Едва ли има друга компания с толкова демократично отношение към електрификацията камо BMW. Ето ви поредното доказателство: съпоставянето на новото X2 (в най-мощната му бензинова версия M35i) и новото електрическо iX2 е сравнение между равни.
Можете да видите видеото и на канала ни в YouTube
Какво направиха повечето други производители? Създадоха си отделни електрически гами и впрегнаха всички сили да ги рекламират, за да покажат колко са напредничави и екологични. И някак тихомълком продължиха да произвеждат своите бензинови и дизелови коли, защото пазарът все още ги изисква.
Eлектрическото iX2 xDrive 30 (вляво) и бензиновото X2 M35i
BMW избра друг подход: да гледа на електричеството просто като на още един вид задвижване. Баварците прецениха, че колкото и привлекателен и смислен да е електромобилът за едни клиенти, той все още е непрактичен вариант за други. И решиха да оставят избора на купувача - без да го карат да се чувства засрамен, ако е избрал по-старомодното. Някои критици смятаха, че ако електромобилите не се отличават по-рязко от конвенционалните модели, те не могат да имат успех. Но ако се съди по 75-процентовия скок на електрическите продажби на BMW през миналата година, баварците са преценили правилно.
Сега виждате кулминацията на тази философия. Можем да направим общ тест на един електромобил и на бензинов модел с 300 коня, защото всъщност те са една и съща кола. Произвеждана върху една и съща платформа, в един и същи завод - в Регенсбург, и на една и съща поточна линия. Даже окачването е едно и също, макар че за по-тежката електрическа версия настройките му се различават леко.
Както и при първото X2, и второто си остава просто един по-интересен вариант на масовото X1. Но сега разликите между обикновения кросоувър и купе версията са се задълбочили.
Дизайнът на новото поколение е доста по-динамичен, доста по-фокусиран от този на досегашното. Най-характерната му черта е т. нар. "двойна икона" - специфичният светлинен подпис, който присъства и в предните, и в задните светлини.
Голямата шестоъгълна решетка, чиито контури могат и да светят в тъмното, вероятно ще продължи да предизвиква спорове. Но като пропорции това е доста по-хармонична кола от първото поколение.
Най-съществената промяна обаче е в задницата. Ако изключим малко необичайните начупени задни светлини, задната част е много по-изчистена и семпла от досегашната. Ясен знак накъде отива дизайнът на BMW в следващите години.
Има и още една много съществена разлика между двете генерации X2 - и тя се отнася до габаритите.
Най-сложната задача на инженерите - както се оплакаха те самите - е била да създадат усещането за малка и компактна кола, и в същото време да я направят много по-голяма от досегашната. Новото Х2 е с 20 сантиметра по-дълго, с 2 по-широко и с повече от 6 по-високо. Всъщност тази кола е с габаритите на оригиналното Х3.
Това обаче не е непременно лошо. Защото като компенсация за по-големите габарити получавате 560-литров багажник - колкото на два хечбека, а също и задна седалка, на която спокойно могат да седнат и разни дългучи.
Иначе интериорът е до голяма степен идентичен с този в X1: комфортен, практичен, с добро качество на материалите. Вече свикнахме с двата съединени екрана за приборите и информационната система, с тяхната чудесна графика и достатъчно бързи реакции. Онова, с което още не можем да свикнем, е ликвидирането на добрия стар въртящ се контролер на iDrive системата. Мултифункционалният волан и гласовият асистент запълват част от празнината, но все пак бихме предпочели да имаше малко повече физически бутони.
Иначе тук всичко е последен писък на технологията: 5G свързаност, вградени компютърни игри (които обаче са активни само при спрял автомобил), достъп до видео стрийминг платформите. Имате даже вътрешна камера, която може да ви прави селфита, докато карате, и да ви захранва социалните мрежи.
Но за всяка електронна система, която потенциално ви отвлича вниманието, има и по една, която да следи да не стане беля. Магистралният автопилот се справя доста добре и позволява на краката и ръцете ви да отпочинат, макар че все така трябва да внимавате какво се случва на пътя. Добавената реалност в навигацията я прави несравнимо по-разбираема и лесна за ориентиране.
Все пак електронните асистенти и видеоигрите не са първите неща, които един фен на BMW очаква от марката. За щастие германците не са си позволили компромиси с динамиката и управлението.
Изборът от двигатели е доста богат, даже ако не смятаме двете електрически версии. Имате плъг-ин хибрид, чист бензин, бензинов мек хибрид с 48-волтова система, и два дизелови варианта. И, естествено, имате това, което тестваме: M35i, в което от четирицилиндровия бензинов мотор са извадени 312 конски сили.
Или поне толкова ще са, ако си го купите извън Европа. Тук, от съображения за намаляване на емисиите, конете са 300. Пак са напълно достатъчни да ви изстрелят от място до 100 километра в час само за 5.4 секунди, и да развият 250 километра в час, преди ограничителят да се включи.
300 к. с. максимална мощност 5.4 секунди 0-100 км/ч 250 км/ч максимална скорост |
Порасналата височина ни най-малко не пречи в острите завои, по които караме това BMW. Всъщност то се усеща доста по-динамично от досегашното - макар да е малко по-тежко от него.
M35i има и адаптивно окачване, но не в смисъла, в който най-често си го представяме. Не можете ръчно да го настройвате да ви вози комфортно или спортно. Това адаптивно окачване всъщност само се грижи за себе си и веднъж на няколко милисекунди се адаптира към терена, така че винаги да имате максимум сцепление.
Като стана дума за теглото - даже и по този показател бензиновата и електрическата версии не се отличават чак толкова. M35i доближава 1.8 тона. По-простичката електрическа версия с един мотор е 1.9 тона. Тази с два електромотора, която тествахме ние, е 2020 килограма. Разлика от 250 килограма не е малко, разбира се. Но не е и толкова голяма, че да води до някакви драстични промени в пътното поведение. Новото iX2 стои много добре на пътя. По права линия би отстъпило на Тesla Model Y, но в завоите ще я остави далеч, далеч назад.
Базовата електрическа версия е с електромотор отпред и предно предаване. Ние тествахме xDrive 30, която има два идентични синхронни мотора - по един за всяка ос, задвижване на четирите колела и 313 коня мощност. Което я прави най-мощния представител на гамата, поне в Европа.
313 к. с. максимална мощност 5.6 секунди 0-100 км/ч 180 км/ч максимална скорост |
Тук 0-100 км/ч отнема 5.6 секунди. Скритата в пода батерия има използваем капацитет почти 65 киловатчаса, достатъчен за между 417 и 449 километра пробег, по WLTP тестовете.
В наши дни това не звучи кой знае колко внушително. За разлика от други обаче, BMW предпочита да посочва консервативни оценки, така че обещаните 417 тук са 417 и в реалния живот.
На финала трябва да споменем още една област, в която подходът на BMW към електрификацията е подчертано демократичен: цената. Отдавна свикнахме моделите с батерии да са шокиращо по-скъпи от конвенционалните. Не и тук. Стартовата електрическа версия на iX2 струва 92 850 лева - съвсем сравнимо с бензиновата 20i с предно предаване, която е 90 100 лева, и с цели шест хиляди лева по-малко от двулитровия дизел с xDrive.
Вариантът с два електромотора, който, както споменахме, е най-мощният в цялата гама, започва от 108 850 лева. Докато бензиновият M35i, с неговите 13 коня по-малко, започва от 122 250 лева. Ето нещото, което най-много ни харесва в този автомобил: тук правото ви на избор все още си е съвсем реално.
Още снимки от теста на X2 и iX2 вижте в ГАЛЕРИЯТА: