fallback

„Европейският Детройт“ е застрашен от електрификацията

Близо 750 000 души в Чехия и Словакия могат да останат без работа

Долни Кубин е типичен за Централна Европа град, който носи белези от миналото на този регион. Той обаче е емблематичен и за това, което ще се случи в близкото бъдеще, пише в свой анализ Automotive News Europe.

През последните три десетилетия градът в Северна Словакия стана дом на сериозни инвеститори като австрийския производител на авточасти Miba AG. Това се случи, когато Чехословакия се превърна от реликва на стария Източен блок в един от най-големите производители на автомобили в света. Благодарение на това, регионът стана известен като „Европейския Детройт", като е с огромно значение за икономиката на страната.

Сега обаче той е изправен пред един нов преход, който също ще бъде огромно предизвикателство, тъй като преминаването към електрически превозни средства се ускорява и Европейският съюз защитава местното производство. Разликата този път е, че вместо да се търси наваксване, трябва да да се избегне изоставане, което може да бъде фатално.

Производителите на автомобили инвестират сериозно в електрификацията. Volkswagen AG ще започне да произвежда изцяло електрически SUV модели след 2025 г. в Словакия, докато Volvo изгражда нов завод близо до град Кошице, който ще произвежда електромобили от 2026 г. Проблемът обаче е какво се случва с огромната мрежа от доставчици, които сега съставляват гръбнака на индустрията и поддържат икономиката.

В най-лошия случай около 85 000 работни места в Словакия, или 4,5% от работната сила, може да бъдат премахнати при преминаването към електрическа мобилност. Това сочи проучване на GLOBSEC - мозъчен тръст, базиран в столицата Братислава. В съседна Чехия, която е домът на Skoda, новият стратегически приоритет е именно подпомагането на автомобилната индустрия по време на прехода към електрификация. Подобно на Словакия, страната е в различни етапи на преговори с потенциални инвеститори за изграждане на заводи за батерии, които са много важни.

„Ако не се справим с тази трансформация, ще имаме големи проблем със заетостта“, категоричен Александър Матусек, президент на лобистката група за автомобилната индустрия в Словакия.

А тази индустрия е най-важното за икономиката и на двете държави, които мирно се разделиха през 1993 г. В момента Словакия и Чехия произвеждат повече коли на човек от където и да било другаде по света. Те зависят от автомобилните фабрики за най-малко една четвърт от техния износ, който доведе до икономически растеж до средно 3,5% в Словакия и 2,4% в Чехия през последните две десетилетия, като тези показатели са по-високи от средния за ЕС.

Половината от индустриалното производство на Словакия идва от производителите на автомобили и техните доставчици. Общо 260 000 души са заети в четири производителя на автомобили и 350 автомобилни доставчици, разположени в Словакия. В Чешката република броят на заетите в сектора е почти двойно по-голям.

Долни Кубин, за който вече стана дума, има около 18 000 жители. Градът се намира в района на Жилина в Словакия, където е и големият завод на корейския производител на Kia. Бяха нужни близо 2 десетилетия, за да се намали безработицата от 20% до 4%, като заслугата за това е и на Miba, която произвежда компоненти за двигатели с вътрешно горене и трансмисии за клиенти, включително големите концерни Volkswagen и Stellantis.

Кметът на града Ян Прилепок се тревожи, че преминаването към електрически автомобили ще върна Долни Кубин назад. „От разговори с доставчици знам, че те са готови да се адаптират, но това не зависи от тях, а от техните клиенти. Затова и в града виждаме електрификацията като сериозна заплаха. В ума ми изникват паралели с Nokia и нейните телефони в миналото", категоричен е градоначалникът.

Стотици компании, които работят с производители на автомобили, са разпръснати из Чехия и Словакия. Сега те се опитват да запазят поръчките и работните места в индустрията, която е подложена на най-големия сътресение, откакто държавните автомобилни производители бяха приватизирани и бяха създадени нови през 90-те години. Натискът идва от факта, че задвижването на конвенционален автомобил има около 200 движещи се части, докато електрическият има около една десета от тях. Също така няма нужда от неща като горивни инжектори и изпускателни системи.

Volkswagen вече започна производството на най-новите версии на водещите модели VW Passat и Skoda Superb в края на миналата година в завода си в Братислава, но те може да са сред последните автомобили с двигател с вътрешно горене, които ще бъдат произведени там. В същото време Skoda планира да инвестира 5,6 милиарда евро до 2027 г. в преминаването към електромобили.

Критиците обаче обвиняват ЕС за подкопаването на индустрията. Преходът е твърде бърз и компаниите ще се борят още повече да се конкурират с Китай, смята Зденек Зайчек, ръководител на чешката индустриална асоциация.

