Електрическата кола наистина ще бъде достъпна за всеки, когато пазарът започне да предлага евтини модели на ток. Очакваше се това да стане съвсем скоро, но както показват плановете на производителите, ще са необходими поне още няколко години, за да узреят определени технологии и технически решения, които са необходими за намаляване на цените.
Всичко това беше ясно и преди навлизането на стандарта за вредни емисии Евро 7, който обаче беше смекчен. И тази промяна, въведена от властите в ЕС, е на път да предизвика опасна верижна реакция, категорични са медиите в Германия.
Факт е, че производителите на автомобили са планирали да спрат да продават малки коли преди края на десетилетието, тъй като новите лимити на емисиите щяха да повишат цената им до такава степен, че да ги направят нерентабилни. Решението на ЕС за Евро 7 променя сценария, тъй като така задвижваните с бензин градски автомобили и ванове ще могат да останат на пазара за по-дълго време.
При това положение навлизането на алтернативни превозни средства с нулеви вредни емисии в сегменти А и B не е толкова спешно. И водещите производители променят плановете си в тази посока. Volkswagen, например, реши да отложи производството на ID.2 за май 2026 г., след като първоначално то трябваше да започне през 2025 г.
Причината е проста - сегашното Polo се продава в Германия за 22 000 евро (във Франция то струва 21 390 евро). Бъдещото ID.2 трябва да излезе на пазара за около 25 000 евро, което означава, че ще бъде с около 10% по-скъпо. Изправени пред подобна ситуация, във Volkswagen смятат, че могат да продължат да продават Polo и при Евро 7, като появата на ID.2 не е толкова спешна.
И ако плановете на Volkswagen вече бяха разкрити, то не е ясно какво мислят останалите водещи производители като Stellantis и Renault. Към момента те твърдят, че ще се придържат към обявените планове. А това означава, че Stellantis след Citroen e-C3 ще пусне цялата серия от малки коли на ток от други марки в концерна.
На свой ред другият френски производител ще отговори с Renault 5, Renault 4 и Twingo, а Tesla се готви да започне производство на Model 2, чийто основен пазар ще бъде именно Европа.