В Германия пияните зад волана са се утроили. В България са се утроили актовете и фишовете
Шофьорите в Европа масово са станали по-агресивни и опасни след Covid-пандемията и хаотичните локдауни и други мерки около нея, показват серия проучвания в различни страни от ЕС. В Германия изследване, поръчано от Института по застрахователни злополуки показва, че водачите са влошили поведението си по всичките 16 най-масови нарушения в годините след 2020. Една трета от мъжете-шофьори и половината от жените признават, че вече не се чувстват в безопасност по германските пътища. Аналогично изследване в Испания показва, че над половината шофьори вече изпитват страх да карат по испанската пътна мрежа след пандемията.
Цели 21% от анкетираните (анонимно) в германското проучване са признали, че са шофирали след употреба на алкохол над позволената от закона - в сравнение с едва 7% през 2019 година. Делът на онези, които са притискали автомобила пред тях на магистралата, за да им отстъпи път, е нараснал от 32% до 39%. Същевременно цели 44% от германските шофьори споделят, че когато те самите са притиснати отзад, натискат нарочно спирачките, за да изневрят "преследвача" (при само 30% през 2019). Сериозен ръст има и при нарушения като изпреварване на колоната, изчакваща за завой, през съседната лента; рискови изпреварвания без видимост на провинциални пътища; съзнателно ускоряване, за да попречиш на някого да те изпревари.
Шофьорите масово са станали по-нервни и по-агресивни след Covid-19, твърди Зигфрид Брокман от института, поръчал проучването. "В светлината на тези открития, всеки на отговорна позиция би трябвало да се запита как ситуацията би могла да се подобри".
В България не е извършвано подобно проучване, разбира се, но тенденцията е идентична, ако се съди по някои косвени признаци. Броят на тежките катастрофи, който през 2020 заради локдауните и ограничения международен трафик бе паднал значително, сега не само се е възстановил до нивата отпреди пандемията, но дори е на път да ги задмине. За първите девет месеца на 2023 са отчетени 5182 тежки пътни произшествия с пострадали хора - със 181 повече от същия период на 2019. Ранените при катастрофи са 6799, при 6374 през първите девет месеца на 2019.
Брой на издадените фишове и актове от Пътна полиция за годините между 2017 и 2021. Данните за 2022 все още не са публични
Подобна тенденция показват и данните за съставените фишове и актова от Пътна полиция. Ако през 2017 общият брой наложени наказания е бил малко над 1.05 милиона, а през 2019 - 1.76 милиона, през 2021 той вече достига 2.22 милиона, а през 2023 вероятно ще постигне нов рекорд. Разбира се, това е резултат също на по-активната дейност на Пътна полиция и на увеличаването на броя на камерите за скорост. Но няма съмнение, че движението по пътищата е станало по-нервно и агресивно в сравнение с периода преди 2020. Какви са вашите впечатления - по-опасно ли става движението по българските пътища? Споделете ни в коментарите.
Още по темата:
-
Международните превози са пред катаклизъм, 40% от шофьорите ще се пенсионират скоро
-
Автомобилите в Китай са най-много, но най-голямата им концентрация е другаде
-
Напук на "експертите", жертвите по пътищата са най-малко от 60 години насам