fallback

Как Toyota постига перфектното качество при луксозния си SUV Century

За производството на модела са подбрани 40 работници, които са покрили специален изпит

Най-новата версия на луксозния SUV на Toyota- Century, вече произвежда в завода Tahara в Япония. За неговото сглобяване отговаря специален екип от 40 квалифицирани работници, които са били избрани измежду 1500 служители на компанията. И са покрили тежък изпит, състоящ се от три части, за да може да се гарантира перфектно качество на автомобила.

Един от работниците - Хироки Танака, разкрива, че първо е преминал задължителен курс, а след това е покрил сертификационен изпит, за да си осигури място в екипа. Изпитът се състои от три модула: първоначална оценка на основните умения, писмен тест, обхващащ историята на Century, структурата на превозното средство и свързаните с тях теми, и практически изпит за демонстриране на умения в изграждането на луксозния автомобил.

„Писменият изпит беше по-труден от практическия, с 200 въпроса, но го издържах, като залегнах здраво на книгите, за първи път от студентските ми дни. Научих много неща от историята на Toyota и Century до уникалните висококачествени техники за производство на автомобила. Беше безценно преживяване”, обяснява Танака.

35-годишният монтажист започва работа в Toyota още през 2007 г., след което завърша нейната Академия за технически умения. Танака признава, че винаги е мечтаел да има Land Cruiser и затова е бил много щастлив, когато е започнал работа на конвейера, който сглобява този модел. Скоро след това, благодарение на работата си, получава възможност да си купи такъв автомобил.

Опитът му в сглобяването на шасито на Land Cruiser го подготвя добре за сегашната му работа, която го вижда да прикрепя компоненти на окачването към Century. Работата му е особено важна, защото всяка грешка се усеща в останалата част на автомобила.

Прецизността винаги е в центъра на вниманието на Toyota, но в луксозния сегмент това се превръща в мания. Автомобилният производител позволява 20% отклонение на въртящия момент от спецификациите при затягане на болтове и гайки в своите типични превозни средства, но при Century отклонението е едва 5%.

„На всяка поточна линия, различна от Century, всяка гайка или болт се затяга с едно минаване със закрепващ инструмент. На поточната линия на Century обаче строгите изисквания за прецизност означават, че първо използваме приспособление за затягане на ръка, след което затягаме отново със закрепващ инструмент, за да се доближим до целевия въртящ момент. И накрая, използваме дигитален динамометричен ключ, чиито стойности на въртящия момент се качват в компютрите и работим на ръка, за да получим крайната стойност“, разказва работникът.

Всъщност, да го направиш правилно е по-трудно, отколкото звучи. Това важи особено за автомобил, където стойностите на въртящия момент обикновено са по-високи. Във всяка част, която изисква повече от около 150 Нм въртящ момент, работникът трябва да напрегне цялото си тяло при затягането, което затруднява прецизните настройки.

Това означава, че служителят може да прекара до една минута в затягане на по-големи части, което е 12 пъти повече от петте секунди, необходими на работниците за затягане на гайки и болтове на други превозни средства. Затова и Toyota произвежда само три екземпляра от Century на ден.

На поточната линия на Century специално подбраните работници са разделени в една от четирите специализирани секции: Облицовка, отговорна за управлението на компоненти като арматурни панели и покриви; Шаси, отговарящо за инсталацията на двигателя, окачването и интеграцията на батерията PHEW; Окончателен монтаж, обработка на седалки, врати и прозорци; и Настройка/течности - наблюдение на охлаждаща течност на двигателя и спирачни системи.

Резултатът от всичко това е красив и качествено изработен SUV, който показва, че въпреки цялата автоматизация в модерните автомобилни фабрики, работниците със специални умения все още играят основна роля в производството.

fallback
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    Замисляли сте се що по пътищата на България няма стари японски автомобили? Виждал съм 30-40 год мерцедеси фолксвагени от края на 80-те,ауди 80 и 100 от o 90-те на миналият век. Дори колкото и смайващо да е тук-там се мярка някое старо рено или дори фиат. Но никога няма да видите стара тойота,нисан,субару,дайхатсу,мицубиши и тн. Всички са скрапирани. Защо така ? Да не е защото каросерията се разпада от ръжда а за иначе вечните двигатели които "не се развалят" няма части. Моля кажете си мнението.
  • #13
    до долния ( преди 1 година )
    когато НЕМЦИТЕ от Мерцедес правеха W123 и124, джапанките гледаха като изтрещели и подпъхваха оризова хартия във вратите на трошотките да не тропат!
  • #12
    Тойотаджия ( преди 1 година )
    Японците задават стандартите за качество на разработка и производство от няколко десетилетия. Немците още се мъчат да направят надежден автомобил. Хибридните технологии са им непонятни, могат си само тракащите канцерогенни дизелчета, но и тях оакаха и сега вървят към изчезване.
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Мити4ен,имам сериозни съмнение за менталното здраве на клиентите на Тесла и лизно към теб като главен пропагандатор.
  • #10
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Мити4ен,на нов автомобил забележки.Ти не си у ред." То се вижда кой не е у ред. Щом ВЯРВАШ, че Тесла произвежда качествени автомобили. Тесла произвежда надеждни автомобили, но качеството силно куца. Чисто новите автомобили идват със забележки по боята, не добре напаснати детайли, че дори и анекдотични случаи на врати с различни тапицерии и липсващи накладки на някое колело. Тесла засега наляга на количеството, а не на качеството и всеки който е у ред с главата го знае. Включително клиентите им
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Пу*тя вее...от Путин значи!
  • #8
    Ха ха ха! ( преди 1 година )
    Че и сенатската *** и тя, че и китайското Червено знаме ... мнооого Ролсове се навъдиха напоследък. За тва теслътъ така изпъква!
  • #7
    Чичо ви ( преди 1 година )
    Видел оризару от Ролс Роис и той дигнал копито!
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    Мити4ен,на нов автомобил забележки.Ти не си у ред.
  • #5
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 4. това за никой не е тайна и клиентите са особено изненадани, ако когато купуват нов автомобил не могат да открият забележки. Защото това е първото задължение на клиента на Тесла - при при получаването на новия си автомобил да опише всички забележки, които желае да бъдат отстранени в сервиза. Запазена марка на Тесла - записваш си час в сервиза още преди да си получиш чисто новия автомобил. Казват че при новата тройка са подобрили коренно качеството, но аз съм малко скептичен.
fallback
Последни