Животът на автомобилния журналист се улеснява много, когато автомобилът позволява някоя и друга превъзходна степен. Новата Kia EV9 позволява няколко наведнъж. Това е най-голямата лека кола, правена някога от Kia (поне за европейския пазар). Най-тежката лека кола, правена някога от Kia. И най-скъпата кола, правена някога от Kia.
Ако я видите на пътя, по нищо няма да отгатнете, че всъщност EV9 е с цяла педя по-голяма от Land Rover Discovery. И е над два метра широка, ако си вземете старомодните стъклени огледала. Дизайнът на Карим Хабиб, бившия главен стилист на BMW и Infiniti, умело прикрива действителните размери. Осъзнавате ги, чак когато влезете вътре.
Можете да я вземете с гъвкави задни седалки, които могат да се въртят на 180 или 90 градуса. А можете и в "комфортната" конфигурация, в която седалките не се въртят, но за сметка на това имат отопление, вентилация и даже масаж.
Изборът не е лесен. Комфортният вариант позволява да пътувате, удобно излегнати. От друга страна, гъвкавият вариант позволява да завъртите тъщата на 180 градуса и да я лишите от удоволствието да ви навигира. А ако рекламите на Durex никога не са ви затрогвали, можете да вземете и стандартен втори ред с три места, така че да превозвате общо седем души.
И това в никакъв случай не е за сметка на багажника. Даже и при най-разюздано ползване на седалките пак ви остават 308 литра товарен обем под нивото на прозорците - достатъчно за пет куфара с кабинен размер. Ако сгънете всички седалки, ще получите 3320 литра товарен обем - малко повече, отколкото в баничарката Renault Express. А на всичкото отгоре имате и прословутия frunk - тоест преден багажник, който в зависимост от версията на EV90 побира 90 или 52 литра багаж. Достатъчно за кабелите и други дреболии.
200 км/м максимална скорост 384 конски сили 5.3 секунди 0-100 км/ч 505 км пробег с едно зареждане |
ЕV9 идва в няколко варианта. Като начало на българския пазар ще дебютира това, което караме ние: GT, най-високата версия. Тя има два електромотора - по един за всяка ос, задвижване на четирите колела, и 384 конски сили мощност.
Базовата кола, която ще се появи и у нас след известно време, има само заден електромотор, 204 коня, но пък за сметка на това е по-ефективна и изминава до 560 километра с едно зареждане.
В нашия случай обещаният пробег е 505 километра, което не е нещо необичайно между съвременните електромобили. Необичайните неща са две - първо, че, за разлика от повечето конкуренти, този пробег изглежда реален. Ние минахме към 120 километра, с около една четвърт магистрала, и на финала ни оставаше батерия за още 380.
При това солидният пробег е постигнат не с рекордни размери на батерията - тук тя е с капацитет малко под 100 киловатчаса - а с ефективност. Клетките в батерията са от ново поколение, дело на корейската SK On, и са с почти 9% по-ефективни от тези в Kia EV6.
Един от най-силните козове на тази кола е времето за зареждане. Kia и Hyundai са от малкото производители, които вече използват 800-волтова, а не 400-волтова архитектура, което позволява на EV9 да се зарежда с 210 киловата. И за 15 минути да добавя 250 км към обхвата.
Усещането зад волана не е като в спортен автомобил, естествено. Но управлението е достатъчно прецизно и предвидимо, а незабавно идващият въртящ момент на електромоторите кара този хипопотам да се чувства лек и пъргав.
Комфортът на возене е добър, макар че, честно казано, в този ценови сегмент можете да намерите и по-добри. Качеството на материалите на места също не съответства на броя на нулите в цената. Но за това трябва да благодарите не на Kia, а на Грета Тунберг. В наши дни всички производители се надпреварват да използват рециклирани пластмаси - от Fiat до Mercedes. В случая с EV9, доста от материалите са от преработени рибарски мрежи и пластмасови бутилки.
EV9 е първата кола в света, която има подпомогнат от изкуствен интелект круиз контрол. Идеята е, че той се учи от вашия стил на шофиране и когато го оставите да движи нещата вместо вас, може да го прави в същия стил. Не сме сигурни, че искаме да ни вози автопилот със същия стил на шофиране като нас, но все пак да отдадем дължимото на прогреса.
Цената е малко деликатен въпрос. Защото тази Kia, такава, каквато я виждате, в България се предлага за 172 800 лева. Което е с почти 12,000 лева повече от стартовото BMW iX. Вярно е, че то е само с пет места, докато тук имате шест или седем. Всъщност единственият конкурент в сегмента на електрическите SUV със седем места е Мерцедес EQS SUV, който е с почти 50,000 лева по-скъп. От такава гледна точка EV9 е... изгодна. Още снимки от теста на EV9 вижте в ГАЛЕРИЯТА: