Черното е новото сиво: ако тенденцията се запази, през 2024 ще имаме нов най-популярен автомобилен цвят в Южна Европа, показват данни на консултантската компания CarVertical. Проучване на основните пазари в региона показва, че сивият цвят, който доминираше при леките автомобили с над 54% дял в началото на века, сега е предпочитан от едва 28.7% от купувачите.
На второ място логично е бялото с 27% дял, който обаче остава стабилен. На трета позиция през миналата година е излязъл черният свят, с 23.6% дял и с над 50 на сто увеличение в популярността само за последните две години. При запазване на тренда, през 2024 най-търсени ще са именно черните автомобили - шокиращо развитие с оглед на климатичните условия в страни като Испания, Италия, Гърция и, в по-малка степен, България.
Подобни проучвания са ценни, защото цветът е важен фактор при последващата препродажба на автомобила ви. По правило колкото по-екзотичен е цветът, толкова по-трудно е да се намери купувач за него - въпреки че в България тази тенденция отслабва в последните години и интересът към по-ярки и необичайни цветове се увеличава.
В България жълтото се отбягва като цвят, запазен основно за такситата. Но и на пазарите, където няма такава връзка, интересът към тези оттенъци намалява бързо
Като цяло в Южна Европа най-малко търсен от основните цветове е жълтият - неговата популярност е паднала от около 3% през 2001 година до едва 0.2% през 2023. Изненадващо, синият цвят също записва сериозен отлив - от над 11% преди 20 години до само 4% днес. Неговият дял е до голяма степен отмъкнат от червения цвят, който в началото на столетието е бил избиран от под 3% от купувачите, а през миналата година е достигнал 11%.