fallback

Батериите за електромобили са на най-ниските си цени в историята

Bloomberg NEF предвижда допълнително поевтиняване и през 2024, заради увеличения капацитет и умереното търсене

След безпрецедентните увеличения на цените през 2022 г. електромобилните батерии поевтиняват тази година. Цената на литиево-йонните батерии е спаднала с 14% до рекордно ниските 139 долара за киловатчас (kWh), става ясно от анализ на Bloomberg NEF.         Това се дължи главно на спада на цените на суровините и компонентите, докато производственият капацитет се увеличава, а в същото време търсенето на електромобили е по-скромно от очакванията на автоиндустрията.

Анализът показва, че търсенето на батерии за електрическите превозни средства и стационарното съхранение на енергия все пак е на път да нарасне със забележителен темп от 53% на годишна база, достигайки 950 гигаватчаса през 2023 г. Въпреки този ръст големите производители на батерии отчитат спад на активния капацитет на техните заводи, докато търсенето и приходите не отговарят на очакванията на много компании. В резултат на това много производители на електромобили и батерии преразгледаха в посока надолу производствените си цели, което от своя страна повлия върху цените на батериите. Литият поскъпна до рекордно високо ниво в края на 2022 г., но опасенията, че металът ще се задържи на това равнище отшумяха и сега цените отново падат.

Последните данни представляват средната стойност на батериите от всяка индустрия, в която се използват. При батериите, задвижващи електрическите превозни средства, цената достига 128 долара/kWh. На ниво клетка цената пада до 89 долара/kWh. Това показва, че средно клетките представляват 78% от общата цена на целия батериен пакет.

През последните четири години съотношението между клетката и батерия се повиши спрямо традиционните 70:30. Това отчасти се дължи на промените в дизайна на пакета, където се въвеждат нови решения за по-голяма ефективност.

На регионална основа средните цени на батериите са най-ниски в Китай – 126 долара/kWh, докато стойността на същите продукти в САЩ и Европа е съответно с 11% и 20 на сто по-висока.      Ценова динамика при литиево-йонните батерии и клетки за периода 2013-2023 г.      По-високите цени отразяват относителната незрялост на тези пазари, по-високите производствени разходи, по-малките обеми и не толкова разнообразната гама от приложения. Тази година пазарът в Китай стана свидетел и на интензивна ценова конкуренция, тъй като производителите на батерии увеличиха производствения си капацитет с цел да завоюват пазарен дял от нарастващото търсене на батерии.

Междувременно индустрията продължава да търси по-евтина химия, като един от вариантите с най-голям потенциал е литиево-желязо-фосфатната батерия (LFP). Този тип батерии се радват на най-ниските цени, като една клетка струва 95 долара/kWh, докато пакетът достига 130 долара/kWh.

Това е първата година, в която анализът на BNEF установява, че средните цени на LFP клетките падат под 100 долара/kWh. Средно LFP клетките са били с 32% по-евтини от базираните на никел, манган и кобалт (NMC) аналози през годината.

Анкетирани миннодобивни компании и търговци на метали очакват цените на ключови метали за батерии като литий, никел и кобалт да се понижат допълнително през 2024 г. Като се има предвид това, BNEF очаква средните цени на батерийните пакети да паднат отново през следващата година, достигайки 133 долара/kWh.

Технологичните иновации и подобряването на производството трябва да доведат до по-нататъшни спадове в цените на батериите през следващите години до съответно 113 долара/kWh през 2025 г. и 80 долара/kWh през 2030 г.

Локализирането на производството на батерии в региони като САЩ и Европа може да окаже възходящ ценови натиск върху батериите, тъй като местните индустрии се разрастват. Производството на батерии в тези региони е притиснато от по-високи разходи поради по-скъпата енергия, по-високите цени на оборудването, земята и труда в сравнение с тези в Азия, където в момента се произвеждат повечето батерии.

