Все по-малко нови автомобили на пазара се предлагат с резервно колела. Доказателство за тази тенденция е проучване на Британския автомобилен клуб (RAC), който съобщи шокираща бройка на повикванията на негови екипи от шофьори, закъсали на пътя заради спукана гума.
Според данни на RAC се наблюдава „„драматичен спад“ в броя на автомобилите, оборудвани с резервни колела. Само през миналата година патрулите на клуба е трябвало да „спасяват“ над 200 000 шофьори, озовали се в трудно положение заради липса на резервна гума. За сравнение, техният брой преди пандемията е бил малко над 160 000.
Появата на тежки електрически превозни средства, които трябва да спестят тегло, както и да намерят място за големи батерии, означава, че вероятно броят на автомобилите, оборудвани с резервни колела, ще продължи да намалява в близко бъдеще.
Експертите на RAC са прегледали спецификациите на повече от 300 различни модела, които се продават днес във Великобритания. Те са от 28 марки, като само 8 модела (2,6% от всички) имат резервно колело в стандартното си оборудване. В половината от тези случаи такава гума е била достъпна само за определени варианти на модела.
„Пукането на гума е една от най-дразнещите аварии за шофьорите, особено ако е в резултат на удар в една от множеството дупки, които в момента характеризират пътищата във Великобритания. В миналото шофьорът можеше да посегне към резервното колело в багажника, но то вече е почти изчезнало при новите автомобили", коментират от RAC.
Подобно е положението и в други държави в Европа, както и в Северна Америка - основно в САЩ и Канада. Преди пандемията около 36% от новите автомобили не са били оборудвани с резервна гума, но през последните 1-2 години броят им се е увеличи драстично.