Дори ако днес електрическите превозни средства изглеждат окончателното решение, към което се насочва почти целият автомобилен транспорт, те все още имат алтернатива - така наречените устойчиви горива като синтетичен бензин и биодизел, категорични са експерти от индустрията.
Нисковъглеродните горива, получени не от нефт, а от естествени суровини като водород и зеленчуци, наистина биха могли да представляват решение за намаляване на емисиите, като същевременно се запазят двигателите с вътрешно горене. Така, поне временно, ще реши проблемът с автономността на дълги разстояния, който остава един от слабите места на електрическата кола.
Биодизел срещу батерия
Развитието на електрическите превозни средства напредва с големи крачки всеки ден, но за момента единственият начин за разрешаване на проблема с пробег на големи разстояния, особено при тежкотоварните камиони, е поставяне на големи, скъпи и тежки батерии. Тяхното производство обаче не е 100% чисто, дори напротив, тъй като е добре известно, че дейностите по добив на метали все още са сред най-замърсяващите и най-малко устойчивите, включително от етична гледна точка.
Следователно биогоривата като цяло не са толкова неблагоприятни, колкото изглеждат в сравнение с чистото електричество: макар да е вярно, че тяхното изгаряне все още произвежда отработени газове. В същото време обаче техният добив е по-чист и по-балансиран от този на петрола, както и от производството на батерии.
Нарастващо разпространение
Напоследък много петролни производители, които се трансформираха в енергийни компании, започнаха да инвестират не само във водород, но и в биогорива. Някои от тях, включително гигантът ENI съвместно с HVOlution, разширяват разпространението на биодизел по пътищата на Европа.
Компанията DKW Mobility - доставчик на карти за гориво и пътни такси, например, наскоро обяви, че биодизелът HVO, смесен с традиционния дизел в различни проценти до 100% чистота, се предлага на около 650 станции в Европа. То може да се използва от всички превозни средства - от леки автомобили до микробуси и камиони , за които производителят има удостоверена съвместимост.
Предимства
Акронимът HVO, който означава „хидрогенирано растително масло“, обозначава продукт, произведен от палмово или рапично масло, но също и от използвани и възстановени готварски масла, което веднага го класифицира като възобновяем продукт. Неговият баланс на въглероден диоксид се изчислява по същия критерий като за биометан, тоест като се вземе предвид фактът, че основната суровина, растенията, е абсорбирала определено количество CO2 по време на живота си и че в сравнение с изкопаемите горива, следователно си тръгва с отрицателен товар от парникови газове.
Съгласно този принцип автомобилен парк, работещ с биодизел, може да намали емисиите си на CO2 с 90% в случай на използване на гориво HVO100 в сравнение с автомобилен парк, работещ с конвенционален дизел. В допълнение, според производителите, другите замърсители от горенето, особено азотните оксиди, също са много по-ниски от тези, отделяни от изгарянето на петролни деривати.