IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Легендарен дизайнер: Великите коли се рисуват с молив, а не от компютър

Създателят на Ferrari F430 е тотално разочарован от новите методи в занаята му

Франк Стивънсън е едно от най-големите имена в автомобилния дизайн. През кариерата си той е създал някои истински шедьоври и никога не се е страхувал да изкаже мнението си. Сега той преподава в Royal College of Art в Батърсий (Лондон), където учи младежи на рисуване. Франк иска да ги измъкне от компютрите, за да ги привлече към изкуство с молив и хартия.


Франк Стивънсън


Според него – рисува ли един дизайнер по-хубаво, той и ще измисля автомобили, които изглеждат по-добре. Въображението, раждащо се в човешкия ум, достига по по-малко „осакатено“ до крайния резултат, когато бива пресъздавано по старомодния начин отколкото с компютър.

„Рисувайки с молив върху хартия, вие сте по-малко ограничен. Изразявате своите мисли в най-чистия им вид“ твърди един от гениите на автомобилния дизайн.
Трябва да му вярваме, тъй като Франк е сътворил две от иконите на малките автомобили - Mini hatch и Fiat 500. Негово произведения са и две от запомнящите се суперколи - McLaren P1 и Ferrari F430. Но ако все пак си мислите, че е човек от миналия век, вижте новите му работи и пак помислете. Настоящите му проекти включват летящи таксита и космически капсули.

Франк е от марокански произход, учил в Испания и в Америка, говори перфектно 5 езика, а с още два се оправя прилично. Много обича да драска с молив, което е нетипично за съвременните дизайнери на коли и за почти всички новобранци в занаята. Страхува се, че това е изчезващо изкуство и се опитва да го съживи. Затова го преподава на напреднали студенти, а сред поканените има и хора на медиите. И докато учи своите последователи, обяснява как новите модели автомобили, поне в по-голямата си част, не са нито красиви, нито иновативни.

И се аргументира – модерните дизайнери са твърде зависими от компютъра. Това удря по тяхната креативност. Притискат ги срокове и гледат да пестят време. Много малко нови автомобили задоволяват критерия на Франк за „велик дизайн“, а той е прост: „Видиш ли колата, искаш я веднага“.


Франк Стивънсън


Само един негов студент, спонсориран от китайски производител, дръзва да му оспорва майсторството при рисуване с молив. Момиче е, което обяснява, че в родината й това е нещо необичайно. Дизайнерите все повече прибягват до изкуствен интелект. „То си и личи“, клати глава Франк.

„Признавам, не знам много за AI. Но знам, че Ferrari Dino и 288 GTO бяха измислени от Леонардо Фиорованти с молив и хартия. Също така Марчело Гандини не използваше Photoshop и AutoCAD, когато направи дизайна на Lamborghini Miura. Алек Исигонис също нарисува с молив легендарното Mini“, споделя геният.

„Моите приятели в бизнеса ми хвалят CAD и AI, като не искам въобще да се съмнявам в ползата от тях, в това, че усъвършенстват и развиват работата на дизайнера. Просто искам щриховането с молив да бъде по-голямата част от работния процес. Тогава наистина креативността има значение. Все пак най-великите коли в света са измислени на лист хартия“, убеден е той.


Франк Стивънсън


Франк дава за пример още един гений – Флавио Манцони, главен дизайнер на Ferrari, който дори демонстрира как рисува на хартия в клипове, качени в сайта на компанията. Стивънсън вижда липсата на въображение и привлекателност най-вече при новите електрически коли. Той нарича дизайна им разочарование. За него тези автомобили имат различна архитектура, представяне и предлагат невероятни възможности за мисълта.

„Последният наистина различно изглеждащ електрически автомобил е Jaguar i-Pacе от 2018 година. Може да ви е съмнително това твърдение, но със сигурност дизайнът беше иновативен. И да, стартира с молив и хартия“, казва Франк.