Някои компании вече започват да усещат това. Kongsberg Automotive - производител на механизми за скоростни кутия във (Врабле) (централна Словакия), уволни 192 служители през октомври заради нарастващи разходи. Друг доставчик - Svec Group, каза, че трябва да отговаря на зелените критерии на ЕС, които китайските конкуренти не отговарят.

Това, което повдига още повече въпроси за тяхното бъдеще, е, че Чехия и Словакия рискуват да изостанат в привличането на инвеститори за изграждане на заводи за електрически батерии. Унгария и Полша имат почти дузина фабрики, които вече произвеждат или са в процес на изграждане.

Въпросът е, че когато производителите на автомобили изберат да се разширят, те могат да насочат ново производство към мястото, където имат близки доставчици на батерии, смята Вазил Худак, бивш министър на икономиката в Словакия и заместник-председател на мозъчния тръст GLOBSEC.

Междувременно Miba, която дава работа на 750 души в Долни Кубин, е наясно с тежките предизвикателства, които предстоят. Дори нейните инженери да намерят нови възможности, няма гаранция, че компанията ще успее да задържи всичките си служители, каза Владимир Томан, управляващ директор на завода от 1994 г. И допълва: „Ситуацията на пазара се променя драматично. Европа наложи голямо темпо и тръгна в посока, която по някакъв начин ни поставя в неравностойно положение, така че ни очакват доста трудности“.

fallback
  • #19
    ВЕИ ( преди 9 месеца )
    Във фактурата цената е 9,76 лв/МВтч,няма и една стотинка без ДДС. 268,63лв/МВтч са 26,863 ст/квтч грешка в писането.
  • #18
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    "А 268,63 лв/МВтч са 2,6863 ст/квтч." Кажи му антиелектрик и антиматематик и не го обиждай повече!
  • #17
    ВЕИ ( преди 9 месеца )
    До 15.За това ли фактурите ми за юли и август са с най висока стойност?За декември, януари и февруари са за 100 лева. А 268,63 лв/МВтч са 2,6863 ст/квтч.
  • #16
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    До 15. Смяташ ли че някой ти ВЯРВА? Днес на каква цена ти изкупуват енергията? Мои познати ми казаха, че въпреки че произвеждат на ден по четири пъти по-малко енергия на ден, отколкото през лятото, есента и пролетта, понякога изкарват повече на ден, заради високите цени през зимата. Бърза справка показва, че в момента цената на която се купува и продава е 268.63лв/MWh за този час, А утре по това време ще е 281.23. тоест 27-28 стотинки за киловатчас без ДДС
  • #15
    До Тинтири за комент ( преди 9 месеца )
    Фотоволтаиците произвеждат ток от светлината, а не от топлината. Те работят по-добре на студено. Важно е да е слънчево, а не топло. На нашите ширини почти никога на работят на 100%. Може би за много кратко през пролетта и есента, когато има оптимални условия на ъгъл на слънцето, хладно време и да е слънчево. В останалото време работят на 70-80% в слънчево и около 10-20% в облачно време.
  • #14
    ВЕИ ( преди 9 месеца )
    Построих си 30 квт фотоволтаична централа в двора с кредит,продавам електроенергията на борсата.При рекордните цени преди две години беше добре, цената надхвърли 1 лев/квтч.Сега цената на борсата е 2 стотинки/квтч.На загуба съм.
  • #13
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Каква електрифиакция, какви 5лв. Европа едно че няма ресурси да произвежда евтина стока, а и цената на труда е висока. Няма как да стъпят на ценитена китайците. НЕ се л промени нещо в гнилия Брюксел = Европеца го чакат гладни години
  • #12
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    "срива на цените е заради срива на потреблението, не че ВЕИ произвежда евтин ток!" Точно обратното е. При едно и също потребление цените падат, когато има много възобновяема енергия и драстично се покачват когато се разчита на ток от изкопаеми горива. Тоест ако се разчиташе само на изкопаеми горива тока щеше да е постоянно скъп. Толкова ли ти е трудно да го разбереш? И не, Германия няма да остане на тъмно и студено, ако спре да духа или пече, защото си отвори и въглишните централи заради Франция
  • #11
    MythBuster ( преди 9 месеца )
    То така изръзваш някой лъжа и казваш чао че имам работа и ще се чуем след пет минути в другата тема но тука няма да имам време да влизам за следващите три дни. Нищо ново под слънцето.
  • #10
    Тинтири-минтири ( преди 9 месеца )
    А... и П.С. срива на цените е заради срива на потреблението, не че ВЕИ произвежда евтин ток! ВЕИ едва си плаща сметката и без субсидии както казал един обикновен шваба е капутише ;) Чао ;)
fallback
Последни