Ръководителите на Tesla с години са обвинявали клиентите за повреди, за които отлично са знаели, че са по вина на нискокачествени и дефектни компоненти, разкри мащабно разследване на агенция Reuters. Става дума за шокиращо масови явления като откачащи се в движение колела, чупещи се оси при ускорение и разпадащо се окачване при автомобили с нищожен пробег.
В сервизния доклад на Tesla за този автомобил пише, че колелото се откачило без външна причина при скорост почти 100 км/ч, твърди Reuters
Шрейанш Джаин от Кеймбридж във Великобритания си купил нова Model Y през март тази година. На другата сутрин, докато карал тригодишната си дъщеря на детска градина, при един завой в квартална уличка цялото предно окачване на автомобила рухнало. Колата била на едва 180 километра пробег. В сервиза на Tesla ремонтът отнел 40 часа труд и струвал еквивалента на 14,000 щатски долара. Компанията отказала да го покрие гаранционно, обвинявайки шофьора, че "преди това" е причинил повреди на окачването.
На базата на проучени документи от самата Tesla Reuters твърди, че "десетки хиляди" клиенти на компанията са имали подобно преживяване със сериозни повреди по окачването или кормилната уредба. Хроничните дефекти се простират поне 7 години назад във времето и засягат всички основни пазари на марката - в Европа, Северна Америка и Китай. Журналистите от агенцията са разговаряли и с десетки клиенти, както и с деветима бивши мениджъри в Tesla и сервизни техници.
Основните моменти от разследването на Reuters (ГАЛЕРИЯ):
Документите на Tesla показват, че компанията е имала богата информация за системните повреди по окачването и управлението. Поредица инциденти като този на Джаин се случили в Китай още през 2016 с Model S и Model X. Инженерите установили една и съща причина: чупи се изработеното от алуминиева сплав рамо на окачването. За 4 години Tesla получила над 400 оплаквания за същия дефект само в Китай. На тамошния пазар, за да не раздразва местния регулатор, компанията остранила дефекта гаранционно или "доброволно" за колите, които били извън гаранция.
Reuters разполага с вътрешна бележка от инженера на Tesla Рикардо Донг, в която той уведомява шефовете си, че няма "никакви доказателства" повредите да са предизвикани от външни фактори. Проблемът е в компонентите. Въпреки това компанията още четири години отказвала да обяви сервизна акция, докато накрая китайската Държавна администрация за регулация на пазара не я принудила. Компанията обаче никога не е обявявала сервизна акция за същата част в Европа или Северна Америка. В отговор на директно запитване от щатските регулатори, компанията уверила, че повредите са предизвикани от "злоупотреби на шофьорите". И след това изпратила тайно указание до сервизните си центрове да дават същото обяснение и на клиентите.
НА СНИМКАТА: Факсимилета от документи, с които разполага Reuters. Първият е вътрешна кореспонденция, в която инженери твърдят, че проблемът е в дефектните компоненти. Вторият е официално писмо до NHTSA, в което Tesla твърди, че вината е на клиентите