fallback

Как автомобилите да станат наистина чисти?

Използването на зелена енергия във фабриките, на устойчиви материали и електрическа тяга са основните средства

Намаляването на така наречения „въглероден отпечатък“ (Carbon Footprint) е приоритет на всички индустрии. При автомобилите нещата са фокусирани върху вредните емисии, които превозното средство натрупва през жизнения си цикъл, като това включва всичко - от добива и обработката на използваните суровини за производството, премине се през употребата на автомобила и се стигне до крайното му рециклиране.

Тъй като не всички емисии са въглероден диоксид (CO2), универсалният параметър за изчисляването им е този на така наречения CO2e или „CO2 еквивалент“. Това е метод, при който други емисии също се сравняват с „преобразуване“ в CO2, за да имат една референтна стойност. И това са доста тона на кола.

Мерки за противодействие

След като тази стойност бъде установена, производителите преминават към мерките за противодействие. Тя засягат цялата версия за доставки, транспорта им, производството и последващите вредни емисии, отделяни както от ауспуха и гумите, така и от други износващи се детайли. И накрая идват тези от рециклирането на автомобила.

При електрическите превозни средства голяма част от емисиите изчезват, особено ако може да се разчита на енергийни доставки от възобновяеми източници, като това е крайната цел на всички производители. Какво обаче може да се направи по другите точки от списъка?

Компанията Polestar, която наскоро публикува своя доклад за устойчивост на новия си модел - Polestar 4, твърди, че този модел има най-ниския въглероден отпечатък от всички автомобили на пазара. Той варира между 19,4 и 21,4 тона в зависимост от версията. Фактът, че пробегът е 100% електрически, очевидно помага, но шведската компания е взела много други предпазни мерки, за да постигне този резултат. Ето ги и тях:

Зелена енергия във фабриката

Първата стъпка е използването на устойчиво и сертифицирано електричество, до голяма степен собствено производство със собствени фотоволтаични системи. Днес много фабрики имат „слънчеви ферми“, които покриват почти 50% от техните вътрешни енергийни нужди. В случая с Polestar 4, това е SEA заводът на Geely Holdings в залива Хангжу (Китай), който съчетава сертифицирана външно доставена водна енергия и собствено произведена фотоволтаична енергия.

Декарбонизирани суровини

Увеличаването на използването на нисковъглеродни метали е вторият момент - в този случай това е главно алуминий от топилни пещи, които използват водноелектрическа енергия, за да се захранват, както и нарастващ процент рециклиран алуминий с „къса верига на доставки“.

Батерии

Само алуминият представлява почти 25% от въглеродния отпечатък, докато стоманата и желязото съставляват 20%. За електрическа кола обаче най-големият дял все още принадлежи на батериите - производството и рафинирането на материалите, необходими за изработката им, изяждат 36-40% от окончателния бюджет. Еволюцията тук преминава от вътрешната химия на батериите до управлението на енергията, което допринася както за по-ниска консумация, така и за спестяване на емисии във фазата на производство.

Дизайн

Поддържането на нисък въглероден отпечатък вече не е интервенция, която трябва да се извършва „бързо“, а сега е един от основните критерии, които са в основата на разработването на всеки нов проект. Внимателното проучване на стойностите на емисиите на всяка фаза и на всеки отделен компонент, теглото, произхода на суровините, влияят върху техническия, производствения и дори върху стилистичния избор.

Всъщност дизайнът трябва да вземе предвид тези нужди, както и да търси максимална опростеност на конструкцията и ефективна аеродинамика, способна да осигури максимална ефективност и следователно спестяване на енергия по време на употреба.

fallback
  • #8
    Тинтири-минтири ( преди 10 месеца )
    Така е МитЕ... на доизживяване, ама ще има един срив, който трудно ще се навакса. Ако няма възвръщаемост е мъртвородена всяка идея - така работи света. Следващите години ще се налеят трилиони уж под рамката на подпомагане - после ще хлопнат вратата и ще обявят, че не става така. Всъщност измислиха съвършената измама - правителствата да определят кой да получава парите чрез квоти и ESG. Така ще се създават картели и ще се убива конглокенция. Вярвайте си в зелени пеперудки, но сте предупредени!
  • #7
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    "Едни пари ще бъдат преразпределяни, крадците ще си вдигнат чукалата и истината, че това няма как да сработи ще лъсне! " Пропускаш важният факт, че каквото и да стане тези фотоволтаици ще произвеждат 30 години енергия всеки път, когато пекне слънце, независимо дали някой печели от това. Вятърните генератори и те така двайсетина години. При тях обаче поне има обслужване и ако се счупи, може да няма финансов смисъл да поправят, ако няма печалба или собственика е фалирал.
  • #6
    Тинтири-минтири ( преди 10 месеца )
    Безумната глупост (и финансови интереси) стоящи зад зелената утопия няма да проработят! Едни пари ще бъдат преразпределяни, крадците ще си вдигнат чукалата и истината, че това няма как да сработи ще лъсне! Ама като си с проветриво междуушие освен да ти бръкнат в джоба друго какво...
  • #5
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    То и сега е така но докато не ти бръкнат в джоба няма да го разбереш. Щем не щем го разберем вероятно през 2025 година когато ни изритат на либерализирания пазар.
  • #4
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Преди малко в съседната тема обяснявах че глобалното затопляне не означава че задължително ще стане топло през всички сезони. Ще стане точно обратното. Ще има рекордни температури през лятото както и рекордни температури през зимата. В първия случай рекордни жеги А във втория рекордни студове. Същото ще е и с излишната безплатна възобновяема енергия. Когато пече слънце цените ще са много по-ниски от сега, но като се скрие жална ни майка - пет пъти по-високи цени от сега заради недостига.
  • #3
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Да, токът ще е безплатен. Също и водата и парното. Даже и безплатна храна ще дават и ще настъпи мир по света.
  • #2
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Гостенино, електромобилите в бъдеще ще решават един от основните проблеми на възобновяемите източници. Ще се зареждат когато токът е в излишък и безплатен защото никой не е ненормален да си зарежда със скъп ток от изкопаеми горива. Спри да повтаряш мантрите на приятелката си Грета тумберка. Малко са хората които се интересуват от екология за да се съобразяват кога ще зареждат, но ако им кажат че бил горивата са на половин цена ако ги зареждаш в еди колко си часа, ще станат опашки по бензиностанц
  • #1
    Гост ( преди 10 месеца )
    Електромобилите не пушат там където ги караш,а някъде другаде.При производството и рециклирането,при производството на ток от ТЕЦ.
fallback
Последни