fallback

„Европейският Детройт“ е застрашен от електрификацията

Близо 750 000 души в Чехия и Словакия могат да останат без работа

Долни Кубин е типичен за Централна Европа град, който носи белези от миналото на този регион. Той обаче е емблематичен и за това, което ще се случи в близкото бъдеще, пише в свой анализ Automotive News Europe.

През последните три десетилетия градът в Северна Словакия стана дом на сериозни инвеститори като австрийския производител на авточасти Miba AG. Това се случи, когато Чехословакия се превърна от реликва на стария Източен блок в един от най-големите производители на автомобили в света. Благодарение на това, регионът стана известен като „Европейския Детройт", като е с огромно значение за икономиката на страната.

Сега обаче той е изправен пред един нов преход, който също ще бъде огромно предизвикателство, тъй като преминаването към електрически превозни средства се ускорява и Европейският съюз защитава местното производство. Разликата този път е, че вместо да се търси наваксване, трябва да да се избегне изоставане, което може да бъде фатално.

Производителите на автомобили инвестират сериозно в електрификацията. Volkswagen AG ще започне да произвежда изцяло електрически SUV модели след 2025 г. в Словакия, докато Volvo изгражда нов завод близо до град Кошице, който ще произвежда електромобили от 2026 г. Проблемът обаче е какво се случва с огромната мрежа от доставчици, които сега съставляват гръбнака на индустрията и поддържат икономиката.

В най-лошия случай около 85 000 работни места в Словакия, или 4,5% от работната сила, може да бъдат премахнати при преминаването към електрическа мобилност. Това сочи проучване на GLOBSEC - мозъчен тръст, базиран в столицата Братислава. В съседна Чехия, която е домът на Skoda, новият стратегически приоритет е именно подпомагането на автомобилната индустрия по време на прехода към електрификация. Подобно на Словакия, страната е в различни етапи на преговори с потенциални инвеститори за изграждане на заводи за батерии, които са много важни.

„Ако не се справим с тази трансформация, ще имаме големи проблем със заетостта“, категоричен Александър Матусек, президент на лобистката група за автомобилната индустрия в Словакия.

А тази индустрия е най-важното за икономиката и на двете държави, които мирно се разделиха през 1993 г. В момента Словакия и Чехия произвеждат повече коли на човек от където и да било другаде по света. Те зависят от автомобилните фабрики за най-малко една четвърт от техния износ, който доведе до икономически растеж до средно 3,5% в Словакия и 2,4% в Чехия през последните две десетилетия, като тези показатели са по-високи от средния за ЕС.

Половината от индустриалното производство на Словакия идва от производителите на автомобили и техните доставчици. Общо 260 000 души са заети в четири производителя на автомобили и 350 автомобилни доставчици, разположени в Словакия. В Чешката република броят на заетите в сектора е почти двойно по-голям.

Долни Кубин, за който вече стана дума, има около 18 000 жители. Градът се намира в района на Жилина в Словакия, където е и големият завод на корейския производител на Kia. Бяха нужни близо 2 десетилетия, за да се намали безработицата от 20% до 4%, като заслугата за това е и на Miba, която произвежда компоненти за двигатели с вътрешно горене и трансмисии за клиенти, включително големите концерни Volkswagen и Stellantis.

Кметът на града Ян Прилепок се тревожи, че преминаването към електрически автомобили ще върна Долни Кубин назад. „От разговори с доставчици знам, че те са готови да се адаптират, но това не зависи от тях, а от техните клиенти. Затова и в града виждаме електрификацията като сериозна заплаха. В ума ми изникват паралели с Nokia и нейните телефони в миналото", категоричен е градоначалникът.

Стотици компании, които работят с производители на автомобили, са разпръснати из Чехия и Словакия. Сега те се опитват да запазят поръчките и работните места в индустрията, която е подложена на най-големия сътресение, откакто държавните автомобилни производители бяха приватизирани и бяха създадени нови през 90-те години. Натискът идва от факта, че задвижването на конвенционален автомобил има около 200 движещи се части, докато електрическият има около една десета от тях. Също така няма нужда от неща като горивни инжектори и изпускателни системи.

Volkswagen вече започна производството на най-новите версии на водещите модели VW Passat и Skoda Superb в края на миналата година в завода си в Братислава, но те може да са сред последните автомобили с двигател с вътрешно горене, които ще бъдат произведени там. В същото време Skoda планира да инвестира 5,6 милиарда евро до 2027 г. в преминаването към електромобили.

Критиците обаче обвиняват ЕС за подкопаването на индустрията. Преходът е твърде бърз и компаниите ще се борят още повече да се конкурират с Китай, смята Зденек Зайчек, ръководител на чешката индустриална асоциация.

Някои компании вече започват да усещат това. Kongsberg Automotive - производител на механизми за скоростни кутия във (Врабле) (централна Словакия), уволни 192 служители през октомври заради нарастващи разходи. Друг доставчик - Svec Group, каза, че трябва да отговаря на зелените критерии на ЕС, които китайските конкуренти не отговарят.

