fallback

В сериозна беда ли е Volkswagen?

Германците се справиха рекордно бързо с "Дизелгейт", но после собствените им планове за електрификация ги подведоха

Възходите и паденията в автомобилния свят са трудни за предвиждане. Почти всички очакваха Volkswagen да рухне под тежките удари на Дизелгейт - но вместо това компанията се изкачи на световния връх и в няколко поредни години подобни собствения си рекорд за най-голяма печалба. А след това преходът към електрификация, толкова старателно планиран и подкрепен с такива инвестиции, изведнъж вкара гиганта в нещо, което прилича на глуха уличка. Причината за това е поредица лоши управленски решения, пише Кристиян Агати в анализ за Autoevolution.

Когато властите в САЩ и Германия хванаха Volkswagen да манипулира дизеловите емисии и осъдиха компанията на голяма глоба, мнозина смятаха, че тя трудно ще се възстанови. За всеобща изненада германският автомобилен производител се справи отлично с предизвикателствата и излезе от скандала по-силен отвсякога. През 2018 г. бившият стратег на BMW Херберт Дийс беше назначен за главен изпълнителен директор на Volkswagen Group и започна амбициозен план за трансформиране на компанията в най-големия производител на електрически превозни средства в света.

Новата първа електрическа архитектура MEB формира основата за много електрически автомобили от семейството VAG. До 2030 г. марката Volkswagen трябваше да замени всички автомобили с двигатели с вътрешно горене с електрически аналози. За тази цел беше създадена отделна линия за идентификация. Платформата MEB може и да не беше перфектна, но беше само първата стъпка към придобиването на глобално лидерство в електрическия сегмент. За съжаление, този път се оказа по-труден, отколкото Херберт Дийс очакваше.

През 2019 г. той основава дъщерно дружество - Cariad, за разработване и управление на софтуер за електрически превозни средства, произведени от марките на Volkswagen Group. Провалът на Cariad стана и причината за всички проблеми с електрическата гама. Моделите Volkswagen ID.3 и ID.4 получиха твърде ненадежден софтуер, чиито проблеми не бяха отстранени с години. Освен това грешките на екипа на Cariad доведоха до проблеми с разработването на първокласната архитектура Premium Platform Electric (PPE), което засегна моделите Porsche Macan EV, Audi Q6 e-tron и Audi A6 e-tron.

В крайна сметка Дийс беше уволнен, но проблемите на Volkswagen не свършиха дотук. Новото ръководство в лицето на Оливер Блуме сложи край на всички проекти, които предшественикът му започна, включително изграждането на завод за електрически превозни средства за милиарди евро във Волфсбург.

Volkswagen Group също така спря разработването на всички платформи, предназначени за електрически превозни средства, включително по-напредналата архитектура SSP, която трябва да замени MEB и да даде предимство на Volkswagen Group пред силни конкуренти като Tesla. Остарялата платформа MEB продължава да съществува с малко подобрения, докато други автомобилни производители са засилили развитието и заплашват да изтласкат Volkswagen от пазара.

Продажбите на електрически автомобили Volkswagen започнаха да спадат бързо на повечето основни пазари, и най-вече на най-големия - Китай. На азиатската държава се падат 40% от глобалните продажби на Volkswagen и загубата на контрол над този пазар е много лоша новина, защото именно той внедрява електрически превозни средства по-бързо от всяка друга страна. Сега обаче този пазар е доминиран от Tesla и китайските производители на автомобили. Като жест на отчаяние Volkswagen инвестира в китайския Xpeng Motors, но това може да не е достатъчно, смята Агати.

Пускането на ID.7 на местния пазар разочарова. Консервативната архитектура не привлича достатъчно от купувачите в Китай, които предпочитат по-авангардно изглеждащите модели на BYD, Zeekr, NIO или Tesla. VW ID.7 получи само 300 поръчки в първите си 3 дни след излизане в продажба. За сравнение Zeekr 007 при сравнима цена получи 25 000 предварителни поръчки за 9 дни.

Продажбите на електромобили на Volkswagen в Европа са по-добри, но пак не съответстват на онова, което се окачва от най-големия автомобилен производител на континента. Тази нова реалност е отразена в скорошните спирания на поточните линии в ключови фабрики за електрически превозни средства. Изпълнителният директор на марката Volkswagen Томас Шефер предупреди в края на 2023, че „покривът гори“ и трябва да се предприемат драстични мерки за спасяване на компанията.

Съставянето на план за това отне цели 6 месеца. Той предвижда намаляване на времето за разработка на нови модели от 50 на 36 месеца, като това ще позволи на Volkswagen да спестява повече от 1 милиард евро годишно през следващите 5 години. Това ще бъде улеснено чрез намаляване наполовина на броя на тестовите прототипи. Допълнителни тестове ще бъдат симулирани с помощта на софтуер, спестявайки на компанията още 400 милиона евро годишно.

