Преди пет години британската петролен гигант Shell беше съден в Нидерландия за неизпълнение на целите за намаляване на въглеродните емисии за 2030 г. Сега компанията предупреждава, че ако някоя от дейностите й бъде ограничена, цените на горивата ще се увеличат. И разходите за електрификация ще бъдат платени от шофьорите, които зареждат от бензиностанции.
Експерти от индустрията предупреждават, че случаят с Shell в Нидерландия е само един от многото други, които предстоят през следващите години, ако Европейският съюз не намали намеренията си да наложи електрически автомобили от 2035 г. На теория това е възможно, тъй като в края на пролетта има избори за европарламент и вече се чуват гласове от някои партии, които се ангажират с премахването на забраната.
От тази 2024 г. правителствата на отделните държави трябва да започнат да инсталират точки за зареждане на главните пътни артерии на своя територия. Първа стъпка е създаване на обществени зарядни съоръжения, към които ще бъдат добавени тези на големи петролни компании, които също трябва да имат зарядни за електромобили на своите бензиностанции.
В същото време обаче европейските планове не предвиждат създаване на подобна мрежа от зарядни на второстепенните пътища, а това означава, че няма как инфраструктурата да се справи с огромни брой електромобили, които се планира да бъдат произведени. Но дори и това, което предстои да бъде направено в близките месеци, ще бъде платено от обикновените граждани, тъй като парите идват от техните данъци.
Повечето хора все още използват предимно автомобили с ДВГ и съответно зареждат на бензиностанции. Част от тях са на компании като Shell, която вече предупреди нидерландското правителство, че ще увеличи цените на бензина, керосина или газта, ако операциите му в други области като добива на нефт и газ в страната на вятърните мелници и лалетата бъдат ограничени.
Преди пет години петролната компания беше осъдена, че няма по-конкретна политика за устойчивост, свързана с Парижкото споразумение за климата. Shell трябва да намали своите въглеродни емисии с 45% от 2019 г. до 2030 г., така че дейностите за постигане на целта трябваше да бъдат извършени в рамките на единадесет години.
Голяма част от горивните компании все още не са коментирали въпроса, но тяхната мрежа от мощни електрически зарядни устройства не е сравнима с броя на помпите в бензиностанциите, въпреки че един ден трябва да бъде. Експерти са категорични, че случаят Shell в Нидерландия ще се разпространи като чума в ЕС, като петролните компании вече търсят начини за компенсиране на разходите, които ще направят. А това може да стане само с повишаване на цените на горивата, от което ще пострадат обикновените потребители.