fallback

Как да „съживим“ AGM акумулатор

Вижте какво най-често причинява смъртта на този вид батерии

Все повече руски собственици на премиум употребявани автомобили се сблъскват с необходимостта да заменят „умиращите“ гел батерии. Това са т.нар. „AGM акумулатори“, на които електролита им е под формата на гел. Те са значително по-скъпи и когато колата откаже да запали заради липсата на ток, ситуацията става неприятна, особено от финансова гледна точка. Има обаче един трик, с който можете да съживите AGM акумулатора. Kакъв е той, ви разказваме сега.

Първо обаче ще трябва да се задълбочим малко в дизайна на AGM батериите. Принципът на тяхното действие не се различава от този на конвенционалните автомобилни оловно-киселинни акумулатори. Има електролит, който обаче е под формата на гел и в него са потопени оловни плочи. Единствената разлика е, че в батерията AGM електролитът не е течен, а се превръща в гел с помощта на специален сгъстител. Това е цялата тайна.

Какво причинява смъртта на акумулатора най-често? Техните пластични електроди могат да бъдат унищожени, когато няма течност или гел. Този проблем е фатален както за обикновените, така и за гел батериите. В AGM устройствата гелът не позволява на отделеното олово да падне на дъното, но това не го улеснява. И в двата случая батерията отказва дори да срабо

Друг бич е сулфатирането на плочите, появата на слабо разтворим оловен сулфат върху тях. Този проблем може да бъде отстранен чрез организиране на многобройни цикли на зареждане и разреждане на батерията според определен алгоритъм. По този начин устройството за съхранение на енергия може да бъде съживено но това не може да се направи в домашни условия.

Една от най-честите причини за повредата на гел батериите обаче, колкото и странно да звучи, е изсъхването на гела, който в резултат на това се свива. AGM акумулаторите, разбира се, са направени запечатани и се водят необслужваеми. Но е невъзможно да се постигне идеална изолация на съдържанието на „консервата“. И влагата от гела бавно изчезва с годините. Плочите се оказват сухи - батерията изглежда „мъртва“.

Но има начин да се съживи такъв AGM. Тук дори не се нуждаете от специално оборудване. Отстранете пластмасовия капак на батерията, за да стигнете до гърлата на акумулатора, отворете ги и след това с помощта на обикновена медицинска спринцовка постепенно инжектирайте дестилирана вода в изсушената гелова маса. Водата трябва да покрие клетките. След това, в обратен ред, батерията се запечатва и я слагате на зарядното устройство. След като се зареди, тя е готова да ви служи още дълго.

fallback
  • #4
    PLAID ( преди 9 месеца )
    #2 Браво! Златният стандарт при оловните и до днес са Optima Yellow Top с цилиндрични клетки, 900A стартов ток (някога бяха над 1000), могат да бачкат и обърнати с клемите надолу, настрани - във всяка посока и са тягови (Deep cycle, DC), т.е. не ги бърка пълен разряд. Но вече сме 21 век и оловото не важи. Има LiFePO4 с такива параметри и наполовина на теглото. А и на кой му трябва стартов ток като нямаш стартер? Сега имаш 12V акумулатор само колкото да сработят контакторите на 400 или 800V ;)
  • #3
    анонимен ( преди 9 месеца )
    поредния превод (без разбиране) на руски бълнувания в опита им до правят от нищо нещо докато са изолирани от света
  • #2
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Гел и AGM са две различни технологии за херметични оловни акумулатори. В първите сярната киселна е желирана с добавяне на силика-гел, при вторите сярната киселина е пропита в сепаратор направен от стъклени микро-влакна (Absorptive Glass-Mat). Може да има и комбинация от двете технологии, но е по-скъпо и трудно за производство.
  • #1
    Глупости без край... ( преди 9 месеца )
    Чудя се дали автора е виждал такъв тип акумулатор и по специално гърлата му?
fallback
Последни