fallback

Как работят ограниченията на скоростта по германските магистрали

Споровете за въвеждане на лимити продължават, като промени може да има много скоро

Германия е една от малкото страни в света без ограничения на скоростта по магистралите. Това е мечтата на много автомобилисти, като е нужно само да погледнете в YouTube, където ще откриете десетки видеоклипове на шофьори, които се възползват от възможността да натиснат докрай педала на газта на колите си.

Принципът „можете да шофирате толкова бързо, колкото искате“ обаче си има някои особености, посочват колегите ни от Motor1. Те разказват какво беше ситуацията с ограничението на скоростта в миналото, как работи днес и какво предстои да се промени с оглед на предстоящите избори за европарламент.

Навсякъде ли няма ограничение на скоростта?

С около 13 000 километра Германия разполага с четвъртата по дължина магистрална мрежа в света. Първото място е за Китай. Ограничението на скоростта от 130 км/ч важи за малко над половината от магистралите в Германия.

Постоянно ограничение на скоростта се прилага за около 30% от магистралната мрежа, докато останалите 20% са оборудвани с портали, на които може да се покаже ограничение на скоростта в зависимост от пътната обстановка или метеорологичните условия.

Има ли разлика в броя на произшествията там, където няма ограничения?

Отговорът на този въпрос е „Да“. Като цяло, само около 10% от фаталните произшествия за една година се случват на магистрали, но повечето от тях са именно на участъци без ограничения на скоростта.

Как започва всичко?

В началото на моторизацията темпото по германските пътища е все още ниско - през 1910 г. ограничението на скоростта в градските райони е 15 км/ч за автомобили и 12 км/ч за камиони, докато от 1927 г. е 30 км/ч. Първоначално правилата за движение по пътищата са отговорност на федералните провинции, след което националсоциалистите прехвърлят законодателните правомощия изцяло на Райха.

Първите „Правила за движение по пътищата на Райха“ отменят всички разпоредби за ограничаване на скоростта на 8 май 1934 г. В допълнение към премахването на данъка върху моторните превозни средства, целта е да се увеличат продажбите на моторни превозни средства. Въпреки това, през май 1939 г., поради големия брой произшествия, ограниченията на скоростта са въведени отново. За автомобилите те са 60 км/ч в градските зони и 100 км/ч извън градските зони, а за камионите - съответно 40 и 70 км/ч.

След началото на войната през октомври 1939 г. ограниченията на скоростта са намалени до 40 км/ч в градските зони, 80 км/ч извън градските зони за автомобили и 60 км/ч за камиони. Ограничението от 80 км/ч важи и за новите магистрали на Райха.

Неограничена скорост навсякъде за пет години

В средата на 50-те години ситуацията по пътищата на Западна Германия се успокоява и през 1953 г. във Федерална република Германия са премахнати всички ограничения на скоростта, дори в населените места, където са въведени отново на 1 септември 1957 г. Там ограниченията от 50 км/ч са в сила и днес.

До началото на 70-те години на миналия век обаче шофьорите могат да шофират с колкото си искат извън населените места. Въпреки това, поради постоянното нарастване на броя на смъртните случаи по пътищата до 1970 г. (максимален брой през 1970 г. - почти 20 000), така нареченото „безопасно ограничение на скоростта“ от 100 км/ч е въведено по всички селски пътища (с изключение на магистралите) от 1 октомври 1972 г. като широкомащабен тест до 31 декември 1975 г. Това ограничение на скоростта, което все още е в сила, е въведено извън населените места през 1976 г. 100 км/ч по магистралата по време на петролната криза

Ограничението на скоростта по магистралите за първи път се обсъжда широко през 70-те години на миналия век. По време на първата петролна криза - между ноември 1973 г. и март 1974 г., общо ограничение на скоростта от 100 км/ч е приложено и по магистралите във Федерална република Германия, за да се пести гориво.

Това решение провокира интензивен народен дебат и докато федералното правителство по това време иска да удължи ограничението на скоростта, Бундесратът се противопостави. В крайна сметка мярката е отменена и през 1974 г. е въведено ограничение на скоростта от 130 км/ч по магистралите.

Между другото, в ГДР общото ограничение на скоростта винаги е било 100 км/ч по магистралите, 80 км/ч извън населените места и 50 км/ч в населените места. Въпреки това предимно порутените магистрали на ГДР почти не позволяват по-високи скорости. Освен това броят на превозните средства на жител е значително по-нисък от този в Западна Германия.

Ограничението на скоростта е 130 км/ч

Въпросът за ограниченията на скоростта е гореща тема в Германия от десетилетия и обект на оживен дебат. През последните години той се засили заради опазването на климата, което се превърна в централна тема.

