официалните одобрения могат да бъдат разпознати по надписа XTL в капачката на резервоара до стикера B7. По-старите дизелови коли обаче нямат такъв стикер“, казва Бенедикт Цимерман от eFuelsNow.

Но експертите от ADAC развенчават митовете, като заявяват, че климатизираното гориво, е тествано дългосрочно и не причини никакви проблеми и, тъй като гори по-чисто от нормалното гориво, дори води до по-добри нива на изгаряне и на замърсяване в отработените газове.

Според собствената им информация членовете на eFuelsNow имат дългогодишен опит с HVO дизел с няколко модела, включително VW Sharan, произведен през 2014 г., Audi A4 от 2017 г., Mercedes 220 d, произведен през 2019 г. и доста по-стара Alfa Romeo 159. Тези превозни средства, въпреки големия си шестцифрен пробег, се движат без никакви проблеми, въпреки липсата на одобрение от производителя, съобщава Бенедикт Цимерман. Новото гориво има и други предимства: „По-тиха работа на двигателя, по-добра теглителна сила, по-добро поведение при студен старт и повече икономия“, завършва инженерът.

fallback
  • #27
    Готвачът ( преди 8 месеца )
    Е, да махам ли катализатор?
  • #26
    Факт ( преди 8 месеца )
    Германците се провалиха.Мислеха че ще накарат цяла Европа да си накупи дизели и да обикалят хиляди км с колите си да обикалят Европа.Да ама хората искат бърз и евтин Авиотранспорт.Никой умен няма да седне в пасата си и да тръгне от България до Франция например.
  • #25
    До 23 ( преди 8 месеца )
    На такива убедени в екологичността на нещо наречено био, еко, синтетично или каквото и да е друго гориво което гори, различно от водород им предлагам да ми го докажат със затваряне с цялото семейство в затворен гараж и работа на двигателя на добри обороти няколко часа. Аз не бих заложил и живота на котката си на това твърдение. Някой друг сигурен ли е че от био и еко дизела излизат по-малко вредни вещества отколкото от изкопаемия? Аз ще осигуря дизела и гаража, от вас семейството и горивото.
  • #24
    До 22 ( преди 8 месеца )
    А ми повече производатво значи в излишък тоест споделяш мнението ми
  • #23
    Мда ( преди 8 месеца )
    Ако тази алтернатива успее, а тя най-вероятно ще успее, ще отприщи много разработки и на еко бензин, а това ще дръпне автомобилния пазар в съвсем друга посока от партийната линия и доста хора ще мигат на парцали. А Китай ще задължи всяко семейство да има по 5 деца, за да има кой да купува миксерите които ще избълват сега за световната си експанзия
  • #22
    РУК ( преди 8 месеца )
    До 21 - т.е. според теб,за да станат по-евтини батериите и ел. автомобилите,то те или трябва да са в излишък, или да са субсидирани :-) :-) Класическия вариант - повече търсене = повече производство = по-рентабилно производство = по-ниска цена - е спрял да съществува? Интересното на HVO 100 е,че това гориво всъщност е наистина достатъчно конглокентно на дизела.Просто в случая Германия,трябва да се откаже от част от данъците и акцизите,както се отказва от данъците за EV колите например :-)
  • #21
    анонимен ( преди 8 месеца )
    За да е по евтино едно нещо има двя варианта или да е в излишък или да е субсидирано.Няма как дизела да е в такъв излишък следователно се субсидира.Тва за антиелектеиците.
  • #20
    анонимен ( преди 8 месеца )
    На джипката съм изгорил тонове "некачествено" гориво. Олио, стари моторни масла, стари утаени дизели от разни цистерсни, парафини и какво ли не. Минавам всичко през филтър, ако е гъсто разреждам бензин, ако е рядко добавям двутактово масло и газ до дупка. Никога не е имало проблем. Върви яко. Понякога пуши повече черно в зависимост от микса но си върви добре. След 170 000км свалих дюзите за профилактика оказа се че няма нужда. Като нови са. Нов филтър и газ.
  • #19
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Всеки дизел може да върви на олио. Дори и най модерният и най новият. Няма проблем в топло време. Може зимата да има проблем с паленето. За целта се разрежда със 40% стандартен дизел и 10% бензин А95. Може да светне на таблото лампата че има проблем в двигателя, но това не трябва да ви притеснява. Карате си спокойно. В зависимост от модела автомобил след известно време 2-3000км може да се появи проблем -запушване някъде тръби и маркучи. Филтъра също трябва да се сменя по начесто.
  • #18
    До долния ( преди 8 месеца )
    Карат се само дето с един резервоар минават половин разстояние в сравнение с рафинирано гориво.Бая мекици ше требе да изядеш
fallback
Последни