Това, което повдига още повече въпроси за тяхното бъдеще, е, че Чехия и Словакия рискуват да изостанат в привличането на инвеститори за изграждане на заводи за електрически батерии. Унгария и Полша имат почти дузина фабрики, които вече произвеждат или са в процес на изграждане.

Въпросът е, че когато производителите на автомобили изберат да се разширят, те могат да насочат ново производство към мястото, където имат близки доставчици на батерии, смята Вазил Худак, бивш министър на икономиката в Словакия и заместник-председател на мозъчния тръст GLOBSEC.

Междувременно Miba, която дава работа на 750 души в Долни Кубин, е наясно с тежките предизвикателства, които предстоят. Дори нейните инженери да намерят нови възможности, няма гаранция, че компанията ще успее да задържи всичките си служители, каза Владимир Томан, управляващ директор на завода от 1994 г. И допълва: „Ситуацията на пазара се променя драматично. Европа наложи голямо темпо и тръгна в посока, която по някакъв начин ни поставя в неравностойно положение, така че ни очакват доста трудности“.

fallback
  • #29
    PLAID ( преди 9 месеца )
    #27 XXI век няма такова нещо "работна ръка". Optimus bot и Semi вършат всичко 24/7. Ние си пием Маргарита на плажа в Ямайка.
  • #28
    PLAID ( преди 9 месеца )
    Хахах. Все 1 да кажеш застрашен си от здравословно хранене. Alan Cocconi направи първия AC инвертор (сиреч 100 кВт усилвател) и вкара колите в 21 век още 87-***, вие къде спахте? Сони пусна първите литиеви клетки на пазара 91-ва. 95-та Nissan Prairie Joy EV вече служи в японската база на Северния полюс - 6 г. до края на мисията без авария. Вие 40 години се ослушвахте и попипвахте, ся рев до небесата. А га ядохте кебапчетата ни ривахте. Да сте мислИли овреме. Ся ше гледате отстрани на скамейката.
  • #27
    До 20 ( преди 9 месеца )
    Така е, легалната миграция към ЕС е над 3 милиона годишно и не помня кой политик беше казал, че трябва да се увеличи до 4 милиона за да има достатъчно работна ръка. Чехия конкретно пък интегрира стотици хиляди украинци в пазара на труда (на първо място са по украинци бежанци на глава) и пак има ниска безработица
  • #26
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    "Исак Нютон Всяко действие има равно по големина и противоположно по посока противодействие. " Колко пъти да ви казвам да не задавате въпроси на които не можете да понесете отговора? Аз не съм психопат и когато ми зададат въпрос отговарям обстойно с примери и аргументи, съчетани с цитати на последни данни и техен анализ. Не цитирам опорни точки от преди 20 г. съчетани с лафове от улицата, предразсъдъци и вярвания на бабите си плюс обиди към събеседника, защото не ми харесва истината която каз
  • #25
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    "РУК ( преди 1 час )Бъстъре стига с тее киловати и ВЕИ бедеееамаамудееаа! Ни от лошо ни от добро разбираш! Айде мирясай се вече и пиши по темите." Тинтири-минтири ( преди 5 часа )МитЕ, колко често края на Декември началото на Януари имаш 20 градуса температури, че да ти е около 100% - при минус 30 дали ще е толкова и от къде ще ги покриеш когато лошия ТЕЦ вече го няма?! А... и П.С. срива на цените е заради срива на потреблението, не че ВЕИ произвежда евтин ток! ВЕИ едва си плаща сметката и б ...
  • #24
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    Бърза справка показва, че в момента цената на която се купува и продава е 268.63лв/MWh за този час, А утре по това време ще е 281.23. тоест 27-28 СТОТИНКИ за КИЛОВАТЧАС без ДДС. ....защо в такъв случай беше поправката цитирам ...."А 268,63 лв/МВтч са 2,6863 ст/квтч." След като после повтаряш моите твърдения?
  • #23
    мхм ( преди 9 месеца )
    митака от левове в стотинки не може да превръща.Намерете го и го трепете да изчезне този недъ гав индивид от Планетата
  • #22
    факт ( преди 9 месеца )
    Чехите са най избушената нация
  • #21
    РУК ( преди 9 месеца )
    Бъстъре стига с тее киловати и ВЕИ бедеееамаамудееаа! Ни от лошо ни от добро разбираш! Айде мирясай се вече и пиши по темите.
  • #20
    РУК ( преди 9 месеца )
    Едно немога да разбера.Цяла Европа от години реве, че няма работна ръка. Германия всяка година не и стигали 400 000 работници. В момента в който се заговори за оптимизиране на производства, къде в автомобилна индустрия, къде в енергетика и вой до небесата, че щели да се съкращават работници. Хиляди щели да останат без работа, е нали стотици хиляди се търсят ....
fallback
Последни