fallback

Какво ще стане с пазара за класически автомобили?

Със смяната на поколенията интересът се отмества от старите коли от 50-те и 60-те, и се насочва другаде

Ако малките обяви и автокъщите на открито в Дупница са единият полюс в покупката на употребявана кола, това тук е другият. Първият за годината голям търг за класически автомобили на RM Sotheby's e в Париж, в Les Salles du Carrousel - част от сграда, която повечето от вас познават като Лувъра. Екип на Automedia.bg бе там, за да провери как се развива този пазар и какво бъдеще очаква класическите автомобили в епохата на електрификация и дигитализация.            Големият търг на RM Sotheby's в Париж (ВИДЕО):

Можете да видите видеото и на канала ни в YouTube               Гледката може и да ви напомня за автомобилен музей, но за много инвеститори тя е еквивалентът на трезор със злато. По данни на консултантската компания Knight Frank, класическите автомобили са поскъпнали със 185 процента за последното десетилетие - което обяснява и защо все повече хора се насочват към тях не като страст, а като инвестиция.                    В трите големи зали са събрани автомобили за повече от 70 милиона евро - от електрическа детска количка BMW до най-ослепителното Bugatti Chiron La Mer Argentee, и от над стогодишни Rolls-Royce и Hispano-Suiza до изцяло карбоновия макет, използван от Ferrari във въздушния тунел при разработването на FXX. Впрочем никога няма да повярвате за колко се продаде този макет, който е дълъг два метра и няма нито врати, нито двигател, нито скоростна кутия. Наддаването започна под 100,000 евро и накрая достигна 550,000. Като се добавят данъците и таксите, сумата нараства до 660 хиляди евро - колкото три истински и чисто нови Ferrari Roma.         Маркус Гьориг, RM Sotheby's          Очевидно интересът към подобни търгове не е намалял. Но фокусът му се променя, обяснява ни Маркус Гьориг, експерт в RM Sotheby's и бивш маркетинг шеф на Hugo Boss.

"В момента пазарът е доста разнороден. Преди пандемията той достигна пика си през 2015 и 2016, след това слезе малко надолу", обяснява ни Гьориг. "Сега сме в една хибридна, смесена фаза. По-старите коли, от 50-те и 60-те години, стават по-трудни за продаване. Докато по-новите, от 80-те нататък, са актуалната мода. Това важи особено много за наистина млади автомобили, от 2000 година насам, чиито цени започнаха да стават астрономически. Има някои икони - като голямата петорка от Ferrari, започвайки от F40 и свършвайки с LaFerrari - които в момента са изключително търсени".         Със смяната на поколенията се променя и фокусът на интереса към колекционерските автомобили. Тълпата тийнейджъри в Париж е наобиколила LaFerrari. Никой не поглежда чудесния, близо 100-годишен Packard Eight Deluxe в съседство           В потвърждение на думите на Гьориг, в деня за публика най-големите тълпи са около Ferrari LaFerrari, Koenigsegg Regera и Lamborghini Centenario. Вероятно указание накъде ще се движи пазарът за класически коли в бъдеще. Впрочем някои наблюдатели изобщо се съмняват в това бъдеще: според тях младите поколения все по-малко се вълнуват от автомобилите и по-скоро ги смятат за бреме, отколкото за обекти на желанието. Според Гьориг това е преувеличено - интересът към колите се запазва, но вече с по-различен фокус.                    "Имаме огромна група млади хора, които са фенове. Вчера наистина залите тук бяха пълни с тийнейджъри. Това е чудесно, това са бъдещите ни клиенти. Но ако попитате типичния съвременен 16-годишен младеж за кое мечтае: за кола или за новия iPhone, повечето ще посочат телефона", смята Маркус Гьориг. "Така че не съм сигурен как ще се развие пазарът за класически автомобили в бъдеще. Особено що се отнася до наистина старите коли. Интересът се насочва другаде. Аз съм от Мюнхен, наскоро видях един Koenigsegg на Максимилианщрасе. Беше, сякаш "Ролинг Стоунс", "Бийтълс" и "Спайс Гърлс" са се събрали на едно място: хиляди младежи, буквално хиляди, бяха заобиколили колата. Но ако опиташ същото с Mercedes 300 SL Gullwing, не съм сигурен, че те биха дошли".          Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione с каросерия от Серджо Скалиети         Но всичко това се отнася до бъдещето. В настоящето нито една съвременна хиперкола все още не може да се мери по цена с класиките от 50-те и 60-те. На големия търг на RM Sotheby's има, както споменахме, Bugatti, Koenigsegg, Ferrari и Lamborghini, с по 1000 и повече конски сили мощност. Но най-скъпата кола тук е само с 275 коня, и с 4-степенни ръчни скорости. Това е Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione - едва от едва 45 такива коли, произведени в зората на 60-те години. Дебютът на този автомобил е с пето място в 12-те часа на Зебринг, после идват 14 класирания на подиума в други престижни състезания. В същото време това купе, изработено ръчно от легендарния Серджо Скалиети, си остава и една от най-красивите коли на своята епоха.

