fallback

Батериите за електромобили са на най-ниските си цени в историята

Bloomberg NEF предвижда допълнително поевтиняване и през 2024, заради увеличения капацитет и умереното търсене

След безпрецедентните увеличения на цените през 2022 г. електромобилните батерии поевтиняват тази година. Цената на литиево-йонните батерии е спаднала с 14% до рекордно ниските 139 долара за киловатчас (kWh), става ясно от анализ на Bloomberg NEF.         Това се дължи главно на спада на цените на суровините и компонентите, докато производственият капацитет се увеличава, а в същото време търсенето на електромобили е по-скромно от очакванията на автоиндустрията.

Анализът показва, че търсенето на батерии за електрическите превозни средства и стационарното съхранение на енергия все пак е на път да нарасне със забележителен темп от 53% на годишна база, достигайки 950 гигаватчаса през 2023 г. Въпреки този ръст големите производители на батерии отчитат спад на активния капацитет на техните заводи, докато търсенето и приходите не отговарят на очакванията на много компании. В резултат на това много производители на електромобили и батерии преразгледаха в посока надолу производствените си цели, което от своя страна повлия върху цените на батериите. Литият поскъпна до рекордно високо ниво в края на 2022 г., но опасенията, че металът ще се задържи на това равнище отшумяха и сега цените отново падат.

Последните данни представляват средната стойност на батериите от всяка индустрия, в която се използват. При батериите, задвижващи електрическите превозни средства, цената достига 128 долара/kWh. На ниво клетка цената пада до 89 долара/kWh. Това показва, че средно клетките представляват 78% от общата цена на целия батериен пакет.

През последните четири години съотношението между клетката и батерия се повиши спрямо традиционните 70:30. Това отчасти се дължи на промените в дизайна на пакета, където се въвеждат нови решения за по-голяма ефективност.

На регионална основа средните цени на батериите са най-ниски в Китай – 126 долара/kWh, докато стойността на същите продукти в САЩ и Европа е съответно с 11% и 20 на сто по-висока.      Ценова динамика при литиево-йонните батерии и клетки за периода 2013-2023 г.      По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, по-малките обеми и не толкова разнообразната гама от приложения. Тази година пазарът в Китай стана свидетел и на интензивна ценова конкуренция, тъй като производителите на батерии увеличиха производствения си капацитет с цел да завоюват пазарен дял от нарастващото търсене на батерии.

Междувременно индустрията продължава да търси по-евтина химия, като един от вариантите с най-голям потенциал е литиево-желязо-фосфатната батерия (LFP). Този тип батерии се радват на най-ниските цени, като една клетка струва 95 долара/kWh, докато пакетът достига 130 долара/kWh.

Това е първата година, в която анализът на BNEF установява, че средните цени на LFP клетките падат под 100 долара/kWh. Средно LFP клетките са били с 32% по-евтини от базираните на никел, манган и кобалт (NMC) аналози през годината.

Анкетирани миннодобивни компании и търговци на метали очакват цените на ключови метали за батерии като литий, никел и кобалт да се понижат допълнително през 2024 г. Като се има предвид това, BNEF очаква средните цени на батерийните пакети да паднат отново през следващата година, достигайки 133 долара/kWh.

Технологичните иновации и подобряването на производството трябва да доведат до по-нататъшни спадове в цените на батериите през следващите години до съответно 113 долара/kWh през 2025 г. и 80 долара/kWh през 2030 г.

Локализирането на производството на батерии в региони като САЩ и Европа може да окаже възходящ ценови натиск върху батериите, тъй като местните индустрии се разрастват. Производството на батерии в тези региони е притиснато от по-високи разходи поради по-скъпата енергия, по-високите цени на оборудването, земята и труда в сравнение с тези в Азия, където в момента се произвеждат повечето батерии.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяването на капацитета във веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията и за намаляване на разходите през следващото десетилетие. BNEF очаква появата на технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки, които ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите.    

fallback
  • #49
    MythBuster ( преди 1 година )
    Влади, все пак ако не си гост отговори може ли да съществуват въртящ момент и мощност с отрицателни стойности? Кажи на инженера?
  • #48
    MythBuster ( преди 1 година )
    Гостенино Владо ли се казваш? Тоест при 100 нютон метра отрицателен въртящ момент упражнен от спирачните апарати обратно на посоката на движението и 50 нютон метра упражнен от масата на автомобила по- посоката на движение на колелата, сумарният момент ще е 50 нютон метра и автомобилът ще ускорява ? Реалистично звучи сигурно ще да е така . Вярно ли съм ги сметнал? Аз съм лаик и не разбирам затова питам инженерите, ама те са много заети и не отговарят за това ти ако можеш да отговориш гост Влади?
  • #47
    Владо ( преди 1 година )
    Без значение дали е 3% или 10%.Гост ти казва не е 30%.
  • #46
    Владо ( преди 1 година )
    Силата е векторна величина и вектори се събират по правилата, дадени ти в пост 27.
  • #45
    MythBuster ( преди 1 година )
    Именно. Ако вектора на силата е с посока на движението, то стойността му има положителен знак. Ако е обратна на посоката на движението, стойността е с отрицателен знак. Силите се сумират и сумата може да има както положителен така и отрицателен знак. Гост в неговия учебник по перпето мобиле чете, че сумата на две сили винаги е с положителен знак и е невъзможно да получиш отрицателен резултат. В крайна сметка твърди, че в машиностроенето не се използва нито физика нито математика, нещо друго бил
  • #44
    Владо ( преди 1 година )
    Силата е векторна величина,има големина и посока.
  • #43
    MythBuster ( преди 1 година )
    Сили, чиято посока е ПРОТИВОПОЛОЖНА на ДВИЖЕНИЕТО на тялото, извършват ОТРИЦАТЕЛНА РАБОТА (W < 0):A = -F.s
  • #42
    MythBuster ( преди 1 година )
    Какво точно избирам? Коментирам само това което е казал Гост. Той лъже и маже, че фотоволтаиците произвеждали само 3% на годишна база. Аз твърдя че са по-скоро около 10%. Произвеждат евтина енергия когато пече слънце, а както се вижда дори в зимен ден произвеждат почти 30% колкото твърди гост че произвеждали само няколко часа през лятото. Тоест той лъже А аз доказвам че лъже. Ако на вас неговите лъжи ви харесват повече от фактите и искате да го оставя да ви лъже, си е ваш проблем. Няма да стане!
  • #41
    Владо ( преди 1 година )
    До автомобилния ерудит, "разбивача на митове".За отрицателна работа , отрицателна заплата ли дават?
  • #40
    Нисан ( преди 1 година )
    Няма друг такъв човек като MythBuster психопат, майстор в извъртането, многословен без да кажеш нищо по същество.
fallback
Последни