Продължаващите инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, подобренията на производствения процес и разширяването на капацитета във веригата на доставки ще помогнат за подобряване на технологията и за намаляване на разходите през следващото десетилетие. BNEF очаква появата на технологии от следващо поколение, като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки, които ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите.    

fallback
  • #29
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Още не си ми отговорил на задачата. Ако събереш разнопосочни сили едната 50 А другата 100 нютона, положителна или отрицателна работа ще извършат. Имаш формулата замествай ефовете и отговори?
  • #28
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Да ти кажа честно със заядлив психопат ми е забавно да споря, но с неграмотен инженер ми е под нивото. Хайде понамали глупостите ако искаш да приказваме сериозно!
  • #27
    Гост ( преди 10 месеца )
    В учебника по физика пише.Събиране на разнопосочни сили.|F1|>|F2| ,|F|=|F1|-|F2||F2|>|F1|, |F|=|F2|-|F1|
  • #26
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Така и не се научи да смяташ проценти. Намери ми грешката? 27,5% ли е? Тоест да приемам че вчера е бил един от малкото летни часове през годината когато фотоволтаиците са отдали максимума си около 30% е било по-скоро изключение? Упорито обаче се правиш че си забравил когато ти показвах данни Как през голяма част от годината само АЕЦ и фотоволтаиците осигуряват 120% от потреблението на България.
  • #25
    Гост ( преди 10 месеца )
    Мити4ен,в 7,30 беше 0%,сега 8,10 е 3,27%.От 17 до 8 часа е нула.За 9 слънце,като максимума е за 2-4 часа по обед,а останалото време 15 часа е нула.Колко е среднодневно?
  • #24
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    За разлика от вас, никога не съм твърдял че може да се кара само на фотоволтаици. Вие сте тези които постоянно залитат към самозадоволяване. Винаги съм твърдял че закриването на въглищните централи ще е най-голямата глупост, която може да направим, което по никакъв начин не противоречи на твърдението ми че може да не работят през по-голямата част от годината. Батериите на електромобилите ще са решения след много години. На този етап и ПАВЕЦ върши работа. Да не забравяме и вятъра.
  • #23
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    Гостенино, Пак ли се опитваш да манипулираш? Дето се вика работим с материали на клиента. Аз не бягам от въпроси и отговарям с конкретни цифри и факти. Не съм дошъл тука да лъжа манипулирам и да се заяждам с останалите А да провеждаме аргументирани градивни дискусии от които всеки от нас да научи нещо. Ето какво каза Гост. На това съм му отговорил" ФЕЦ в момента произвежда само 9,2%.Лятото стига до 30% за няколко часа.ПРЕСМЕТНАТО ЦЕЛОГОДИШНО и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%." Прав ли е?
  • #22
    Fhbhh ( преди 10 месеца )
    Мите, що не го сметнеш среднодесетилетно направо? Човекът ти казва, че тези дни през зимата ФЕЦа е 3%, а ти пак се правиш на улав и тичаш към средногодишното. Е, за съжаление не живеем и потребяваме енергия само лятото и произведения тогава ФЕЦ ток изобщо не ни топли, нито буквално, нито преносно. Именно "непостоянството" е бич за всяко индустриално производство на каквото и да е - ток, обувки или кисело мляко. Сега ще почнеш пак с умните елпреносни мрежи и баланса с авто батерии...
  • #21
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    "момента в 23:30 часа ФЕЦ е 0%, нула,zero,на геврека дупката.Така е от 18 до 6 часа сутринта.Като го изчислиш средно дневно ФЕЦ е под 3%." Видяхме че не можеш да смяташ проценти. Вече няколко пъти ти давам произведеното количество от ФЕЦ, което е 2,9TWh за тази година при годишна консумация на България около 30TWh. Щем смяташ че 2,9TWh е 3% от 30TWh, кой ли пък съм аз да споря с ТОПинженера с "диплом за више" който постоянно ни завира в очите, за да доказва, че е образован! ВЕРВАМЕ, ти!
  • #20
    MythBuster ( преди 10 месеца )
    "Мити4ен, без да УМНОЖАВАМ ,само сравнявам.Кое е по голямо 23,62% или 1/4?"Ти даже не знаеш какви действия трябва да извършиш, за да сметнеш, камо ли да направиш сметка! "ФЕЦ 1463.35 MW Товар на РБ5319.36 MW ... по обяд слънцето произвежда над една четвърт от консумираната от България мощност" Трябва да РАЗДЕЛИШ производството на консумацията 1463/5319=0,275 =27,5 което е ПОВЕЧЕ е от 1/4 . Поредното доказателство за грамотността ти. Онези 23% са делът на ФЕЦ в ПРОИЗВОДСТВОТО.
fallback
Последни