fallback

Вижте как се промени вкусът на купувачите на автомобили за 30 години

През 2003 г. любимите на всички SUV имаха дял от 1% на някои големи пазари

Автомобилната индустрия се променя с бързи темпове, а това важи и за вкусовете на потребителите. През последните 20-30 години те са променили драстично, сочи анализ на Фелипе Муньос, старши анализатор в JATO Dynamics, публикуван в Motor1.

Той се позовава на резултатите от продажбите на нови автомобили за 2023 г. на някои от най-големите пазари в света. Първите два - Китай и САЩ, все още не са публикували данните, но вече са известни тези от Италия, Франция, Испания, Великобритания и Бразилия. А те ясно показват какво е развитието на регистрации на нови леки коли според типа каросерия за 1993, 2003, 2013 и 2023 г.

Бум на SUV

Първата забележима тенденция през последните 30 години е увеличаването на дела на SUV-моделите. В Италия, например, тези превозни средства почти не съществуват през 1993 г. с пазарен дял от 1%. Тогава техните регистрации възлизат на 19 700 бройки. Десет години по-късно този обем се е увеличил почти 6 пъти, достигайки 110 300 единици. През 2013 г. регистрациите на SUV достигат 232 000 единици, а през миналата година представляват 55% от продадени  нови автомобили в Италия с 868 000 бройки.

Впечатляващият ръст на дела на SUV е за сметка на малките леки автомобили. Италия традиционно е голям пазар за малки автомобили, но ситуацията се променя драстично. През 1993 г. тези коли представляват 59% от регистрациите с 1 милион бройки. Пазарният им дял пада до 51% през 2003 г. и 40% през 2013 г. Миналата година малките автомобили представляват 24% от новите регистрации на автомобили.

Същото важи и за Великобритания, Франция и Испания. Между 1993 г. и 2023 г. делът на SUV автомобили се е повишил съответно от 3% на 58%, от 1% на 47% и от 6% на 60%.

Възход и падение на MPV

Търсенето на миниванове показва интересна тенденция. През 1993 г. те не са популярен тип каросерия, като най-висок пазарен дял имат във Франция - 3%. В края на 90-те години тези модели се превръщат в модерно превозно средство, след като френските автомобилни производители представят Renault Scenic и Citroēn Xsara Picasso.

През 2003 г. техният пазарен дял нараства до 11% в Испания, 20% във Франция, 10% във Великобритания и 11% в Италия.

Растежът спира, когато SUV-тата се появяват на пазара в края на 2000-те години, а след това започва да намалява. Миналата година тези превозни средства достигнаха 2% дял в Испания, Франция и Италия и само 1% във Великобритания.

Малки пикапи в Бразилия

Големите промени не се случват само в Европа. Бразилия е най-големият пазар в Латинска Америка и е родина на малките превозни средства. През 2003 г. малките автомобили доминират с пазарен дял от 51%. Следват ги седаните (19%) и градските коли (9%). През 2013 г. малките автомобили все още са водещи, но техният пазарен дял пада до 39%, докато SUV и пикапите са на второ и трето място - съответно с 24% и 12%.

Миналата година повече от една трета от новите регистрации на леки и лекотоварни автомобили са били на SUV, докато делът на малките автомобили е бил 22%, което е само с 3 пункта по-високо от пазарния дял на пикапите.

fallback
fallback
Последни