Само реставрацията, направена през 2014 година, е погълнала почти един милион долара, така че очакванията за продажната цена са сериозни. И се оказват оправдани. Накрая чукчето пада при 9.025 милиона долара - без данъците и таксите. Достатъчно доказателство, че пазарът за класически автомобили не е в никаква криза.         Още снимки от търга на RM Sotheby's вижте в ГАЛЕРИЯТА:

      

 

 

fallback
  • #8
    до 6 ( преди 6 месеца )
    Ти не се тревожи за моята жена. Тревожи се за мазолите по ръцете от твоята ежедневна полова активност в п.хъб :D
  • #7
    анонимен ( преди 6 месеца )
    4-ти, има класики и класики. Има такива като Модел-Т от които я има я не 10 броя в движение. Тази кола не се купува за да се кара, а предимно като инвестиция. Застраховките им са баснословни. По нови модели (които имат поддръжка макар и скъпа) си се карат, но не всекидневно. Коли от 70те+ не седят само в гаража (е освен ако не са наитстина редки класики, с единични бройки). В Австря примерно всяка година се организира Mille Miglia (но логично им затварят пътя).
  • #6
    До 5 ( преди 6 месеца )
    Чак не ми се мисли колко често си лягаш жена си, за да я запазиш. Това е като да имаш колекция от 20 любовници с които никога не си спал за да ги пазиш девствени. Става същото като с колите. След 50 години стават неприемливи за "каране", дори да са девствени! Ако един автомобил не е каран, той на практика няма история. Много по ценен е един автомобил спечелил Льо Ман. Другото е разсипя на инженерен ресурс за глезени богаташи, които никога няма да го оценят по същество, аз само като опаковка.
  • #5
    до 4 ( преди 6 месеца )
    Наистина не го разбираш. Колкото по-съхранен - тоест неексплоатиран - е един автомобил, толкова по-ценен е. А и много малко от наистина старите коли са приемливи за каране за съвременния човек. Те са ценни естестически и като късче от историята, а не като инженерни постижения
  • #4
    До 1 ( преди 6 месеца )
    Това колекционерство не мога да го разбера и за мен е кощунство. Да си купиш страхотен автомобил с мощен двигател с прекрасен звук, който има страхотно пътно поведение, само за да го паркираш в хола и никога през живота си Да не направи и един километър по истинските пътища. Ами по-добре неаеми някой известен художник да ти го нарисува за 1 милион и си го закачи на стената за инвестиция и остави някой друг да купи автомобила за да му се радва истински. Пак ще спечелиш от инвестицията.
  • #3
    до 1 ( преди 6 месеца )
    През 1960, когато е излязло Ferrari 250 GT, "истинските" фенове са му се подигравали и са казвали, че последните истински коли са онези с редовите осмаци от 1928
  • #2
    Дядо ми ( преди 6 месеца )
    "последните истински коли правиха преди 80-те години на миналия век. Дори един Москвич беше с метални никелирани брони, а след това всичко стана пластмаса" И ние така ще говорим на внуците си за пластмасовите автомобили с ДВГ, че са били последните истински автомобили, а младите ще ни се смеят.
  • #1
    анонимен ( преди 6 месеца )
    След като разни тъпоглави инфлуенсъри и рапъри са основните потребилители на скъпи и луксозни е логично да се смени интересът. Те се интерсуват от нещо много лъскаво и модерно. Но старите ферарита пак ще струват маса пари дори и след 10-20 г., защото те също са мода и престиж. Вече другите марки, които не са толкова публично популярни сигурно ще потънат.
fallback
Последни