fallback

„Европейският Детройт“ е застрашен от електрификацията

Близо 750 000 души в Чехия и Словакия могат да останат без работа

Долни Кубин е типичен за Централна Европа град, който носи белези от миналото на този регион. Той обаче е емблематичен и за това, което ще се случи в близкото бъдеще, пише в свой анализ Automotive News Europe.

През последните три десетилетия градът в Северна Словакия стана дом на сериозни инвеститори като австрийския производител на авточасти Miba AG. Това се случи, когато Чехословакия се превърна от реликва на стария Източен блок в един от най-големите производители на автомобили в света. Благодарение на това, регионът стана известен като „Европейския Детройт", като е с огромно значение за икономиката на страната.

Сега обаче той е изправен пред един нов преход, който също ще бъде огромно предизвикателство, тъй като преминаването към електрически превозни средства се ускорява и Европейският съюз защитава местното производство. Разликата този път е, че вместо да се търси наваксване, трябва да да се избегне изоставане, което може да бъде фатално.

Производителите на автомобили инвестират сериозно в електрификацията. Volkswagen AG ще започне да произвежда изцяло електрически SUV модели след 2025 г. в Словакия, докато Volvo изгражда нов завод близо до град Кошице, който ще произвежда електромобили от 2026 г. Проблемът обаче е какво се случва с огромната мрежа от доставчици, които сега съставляват гръбнака на индустрията и поддържат икономиката.

В най-лошия случай около 85 000 работни места в Словакия, или 4,5% от работната сила, може да бъдат премахнати при преминаването към електрическа мобилност. Това сочи проучване на GLOBSEC - мозъчен тръст, базиран в столицата Братислава. В съседна Чехия, която е домът на Skoda, новият стратегически приоритет е именно подпомагането на автомобилната индустрия по време на прехода към електрификация. Подобно на Словакия, страната е в различни етапи на преговори с потенциални инвеститори за изграждане на заводи за батерии, които са много важни.

„Ако не се справим с тази трансформация, ще имаме големи проблем със заетостта“, категоричен Александър Матусек, президент на лобистката група за автомобилната индустрия в Словакия.

А тази индустрия е най-важното за икономиката и на двете държави, които мирно се разделиха през 1993 г. В момента Словакия и Чехия произвеждат повече коли на човек от където и да било другаде по света. Те зависят от автомобилните фабрики за най-малко една четвърт от техния износ, който доведе до икономически растеж до средно 3,5% в Словакия и 2,4% в Чехия през последните две десетилетия, като тези показатели са по-високи от средния за ЕС.

Половината от индустриалното производство на Словакия идва от производителите на автомобили и техните доставчици. Общо 260 000 души са заети в четири производителя на автомобили и 350 автомобилни доставчици, разположени в Словакия. В Чешката република броят на заетите в сектора е почти двойно по-голям.

Долни Кубин, за който вече стана дума, има около 18 000 жители. Градът се намира в района на Жилина в Словакия, където е и големият завод на корейския производител на Kia. Бяха нужни близо 2 десетилетия, за да се намали безработицата от 20% до 4%, като заслугата за това е и на Miba, която произвежда компоненти за двигатели с вътрешно горене и трансмисии за клиенти, включително големите концерни Volkswagen и Stellantis.

Кметът на града Ян Прилепок се тревожи, че преминаването към електрически автомобили ще върна Долни Кубин назад. „От разговори с доставчици знам, че те са готови да се адаптират, но това не зависи от тях, а от техните клиенти. Затова и в града виждаме електрификацията като сериозна заплаха. В ума ми изникват паралели с Nokia и нейните телефони в миналото", категоричен е градоначалникът.

Стотици компании, които работят с производители на автомобили, са разпръснати из Чехия и Словакия. Сега те се опитват да запазят поръчките и работните места в индустрията, която е подложена на най-големия сътресение, откакто държавните автомобилни производители бяха приватизирани и бяха създадени нови през 90-те години. Натискът идва от факта, че задвижването на конвенционален автомобил има около 200 движещи се части, докато електрическият има около една десета от тях. Също така няма нужда от неща като горивни инжектори и изпускателни системи.

Volkswagen вече започна производството на най-новите версии на водещите модели VW Passat и Skoda Superb в края на миналата година в завода си в Братислава, но те може да са сред последните автомобили с двигател с вътрешно горене, които ще бъдат произведени там. В същото време Skoda планира да инвестира 5,6 милиарда евро до 2027 г. в преминаването към електромобили.

Критиците обаче обвиняват ЕС за подкопаването на индустрията. Преходът е твърде бърз и компаниите ще се борят още повече да се конкурират с Китай, смята Зденек Зайчек, ръководител на чешката индустриална асоциация.