Коалиционното споразумение, сключено през 2021 г. от настоящото федерално правителство изрично изключва ограничение на скоростта. Федералният министър на транспорта Фолкер Висинг заяви, че темата са въвеждане на лимити на скоростта не е толкова важна, но в същото време има максимален ефект на разделение в обществото. Той обаче е категоричен, че настоящото положение трябва да се запази.

Федералната агенция по околна среда (UBA), от друга страна, подкрепя ограничението на скоростта по магистралите, за да се намалят емисиите на парникови газове от трафика. Според агенцията въвеждането на ограничение на скоростта от 120 км/ч по федералните магистрали би намалило емисиите на парникови газове от пътния трафик с 2,9% (минус 4,5 милиона тона CO2 еквивалент през 2018 г.) благодарение на намаляването на средната скорост.

Все повече германци подкрепят лимита

В продължение на години мнозинството германци отхвърляха общото ограничение на скоростта по магистралите, но напоследък броят на онези, които подкрепят ограничението на скоростта, се увеличи. В анкета, проведена от Германския автомобилен клуб (ADAC) през 2023 г., 41% гласуваха против ограничението на скоростта, но 54% са за това. Други социологически проучвания показват подобни настроения.

В началото на 90-те вече има временно мнозинство в полза на въвеждането на ограничение на скоростта. След това настроенията отново се промениха. И сега предстои да види дали въпросът ще стане тема на следващата кампания за федерални избори през 2025 г.

Предстои въвеждането на други мерки

В същото време следващите в Европа наближават. ЕС няма планове за стандартизиране на ограниченията на скоростта в различни държави, но готви други мерки, които ще намалят инцидентите по пътя. И Германия също ще бъде засегната от тях.

Една от новостите е въвеждането на системи за интелигентна адаптация на скоростта (ISA), които ще станат задължителни за автомобилите. Те ще издават характерен звуков сигнал веднага щом ограничението на скоростта в участъка от пътя бъде превишено. За тази цел превозните средства ще използват разпознаване на пътни знаци със сателитна навигация и/или камера. От 7 юли 2024 г. всички нови автомобили, регистрирани в ЕС, ще трябва да бъдат оборудвани с тази система.

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Ако искахте екология 1 щяхте да създадете закон който да позволява да се подобряват частично автомобилите без да е нужно производство на нови автомобили!!!2 това със автоматично ограничаване на скороста трябваше да е въведено още 2020 година (Новите коли и камиони има опция ""Лимит"") ако към тази опция бяха поставени датчици по пътищата и магистралите които автоматично да настройват Лимита на автомобила проблема щеше да е решен и нямаше да има нужда от камери да следят за превишаване на скорост
  • #6
    Пешо ( преди 6 месеца )
    През 1982г с родителите ми направихме автоексглокзия до Берлин и Дрезден. За какви порутени магистрали там разказвате? Надяватв се да няма живи свидетели и по-младите да клъвнат? Дрезден-Берлин- идеална магистрала. Чешките бяха бетонни, но с много лоши стикове между плочите и колата тракаше като влак :)
  • #5
    Пропов ( преди 6 месеца )
    Точно факта че можеш да отвържеш звяра на магистралата, сваля агресията в населените места. Караш си там кротко, щото знаеш че като се качиш на "пистата" и време ще наваксаш и напрежението ще свалиш Махнат ли го това, ше стане касапница. Тук е пълно с мощни коли и хората са давали луди пари, защото има смисъл от тях. А и според мен няма политик, който да посмее да посегне на един от символите на свободата. Ако не го линчуват, ше живее като най мразеният човек в Германия. Но няма да живее дълго.
  • #4
    анонимен ( преди 7 месеца )
    за превоз на товари има жп транспорт транзитни камиони нямат място на път за обществен превоз за целта има си контейнеровози и държавните регулатори да развиват речния транспорт екологично и безопасно
  • #3
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Статията е колкото вярна толкова и не. Най много катастрофи на магистралите стават, където има ограничения (100 или 120) и на първокласните и вторкласните пътища, където е 100. Голяма част от емисиите са от товарните превози. Само който не е карал в Германия (и Холандия до Ротердам) не знае както е това подвижна стена. Желанието за ограничение е на зеленте талибани, но те няма да имат шанс за управлени пак.
  • #2
    До 1 ( преди 7 месеца )
    Много се радвам на такива коментари. Ти все пак си стигнал до първия абзац преди да се откажеш за разлика от други които четат само заглавията. Още третия абзац започва така "Ограничението на скоростта от 130 км/ч важи за малко над половината от магистралите в Германия." С какво не си съгласен?
  • #1
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "Германия е една от малкото страни в света без ограничения на скоростта по магистралите."- повече не съм чел защото това е абсолютна ЛЪЖА! В една малка част по магастралите няма ограничение на скоростта!
fallback
Последни