Пазарът за класически автомобили в България се развива с шокиращо темпо напоследък. Това пролича още в справката ни за най-интересните регистрирани олдтаймери за първото полугодие, но става особено видимо с извадката за втората половина на годината (без дори да включваме декември). Докато в миналото класическата сцена у нас се крепеше на отделни ентусиасти и на отделни бройки, попаднали по чудо в България, сега става дума за сериозна инвеститорска вълна.
Този впечатляващ Mercedes 300 SL спечели тазгодишния Конкурс за елегантност у нас. В България вече има немалко колекционерски автомобили от световна класа. Снимка КОЛЕЛА
В резултат у нас вече са регистрирани немалко машини, които биха намерили място и в най-престижните конкурси за елегантност, и чиято цена достига 7-цифрени суми в евро. В което впрочем няма нищо чак толкова изненадващо, като отчетем, че в десетилетието на рекордно ниски банкови лихви класическите автомобили са повишили стойността си средно със 185% (данни на консултантската компания Knight Frank).
Всъщност интересните класики, появили се в България от юли насам, са толкова много, че дори не успяхме да ги сведем до обичайния Топ 25. Подборката ни за първата половина на годината можете да видите тук.
30 от най-интересните класики, дошли в Бългрия през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Simca (Sociеtе Industrielle de Mеcanique et Carrosserie Automobile) беше френски автомобилен производител, основан през 1934 с подкрепата на Fiat, и ликвидиран през 1978 от счетоводителите на Chrysler. Но междувременно компанията успя да създаде няколко симпатични автомобила, начело със Simca Coupe 1000 и наследника й Coupe 1200S. Дизайнът на представения през 1962 модел бе поверен на един младеж от ателието Bertone, на име Джорджето Джуджаро. Bertone произвеждаше елегантните каросерии в Торино и после ги транспортираше за финалния монтаж в завода в Поаси, Франция, или в Ротердам. Френската преса нарече модела "псевдоспортен" - разбираемо при мотор с обем 0.9 литра и мощност от 50 конски сили. Но по-късната версия 1200S увеличи конете до 80, което не беше толкова зле при общо тегло под 900 кг.