IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво ще се случи с бензина през 2024?

В България днес той е три пъти по-достъпен, отколкото през 80-те години. Вижте къде обаче е наистина евтин

При драстичното поскъпване на цената на живота в последните години, подхранено и от откровено спекулативното поведение на търговци, ресторантьори, хотелиери и пр., една от малкото утехи за българите остава относителната достъпност на горивата. Днешните 2.61 лева за литър А95 със сигурност ни изглеждат солени на фона на 1.82 преди две години - но всъщност, ако погледнем статистиката, си остават доста изгодни спрямо доходите. Дори ако ги сравним с времената отпреди прехода.
   
  
бензин, цени, България, бензиностанция
Средната цена на бензина (A-95 или еквивалентен) в света в началото на 2024 година е 1.30 долара, или 1.19 евро, по данни на GPP. България е малко над средния показател      
 
  
По последните данни на НСИ средната работна заплата у нас е 2072 лева на месец. Това означава, че със средната заплата могат да се купят 794 литра бензин. Докато към края на 2010 година цената на бензина е била почти същата - 2.61 лева за литър, но средната заплата е била едва 613 лева, достатъчна за покупката на едва 235 литра.

Противно на спомените на мнозина, и в късната ера на социализма горивата не са били по-достъпни. През 1984 литър А93 е струвал 80 стотинки, но средната заплата според НСИ е била 207 лева - тоест се е равнявала на 258 литра гориво. През 1985 с голямото поскъпване бензинът става 1 лев за литър, а средната заплата пораства до 213.67 лева - еквивалент на 213 литра гориво, или почти четири пъти по-малко, отколкото днес. Трябва да се върнем чак към 60-те години, отпреди Арабската петролна криза, за да видим по-добро съотношение. През 1969 бензин А-93 струва 9.5 стотинки, а средната заплата според НСИ е 117 лева. Но пък тогава и личните автомобили са все още рядкост по пътищата. През 1972 се пада 1 автомобил на 12 българи. Днес съотношението е един автомобил на 1.6 души.
   
   
бензиностанция, България, НРБ, при социализма
    
     
Големият въпрос обаче е какво ще се случи с цените на горивата през 2024 година. Повечето прогнози са за стабилни цени на петрола на световните пазари през годината. JP Morgan очаква те да се въртят около 83 долара за барел брент, значително под 118-те долара за барел, постигнати след началото на войната в Украйна, и далеч под 144-те долара в разгара на световната финансова криза през 2008. JP Morgan дори прогнозира цените да тръгнат надолу през 2025, с около 10%. Независими наблюдатели предвиждат средни цени на бензин А95 около 1.40 евро в страните от Европейския съюз.
   
   
акцизи за горивата в Европа, графика, бензин, цени
Къде колко е акцизът върху бензина като компонент от крайната цена
   
   
Българските шофьори обаче отдавна са забелязали, че цените на бензина у нас нямат кой знае колко пряка връзка с котировките на световните пазари. По-интересно е как ще се отрази отказът от използване на руски петрол в бургаската рафинерия, което трябва да стане постепенно до есента. В момента в България се продава най-евтиният бензин в целия ЕС, но разликата с другите пазари далеч не е толкова голяма, колкото предполагат по-ниските цени на суровините за "Лукойл Нефтохим" и ниските нива на акцизите. Напълно възможно е през 2024 цените в повечето европейски страни да паднат леко, а у нас да се запазят, изравнявайки се със средните в ЕС.
   
     
Къде бензинът е най-евтин и най-скъп (ГАЛЕРИЯ):


  
   

 

 

0 от 500
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Мемфис ( преди 9 месеца )
    НИКОГА Бензина не е струвал 9.5 стотинки! Най- евтин беше бензин, продаван от шофьори на камиони- оцветен, 2 лв за туба- 76 океана!!! Тогава най- добрият бензин беше 91 остана, а не 93, и това беше пълна боза, всички, през които минаваше бензина го кръщаваха.
  • #14
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    В повечето бензиностанции "скъпите" горива обикновено са внос. И пак са едвам над 3 лева. Дори да внасяме всичко от другаде, обикновените горива няма да са над 2.80 - 2.90.
  • #13
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Това е обществено достояние, жалко че все още има хора които не са го проумели. При повечето стоки покупателната ни способност е на плюс спрямо соц-времето. Проблемът е че тогава баба ми купуваше месо и риба по един път в седмицата, бира само събота и по празници,нямаха автомобил... А сега магазините са втория ни дом
  • #12
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    В Румъния без дерогация бензина е по-евтин. Какво повече да коментираме.
  • #11
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Да отчетем, че по бай тошово време нямаше акциз, а държавата пълнеше хазната, като беше окрала земите, фабриките и имотите на хората и ги държеше с изходни визи да работят за максимум 250 лева, а някои безплатно в лагери или строителни войски. Сега с целия акциз и данъци и при това много по-качественото гориво излиза по-евтино. Да не забравяме също, че едно време Москвичът гореше поне 8-9 на 100 и вървеше куцо без климатик, катализатор и всякакви екстри.
  • #10
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Лудория до PLAID ( преди 9 месеца )
    Който има пари, да налива такива в бездънните каси на лъжлив Илон, на братски Китай и останалите видни "борци" за лъже-демокрация и липсата на права за работниците си.
  • #9
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Лудория до PLAID ( преди 9 месеца )
    Навярно има малко истина в това, което пишеш, но е малко. Нещо от рода - цялото електричество от батериите отива да се въртят колелата на електромобила зимата и това е причината вътре в купето да е студено. Ако си пуснеш топлото, не стигаш до зарядната станция, защото няма такива през километър-два по пътищата. Има обаче бонус - ще трябва да имаме много АЕЦ, ТЕЦ, за да зареждаме колите и никак, ама никак да не ги мислим тези с редкоземните метали. Не са наш проблем, не се случва тук.
  • #8
    5 rate up comment 4 rate down comment
    PLAID ( преди 9 месеца )
    От 10 литра гориво точно 1 се превръща в кинетична енергия (движение напред), 9 отиват в кофата (топлинни и механични загуби). Има обаче Бонус: шум и мръсен въздух. Който има пари за кофата и OПEK - да налива и да се трови.
  • #7
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Ако гледаш руската пропаганда скоро плашеха с цени 5-7 лв/л Но както виждаме ще е по-евтино да купуваме горива от Монако на потребителски цени и да ги обложим тогава с акциз и пак я ударим 7лв я не
  • #6
    4 rate up comment 2 rate down comment
    до 4 ( преди 9 месеца )
    Недей прогнозира толкова. В момента цената на бензина зависи почти изцяло от Русия. Защо тогава с дерогацията и евтиния руски петрол цените тръгнаха от 2.40, Скочиха до 3.10 и сега пак паднаха? Щом все сме си били с един евтин доставчик. Второ защо смяташ че ще гонят Гръцките? Може да гонят Румънските които са 10 ст над нашите БЕЗ руски петрол. В Гърция бензина винаги е бил много скъп. Ако щеш погледни разорената от еврото Хърватска (според пропагандата) - там цената е 2.80