Пазарът за класически автомобили в България се развива с шокиращо темпо напоследък. Това пролича още в справката ни за най-интересните регистрирани олдтаймери за първото полугодие, но става особено видимо с извадката за втората половина на годината (без дори да включваме декември). Докато в миналото класическата сцена у нас се крепеше на отделни ентусиасти и на отделни бройки, попаднали по чудо в България, сега става дума за сериозна инвеститорска вълна.

Този впечатляващ Mercedes 300 SL спечели тазгодишния Конкурс за елегантност у нас. В България вече има немалко колекционерски автомобили от световна класа. Снимка КОЛЕЛА
В резултат у нас вече са регистрирани немалко машини, които биха намерили място и в най-престижните конкурси за елегантност, и чиято цена достига 7-цифрени суми в евро. В което впрочем няма нищо чак толкова изненадващо, като отчетем, че в десетилетието на рекордно ниски банкови лихви класическите автомобили са повишили стойността си средно със 185% (данни на консултантската компания Knight Frank).
Всъщност интересните класики, появили се в България от юли насам, са толкова много, че дори не успяхме да ги сведем до обичайния Топ 25. Подборката ни за първата половина на годината можете да видите тук.
30 от най-интересните класики, дошли в Бългрия през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
След войната и BMW е на кръстопът: автомобилната й фабрика в Айзенах е останала в съветската окупационна зона - бъдещата ГДР. Компанията трябва да започне от нулата в Мюнхен, и решава да го направи със стил. Моделът 501, дебютирал в Женева през 1951, е не само първата кола на марката, направена в Бавария, но и първият й луксозен модел. Което не значи, че е особено успешна. Дизайнът на Петер Шимановски не се харесва не шефовете и те поръчват на Pininfarina да направи алтернативен проект. Той обаче се оказва твърде близък до Alfa 1900, затова в крайна сметка BMW се примирява с първия вариант. 501 се оказва и твърде тежка за своя 6-цилиндров редови мотор, и е твърде бавна - ускорението от 0 до 100 км/ч отнема агонизиращите 27 секунди. Но все пак този модел връща компанията на картата и подготвя почвата за бъдещи шедьоври.


0