Все по-малко нови автомобили се предлагат с пълноценна резервна гума, като на нейно място често е поставяна т.нар. „патерица“. Това е колела, с което при по-ниска скорост шофьорът може да се добере до сервиз. Мнозина водачи си задават въпроса „колко може да се кара с него“, тоест какво разстояние може да се измине, без да пострадал както самото колело, така и автомобилът.
Какво представлява „патерицата“?
Това е колело, което се различава от стандартното по своя формат. То заема по-малко място в багажника от стандартната резервна гума и съответно оставя повече пространство за допълнително товари, което е от полза на шофьора и пътниците. Понякога в багажника дори могат да бъдат поставени и повече такива колела.
Какви са проблемите при използване?
С тях може да се стигне до сервиз, но не се препоръчва да се използват дълго време. Колкото по-голяма е разликата в радиуса на „патерицата“ спрямо стандартната гума, толкова повече проблеми ще възникнат по време на шофиране. Ето и кои са основните от тях:
- С намаляване на площта за контакт с повърхността (при този вид резервно колело тя е по-малка) спирачният път ще се увеличи и контролът на автомобила ще се влоши.
- Диференциалът ще пострада поради различни ъглови скорости между осите, тъй като на една от тях ще има колела с по-малки размери.
- Системите ESP и ABS започват да работят по-зле.
- „Патерицата“ е по-малко издържлива от стандартната гуми и шарката на протектора ще се износи по-бързо.
Как да се използва правилно?
Превозно средство с различен диаметър на колелата може да се държи непредвидимо в завой, особено ако вали сняг или дъжд. И за да се елиминира този проблем, по-малкото резервно колело не трябва да се поставя на водещата ос.
На самата гума е посочено число, което показва максималната разрешена скорост за такава гума. Обикновено то е в диапазона от 50 до 80 км/ч. „Патерицата“ може да се използва в продължение както на 10, така и на 100 км, стига да се спазват всички правила. Разстоянието обаче не бива да надвишава 200 км, като през цялото време трябва да се спазват основни правила.
Първото е да не се превишава посочената скорост, а второто – да не се правят резки маневри. С това колела трябва да се внимава, защото то не е проектирано за агресивно каране. И да – то ще помогне в трудна ситуация, за да стигне автомобилът ви до сервиз, но е по-добре в багажника са имате пълноценна резервна гума.