Прекаленото разчитане на екрани в автомобила се превърна в проблем за безопасността. Шофьорите са склонни да откъсват очи от пътя, за да навигират в подменютата и да имат достъп до често използвани функции. Това е реален проблем, който наскоро беше подчертан от Euro NCAP.
От 2026 г. европейският независим орган за безопасност ще наказва производителите на автомобили, като понижава оценките на превозни средства, които не предлагат физически контрол за определени функции. Има ли обаче такива, чиито нови модели не са оборудвани с централен екран?
На пазара в момента се предлагат няколко автомобила с екран, който не е тъч-скрийн, тоест не се активира с докосване, а е заобиколен от бутони. Има и такива, при които екранът напълно липсва. Най-много те са в гамата на Dacia, която продава Sandero, Logan, Jogger или Duster без централен дисплей, тъй като това би повишило цената, независимо колко евтин е той.
И докато Sandero, Logan и Jogger съществуват от няколко години, последният Duster е изцяло нов автомобил, който току-що е пуснат в продажба. Конфигураторите за повечето пазари вече са готови, като базовият вариант е с определено спартански интериор.
Румънското подразделение на Renault не е единствената компания, която прави това, тъй като Fiat предлага подобен вариант за най-евтината Panda. Жизненият цикъл на малкия градски автомобили, който е в третото си поколение от 2011 г., наскоро беше продължен до 2026 г. Без централен екран е и новият Citroen e-C3 в най-евтиния си вариант.
В списъка може да бъдат добавени модели на Bugatti и Ferrari, които нямат централни екрани, както и някои лекотоварни превозни средства. Заради липсата на чипове заради кризата, причинена от COVID-19 германският производител VW беше принуден да предлага кросоувъра Nivus и хечбека Fox в Бразилия без централен дисплей.
Тъй като липсва идеален компромис, някои автомобилни компании като Hyundai се опитват да се погрижат и за двата свята. Наскоро актуализираният Tucson запазва двойката екрани, но има повече бутони от преди. Южнокорейската марка изрази дългосрочния си ангажимент към физическия контрол, твърдейки, че хардуерните клавиши са по-лесни за използване по време на шофиране.
BMW вижда нещата по различен начин, тъй като вече деактивира контролера iDrive в кросоувърите X1 и X2, както и минивана 2 Series Active Tourer. Въртящият се бутон ще бъде премахнат от моделите Gran Coupe Series 1 и 2 по-късно тази година, когато пристигнат моделите от следващото поколение. Следващото поколение електрически превозни средства, базирани на платформата Neue Klasse, също ще имат различно управление.