Франк Стивънсън е едно от най-големите имена в автомобилния дизайн. През кариерата си той е създал някои истински шедьоври и никога не се е страхувал да изкаже мнението си. Сега той преподава в Royal College of Art в Батърсий (Лондон), където учи младежи на рисуване. Франк иска да ги измъкне от компютрите, за да ги привлече към изкуство с молив и хартия.
Според него – рисува ли един дизайнер по-хубаво, той и ще измисля автомобили, които изглеждат по-добре. Въображението, раждащо се в човешкия ум, достига по по-малко „осакатено“ до крайния резултат, когато бива пресъздавано по старомодния начин отколкото с компютър.
„Рисувайки с молив върху хартия, вие сте по-малко ограничен. Изразявате своите мисли в най-чистия им вид“ твърди един от гениите на автомобилния дизайн.
Трябва да му вярваме, тъй като Франк е сътворил две от иконите на малките автомобили - Mini hatch и Fiat 500. Негово произведения са и две от запомнящите се суперколи - McLaren P1 и Ferrari F430. Но ако все пак си мислите, че е човек от миналия век, вижте новите му работи и пак помислете. Настоящите му проекти включват летящи таксита и космически капсули.
Франк е от марокански произход, учил в Испания и в Америка, говори перфектно 5 езика, а с още два се оправя прилично. Много обича да драска с молив, което е нетипично за съвременните дизайнери на коли и за почти всички новобранци в занаята. Страхува се, че това е изчезващо изкуство и се опитва да го съживи. Затова го преподава на напреднали студенти, а сред поканените има и хора на медиите. И докато учи своите последователи, обяснява как новите модели автомобили, поне в по-голямата си част, не са нито красиви, нито иновативни.
И се аргументира – модерните дизайнери са твърде зависими от компютъра. Това удря по тяхната креативност. Притискат ги срокове и гледат да пестят време. Много малко нови автомобили задоволяват критерия на Франк за „велик дизайн“, а той е прост: „Видиш ли колата, искаш я веднага“.
Само един негов студент, спонсориран от китайски производител, дръзва да му оспорва майсторството при рисуване с молив. Момиче е, което обяснява, че в родината й това е нещо необичайно. Дизайнерите все повече прибягват до изкуствен интелект. „То си и личи“, клати глава Франк.
„Признавам, не знам много за AI. Но знам, че Ferrari Dino и 288 GTO бяха измислени от Леонардо Фиорованти с молив и хартия. Също така Марчело Гандини не използваше Photoshop и AutoCAD, когато направи дизайна на Lamborghini Miura. Алек Исигонис също нарисува с молив легендарното Mini“, споделя геният.
„Моите приятели в бизнеса ми хвалят CAD и AI, като не искам въобще да се съмнявам в ползата от тях, в това, че усъвършенстват и развиват работата на дизайнера. Просто искам щриховането с молив да бъде по-голямата част от работния процес. Тогава наистина креативността има значение. Все пак най-великите коли в света са измислени на лист хартия“, убеден е той.
Франк дава за пример още един гений – Флавио Манцони, главен дизайнер на Ferrari, който дори демонстрира как рисува на хартия в клипове, качени в сайта на компанията. Стивънсън вижда липсата на въображение и привлекателност най-вече при новите електрически коли. Той нарича дизайна им разочарование. За него тези автомобили имат различна архитектура, представяне и предлагат невероятни възможности за мисълта.
„Последният наистина различно изглеждащ електрически автомобил е Jaguar i-Pacе от 2018 година. Може да ви е съмнително това твърдение, но със сигурност дизайнът беше иновативен. И да, стартира с молив и хартия“, казва Франк.
Самият дизайнер на колата Ян Калъм признава любовта си към драскането с молив. Изчезващото изкуство съществува във все по-технологичния свят на Ф1. Адриан Нюи - най-великият конструктор в модерната ера на този спорт, например, използва молив и хартия при измислянето на шампионските болиди от Red Bul.
„Аз съм динозавър, но това показва, че великият дизайнер е много по-важен от всеки софтуер. Гандини не използва Photoshop, когато направи Miura. Исигонис нарисува Mini с молив“, категоричен е Стивънсън.