Някои компании вече започват да усещат това. Kongsberg Automotive - производител на механизми за скоростни кутия във (Врабле) (централна Словакия), уволни 192 служители през октомври заради нарастващи разходи. Друг доставчик - Svec Group, каза, че трябва да отговаря на зелените критерии на ЕС, които китайските конкуренти не отговарят.

Това, което повдига още повече въпроси за тяхното бъдеще, е, че Чехия и Словакия рискуват да изостанат в привличането на инвеститори за изграждане на заводи за електрически батерии. Унгария и Полша имат почти дузина фабрики, които вече произвеждат или са в процес на изграждане.

Въпросът е, че когато производителите на автомобили изберат да се разширят, те могат да насочат ново производство към мястото, където имат близки доставчици на батерии, смята Вазил Худак, бивш министър на икономиката в Словакия и заместник-председател на мозъчния тръст GLOBSEC.

Междувременно Miba, която дава работа на 750 души в Долни Кубин, е наясно с тежките предизвикателства, които предстоят. Дори нейните инженери да намерят нови възможности, няма гаранция, че компанията ще успее да задържи всичките си служители, каза Владимир Томан, управляващ директор на завода от 1994 г. И допълва: „Ситуацията на пазара се променя драматично. Европа наложи голямо темпо и тръгна в посока, която по някакъв начин ни поставя в неравностойно положение, така че ни очакват доста трудности“.

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Ех, явно това че не си купих европейска кола и не смятам да го правя никога вече дава ефект, доволен съм.
  • #8
    Тинтири-минтири ( преди 9 месеца )
    МитЕ, колко често края на Декември началото на Януари имаш 20 градуса температури, че да ти е около 100% - при минус 30 дали ще е толкова и от къде ще ги покриеш когато лошия ТЕЦ вече го няма?! Дерзайте! На мен ми е през шмайзера! както казах глупост се лекува с глад!
  • #7
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    Разбира се че тези 100% ВЕИ са по-скоро изключение от правилото и няма как да се правило. Добро стечение на обстоятелствата - много вода много вятър и слънчево време, в съчетание с коледните празници. Това обаче не омаловажава постижението и е подсказка какво ще е положението след две-три години дори в работни дни при подобни условия. Моето скромно предположение беше за над 50% ВЕИ за всеки зимен месец, когато антиелектриците предвещаваха Студена и тъмна Германия, ако не били АЕЦ на Франция.
  • #6
    анонимен ( преди 9 месеца )
    До 6 сеги у студа ша ги видим тия ветарничавите как ща са топлят с тока от тези веялки или ша на блягат повече на сех ако моат,че то у студа немоят си намерят пикалата.
  • #5
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    Тинтири и студът учи. Като постояха на студено заради липса на изкопаеми горива, които уж бяха сигурни и доставяха евтина и надеждна енергия, дори мен, патологичният оптимист успяха да изненадат, как само за година цената на тока падна със 70% благодарение на само едногодишни усилия за увеличаване на ВЕИ. Ако някой ми беше казал САМО ПРЕДИ МЕСЕЦ, че за цяла седмица по Коледа в Германия ВЕИ ще доставят около 100% щях да му се изсмея. Когато опре ножа до кокала, нещата очевидно се случват бързо!
  • #4
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    "Заетостта на хората в заводите няма бъдеще, особено в Европа..." Вероятно си прав, но... задаваш неправилно въпроса, на който си отговаряш. Заетостта в заводите може и да намалее, но заетостта по принцип да се задържи или дори да се увеличи. Електрификацията (не само в транспорта) тепърва започва и за изграждането на цялата необходима инфраструктура Ще са необходими в пъти повече работници и инвестиции. Дори самото изграждане на заводите ще създаде огромна заетост за един по-добър свят.
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 9 месеца )
    Чудесна новина! Чухлевците сами си избраха отровата! Сега им остава само да си я изсърбат! То е казано - глада учи! Като огладнееш и ще поумнееш!
  • #2
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    Типично пораженческо мислене..."Критиците обаче обвиняват ЕС за подкопаването на индустрията. Преходът е ТВЪРДЕ БЪРЗ и компаниите ще се борят още повече да се КОНКуPИРАТ с Китай, смята Зденек Зайчек, ръководител на чешката индустриална асоциация." И как точно си представят да са конкypенция на Китай, ако се бавят и оставят китайците да завземат огромен пазарен дял при електромобилите, създавайки лоялни клиенти които са взети именно от европейските производители? Пазарът не търпи вакуум.
  • #1
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Заетостта на хората в заводите няма бъдеще, особено в Европа, където трудът е скъп. Всичко ще отиде на почти пълна автоматизация, а електрическите коли ще ускорят това допълнително, защото са по-лесни за производство и с по-малко части. Работниците са еднакво прецакани, без значение какво ще стане ...
fallback
Последни