fallback

Двата капана на съвременните дизели

Системата AdBlue спаси дизеловите двигатели в Европа. Но понякога тя крие и неприятни изненади

Преди десетилетие нормите за изпускани азотни оксиди от леките коли в Европа бяха понижени до само 0.08 грама на километър. Това принуди производителите да въведат ред нови системи в автомобилите си, за да спасят поне за още известно време дизеловите двигатели. Основната такава система е т. нар. Селективна каталитична редукция, която включва впръскването на разтвор от урея (най-често наричан AdBlue) в отработилите газове. Системата работи добре и превръща съвременните дизели в много чисти мотори, поне що се отнася до вредните азотни съединения. Но тя също така крие и един-два капана за шофьорите, които все още не са свикнали напълно с нея.                 Най-големият риск е свързан с шофирането при ниски температури - все по-голяма рядкост по нашите ширини в последните няколко зими, но все пак често срещано явление в Европа. Проблемът е, че AdBlue обикновено е воден разтвор с 33% съдържание на урея, и има сравнително висока температура на замръзване - 11 градуса под нулата. Дори при 5-6 градуса под нулата в течността може да започне образуването на кристалчета. То на свой ред е в състояние да причини доста бели - от запушване на дюзите на системата до повреда на помпата.                   Замръзването на течността в някои случаи напуква резервоара или тръбопроводите на системата. Ремонтът след това е доста скъп. Образуването на кристалчета може да се предотврати с използването на специални добавки към AdBlue. Някои от по-скъпите дизелови автомобили имат специални датчици за каталитичната редукция, които предупреждават, ако има риск от кристализация на течността.

Вторият голям проблем с AdBlue, с който вече са се сблъсквали доста хора, е силно реактивният и корозивен характер на течността. При доливане в резервоара шофьорите трябва да са внимателни да не допуснат течността да попадне по други повърхности. Ако разтвор на урея се озове върху лаковото покритие на автомобила, трябва бързо да се изчисти, защото иначе нанася сериозни поражения на боята.                   Още една особеност на течността е, че тя има срок на годност, и то не твърде голям - само около година. При нормално движещи се автомобили това не е проблем, защото течността се изразходва и подменя. Но при коли, подложени на по-продължителен престой, е добре AdBlue да се изпомпа и да се налее нова течност.       

 

fallback
  • #13
    Мемфис ( преди 8 месеца )
    До не те пишат във вестиците? В затворен гараж не се пали кола, каквато и да е тя.
  • #12
    анонимен ( преди 8 месеца )
    10-ти, доколкото знам 800мл-1.2л /100км според това как караш. Различните коли имат различен резервоар, И на двете ми коли, не може да запали, ако ти остава за под 600км. (силно подозирам 500мл).
  • #11
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Дизела е голяма работа но да е нещо от типа на ОМ606 или 1HD-FTE щото тия съвременните дизели са много капризни и скъпи.
  • #10
    До колегата ( преди 8 месеца )
    Виж за това не бях се сетил, може би доливат като я оставя за обслужване
  • #9
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    Аз никога не съм минавал повече от 10000км със 20л! През зимата по скоро го поддържам на макс. Когато лампата на adblue светне може да запалим двигателят определен брой пъти и ако не изключим старт стоп системата става лошо!
  • #8
    Анонимен ( преди 8 месеца )
    Аз никога не съм минавал повече от 10000км със 20л! През зимата по скоро го поддържам на макс. Когато лампата на adblue светне може да запалим двигателят определен брой пъти и ако не изключим старт стоп системата става лошо!
  • #7
    Мемфис ( преди 8 месеца )
    Предварително искам да отбележа, че в този сайт има доста скептици, които трудно можеш да убедиш, но: при работа на студен двигател в затворн гараж слд 4-5 минути при влизане от вън усещаш едвам забележим мирис, но не и мирис на изгорели газове. Трудно е да се повярва, ако не си го изпитал но това е истината новите Mercedes Eco Tec.
  • #6
    анонимен ( преди 8 месеца )
    5-ти, абсурд. АдБлу е около 17-20л резервоар, който стига според карането за макс 20-25к км. Много вероятно ти го допълват като ходиш на обслужване.
  • #5
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Това със срока на годност е необяснимо,особено като се има в предвид че след около 80 хиляди км още не съм зареждал.. И както може да се досетите не въртя по 100 хил на година
  • #4
    Турбо ( преди 8 месеца )
    Пълни глупости.Никога не ми е замръзвала течността Adblue.Наложи се да зареждам 17 литровия Adblue резервоар след 200000 км чак на 6-7 година.
fallback
Последни