Самият дизайнер на колата Ян Калъм признава любовта си към драскането с молив. Изчезващото изкуство съществува във все по-технологичния свят на Ф1. Адриан Нюи - най-великият конструктор в модерната ера на този спорт, например, използва молив и хартия при измислянето на шампионските болиди от Red Bul.

„Аз съм динозавър, но това показва, че великият дизайнер е много по-важен от всеки софтуер. Гандини не използва Photoshop, когато направи Miura. Исигонис нарисува Mini с молив“, категоричен е Стивънсън.


0 от 500
  • #9
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 2 месеца )
    Мисля, че е по-скоро прав за рисуването с молив/лист и за рисуването с компютър. Има споделени наблюдения от писатели, че има разлика в написаното от тях като стил и насоченост в зависимост от това дали са творили с химикал/молив, печатна машина или на компютър. Предполагам е подобно за създаването на дизайна. Нямам предвид целия проект, което е немислимо без компютри, а самата креативна работа за дизайн и нахвърляне на идеи. Син ми рисува на компютъра неща, дето не може да ги пресъздаде на лист
  • #8
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Здрасти ( преди 2 месеца )
    Прав е за всичко. Само като се погледне дизайна на Тесла и ти се до драйфа.
  • #7
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Ти да видиш ( преди 2 месеца )
    Колко прототипа има във вашата реалност? Защото в нашата реалност, дори да ти звучи като небивалица още миналата година започнаха както масовото производство така и реалните продажби и вече се движат стотици, а вероятно и хиляди такива пикапи продадени на крайни клиенти. Даже наскоро се оплакваха, че ръждясват в нашата реалност. Във вашата как е? Ръждясват ли? Поне една продажба не са ли направили на краен клиент ?
  • #6
    6 rate up comment 2 rate down comment
    До 4 ( преди 2 месеца )
    Не съм съгласен, че всичките тези хубавини съществуват в нашия реален свят, а не в Ютюб и върху листа с рисунката на 4-годишния дизейнер. Знам, че търкалят някакви бройки, но те реално са прототипи. Същата история като с прословутото Тесла Семи.
  • #5
    3 rate up comment 10 rate down comment
    До 4 ( преди 2 месеца )
    С кое не си съгласен? Че има два милиона заявки? Че е сив? Че има по-добро аеродинамично съпротивление от повечето пикапи? Че благодарение на формата и екзоскелета коравината и устойчивостта на усукване е по-добра от тази на спортен автомобил като Макларън Р1? Всичко това са лесно проверими факти. Ако в твоята реалност са небивалици, очевидно живееш в друга реалност и или свой измислен свят! Любопитно ми е в твоя измислен факт Как изглеждат същите тези факти?
  • #4
    10 rate up comment 3 rate down comment
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Момче, извади си пръстите от контакта и си завий краката, че бълнуваш небивалици.
  • #3
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Рисуват се не ОТ компютър, а НА компютър. Няма голямо значение дали го правиш с писалка на екрана или на хартия. Компютъра все още не прави дизайн.
  • #2
    3 rate up comment 18 rate down comment
    До 1 ( преди 2 месеца )
    Напротив! Ето например най-желания автомобил на планетата с 2 милиона заявки още преди да бъде произведен е нарисуван с най-обикновен молив на лист хартия от 4-годишния син на Илон Мъск и въпреки това се справя с механиката на флуидите по-добре от повечето пикапи в света. Не е имало никакво ограничение и в цвета - сребристо сив Точно като на графита на молива. Сапромат? Формата му е такава, че коравината на конструкцията също е една от най-добрите в света. Живее в САЩ и не се интересува от EU
  • #1
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Не точно ( преди 2 месеца )
    По принцип е прав човекът, но механиката на флуидите, съпромата и ЕУ регулациите за височина, широчина, цвят и какво ли още не, не оставят много-много свобода за молива върху хартията.