Пазарът за класически автомобили в България се развива с шокиращо темпо напоследък. Това пролича още в справката ни за най-интересните регистрирани олдтаймери за първото полугодие, но става особено видимо с извадката за втората половина на годината (без дори да включваме декември). Докато в миналото класическата сцена у нас се крепеше на отделни ентусиасти и на отделни бройки, попаднали по чудо в България, сега става дума за сериозна инвеститорска вълна.
Този впечатляващ Mercedes 300 SL спечели тазгодишния Конкурс за елегантност у нас. В България вече има немалко колекционерски автомобили от световна класа. Снимка КОЛЕЛА
В резултат у нас вече са регистрирани немалко машини, които биха намерили място и в най-престижните конкурси за елегантност, и чиято цена достига 7-цифрени суми в евро. В което впрочем няма нищо чак толкова изненадващо, като отчетем, че в десетилетието на рекордно ниски банкови лихви класическите автомобили са повишили стойността си средно със 185% (данни на консултантската компания Knight Frank).
Всъщност интересните класики, появили се в България от юли насам, са толкова много, че дори не успяхме да ги сведем до обичайния Топ 25. Подборката ни за първата половина на годината можете да видите тук.
30 от най-интересните класики, дошли в Бългрия през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
През 1968 закъсалата финансово Maserati е спасена чрез поглъщане от Citroen. Новият инвеститор иска компанията да предложи технологично по-съвременен автомобил, и така се ражда Tipo AM117, по-популярен като Bora. Това е първата кола със средноразположен двигател на марката, а също и първото Maserati с независимо окачване на четирите колела. Дизайнът е поверен на прочутия вече Джорджето Джуджаро в Italdesign. Но разработката се проточва, идва петролната криза, която не е ласкава към производителите на спортни коли. Накрая Maserati се оказва в ръцете на конкурента De Tomaso, а Bora е спряна от производство след само 564 произведени автомобила. От тях около половината са с 4.9-литровия V8, с който колата е способна да развие 285 км/ч.