С идването на пролетта много хора отново подкарват зазимения досега автомобил. Повечето са достатъчно внимателни, за да проверят нивото на маслото, спирачната и охладителната течност. Но малцина се сещат да подменят горивото - а то почти сигурно е загубило качествата си междувременно. Колко е трайността на бензина? Опасно ли е да се кара с престояло гориво? Защо октановите числа са едни в Европа и други в Америка? По-скъп ли е бензинът днес, отколкото при социализма? Има ли значение какъв е на цвят? В тази статия решихме да отговорим на много въпроси, които хората си задават за автомобилното гориво, както и на някои, които не се сещат да си зададат.
12 ключови въпроса за бензина (ГАЛЕРИЯ):
В късния български социализъм предлаганите бензини бяха три - А-86, А-93 и А-96. Днес те са заменени от А-95, А-98 и А-100. По-назад в миналото е имало бензини с октанови числа 76, 66 и даже 56.
Причините те да изчезнат са две. Едната е екологична: нискооктановите бензини не могат да отговорят на съвременните изисквания за съдържание на сяра, бензол и така нататък.
Втората е свързана с еволюцията на двигателите. Нискооктановите бензини не позволяват високи степени на сгъстяване - примерно при А-66 горната граница е сгъстяване 6.5, при А-76 - степен на сгъстяване до 7.0. Екологичните стандарти и даунсайзингът обаче доведоха до масовата поява на турбодвигатели с далеч по-високи степени на сгъстяване.