Volkswagen също така ще се опита да спести 520 милиона евро годишно чрез намаляване на времето за производство, а чрез реорганизиране на следпродажбения си бизнес Volkswagen планира да икономиса още 250 милиона евро годишно. Всички тези мерки са насочени към спестяване на повече от 10 милиарда евро до 2026. Планът също така включва селективни съкращения в цялата компания, за да се намали броят на персонала.

Въпреки че тези икономии вероятно ще запазят Volkswagen за известно време, все още е трудно да се повярва, че компанията ще успее да си върне лидерството на световните пазари. Ускореното развитие винаги носи риск да доведе до спад в качеството и да възпрепятства въвеждането на по-модерни електрически автомобили. Всичко това повече напомня не на заявка за успех, а на пренареждане на шезлонгите на „Титаник“ точно преди катастрофата.

fallback
  • #15
    анонимен ( преди 11 месеца )
    До 13Баце, всички разбраха, че си се набутал с някаква електричка. Съчувстваме ти, но не можем да ти помогнем да се справиш с глупостта си.ЕВ ще стане водеща технология когато е готова, когато има инфраструктура и когато пазарът е готов. А не защото някой така казал
  • #14
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Т.Е. хвъркяне в крайности е причината за орибкемите на компанията? Ами да да решиш, че до 2030 ще продаваш само EV, си е доста налудничаво, то развитиети на EV завуси и от инфраструктура и нови решения за зареждане. С тия цени, няма как да стане, присто за сега ДВГ е по практичен, много по евтин не разбирам защо някой би си купил еEV вместо хибрид да речем хонда джаз срещу БМВ i3?
  • #13
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    То в момента се използват и повече парни двигатели, отколкото по време на парните влакове, но парни влакове отдавна няма, освен за атракция. Същото ще се случи и с ДВГ. Ще продължи да съществува и след векове, вече произведените автомобили Ще се ползват десетилетия напред, но тук говорим за автомобилната индустрия. В бъдеще ще СЕ ПРОИЗВЕЖДАТ все по-малко автомобили с ДВГ. Започнете да правите разлика между производство и използване. Утре да спре производството на ДВГ, ще са повече с десетилетия
  • #12
    До 9 ( преди 11 месеца )
    Много си умен да цитираш незнайни специалисти от Интернет, но само че и до ден днешен има каменоломни и кариери за добив на камъни, и хич даже не са останали без работа, защото камъните продължават да се използват къде ли не. Дори мога да ти гарантирам, че днес се потребяват е много повече камъни, отколкото през каменната ера. Само ще има да си мечтаете вашите технологии, дето ги разработвате да са толкова надеждни и дълговечни.
  • #11
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Аз може да мисля малко опиянено въпреки, че не пия и следователно мисля трезво, но не е лошо вие да помислите по какъвто и да е начин, защото дори да вкарате малък процент мислене в изказванията си, ще предложите аргументи, а не само обидни квалификации. Тезата м е, че тази година продажбите на електромобили както в Германия така и в Европа така и в световен мащаб ще се увеличат въпреки, че на много места спряха субсидиите. Вие какво МИСЛИТЕ по въпроса. За ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ питам, не за мен.
  • #10
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Митичен, желанията са едно, реалността друга, но трябва да си откачиш малко жиците и да помислиш малко по трезво. Обяснявано ти е много пъти, но ти упорито си знаеш и повтаряш едно и също като развален грамофон. МОже да е необратим,но ще се забави много. Европа загуби битката за ел. коли.. и ще останат само като алтернативна форма на ДВГ.
  • #9
    Sdf ( преди 11 месеца )
    Хора понеже се занимавам с развой на технологии, ще Ви кажа нещо, което да го запомните : каменната ера не е свършила , защото са свършили камъните !
  • #8
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    До 6. Не те разбрах какво точно твърдиш. Доколкото чета между редовете смяташ че продажбите на електромобили ще падат за в бъдеще и модата им ще мине правилно ли съм те разбрал? Искаш ли да се обзаложим че след като спряха субсидиите в Германия, които бяха огромни за 2023 и изразходиха целия предвиден за тях бюджет, то за 20 24-та година без субсидии ще бъдат продадени повече електромобили? Първите месеци ще са слаби, но след това ще наваксат. Това е необратим процес. Не може да бъде спрян.
  • #7
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Шваба и #6, продължавате да бъркате двата милиарда автомобили по пътищата, които са трупани за последните 30-40 години с 80-те милиона годишни продажби на чисто нови автомобили. Не е нужно производителите да покриват нуждите на всичките 2 милиарда шофьори. Дори годишното производство на toyota която е най-големият производител в световен мащаб всъщност произвежда само за 0,5% (половин процент) от шофьорите в света, а 3,5 милиона хибрида са 0,17% от шофьорите по света. Това ще е дълъг процес!
  • #6
    Швабен зи каскен ( преди 11 месеца )
    Тесльо, хибридите се радват на отлични продажби в момента, въпреки липсата на субсидии. Разбира се, това се отнася за тези които разполагат с добри хибридни технологии. Тойота например, 2023 продаде към 3.4 милиона хибрида. Кой производител е продал повече електормобили, въпреки абсурдно високите субсидии? Никой.
fallback
Последни