Четирицилиндровите двигатели с турбокомпресор може да не звучат толкова добре, колкото двигателите с повече цилиндри и имат някои ограничения, но техните предимства по отношение на ефективността и производителността надвишават недостатъците.
Ако има нещо, което можем да се каже за автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), това е фактът, че не всички са създадени еднакви. Това, разбира се, важи и за електромоторите, които се развиват с бързи скорости през последните години. Никой обаче не може да отрече, че именно звука на двигателя, реакцията на газта и диапазонът на въртящия момент са основни черти на характера на автомобила.
В наши дни ДВГ стават все по-малки, като получават турбо в опит за постигане на комбинация от мощност и ниски вредни емисии. Така V6 агрегатите постепенно отстъпват място на турбомоторите с 4 цилиндъра. Нещо подобно се случва и при V8 двигателите, които постепенно са изместени от тези с 6 цилиндъра.
Ако приемем, че всичко това се прави за добро, изниква въпросът „По-добри ли са наистина 4-цилиндровите мотори от V6 двигатели?" Изданието TopSpeed се опитва да даде отговор, като прави любопитно сравнение между задвижващи агрегати на най-големия автомобилен производител на планетата - Toyota.
По-добър въртящ момент
Първо, трябва да се уточни, че в случая става дума да V6 двигатели с атмосферно пълнене, а не такива с принудителна индукция като турбокомпресор и компресор. Независимо от това, V6 моторите са склонни да работят по-гладко от 4-цилиндровите поради по-големия си размер и по-големия брой цилиндри .
Въпреки това, 4-цилиндровият двигател с турбокомпресор в днешно време има повече въртящ момент, който е наличен при много по-нисък и по-широк диапазон на оборотите в сравнение с атмосферен V6. Доказателство за това е Toyota Highlander, който за моделна година 2023 се отказа от 3,5-литровия V6 с атмосферно пълнене в полза на 2,4-литров мотор сѝ турбокомпресор.
Данните показват, че 3,5-литровият V6 развива 296 к.с. и 356 Нм въртящ момент, докато 2,4-литровият с 4 цилиндъра разчита на 265 к.с, но има по-висок въртящ момент - 420 Нм. Според изданието Car and Driver, чиито представители са тествали Highlander с по-малкия мотор, добавеният въртящ момент кара автомобила да се почувства по-управляем. Подаването на мощността на двигателя е изненадващо линейно, за разлика от неравномерното нарастване като при Subaru Ascent. Също така на представянето на автомобила помага и фактът, че новият мотор съчетан с добре поддържан осемстепенен автоматик.
Въпреки, че въртящия момент е подобрен, това не винаги води до по-добри времена за ускорение от 0 до 96 км/ч (60 мили). Highlander с турбокомпресор успява да ускори за 7,2 секунди, което е с 0,5 секунди по-бавно от версията V6. Между другото, и двата модела се предлагат със задвижване на всички колела (AWD).
Една от основните причини за намаляване на броя на цилиндрите е икономията на гориво. Подобрението на горивната ефективност обаче може да варира от грандиозно до незначително в най-добрия случай. От впечатляващата страна, това е, което се случи с Mazda CX-9. Предишното поколение на модела с 3,7-литров V6 харчеше средно 13 л/100 км, докато версия с 2,5-Митров турбомотор с 4 цилиндъра постигна 10,2 л/100 км. И двата варианта на модела са оборудвани със задвижване на четирите колела.
При новата Toyota Highlander (моделна година 2023) разликата не е толкова съществена. Версията с V6 харчи 10,3 л/100 км, докато при тази с 4 цилиндъра разходът е 10,1 л/100 км. Нещата обаче се променят значително, ако се премахне задвижването на четирите колела или бъде добавен електромотор. Версията Highlander Hybrid с предно предаване постигна 6,6 л/100 км, а тази с AWD - 6,75 л/100 км.
Освен икономията на гориво, другата полза за околната среда при използване на 4-цилиндров двигател с турбокомпресор вместо по-голям V6 е, когато става въпрос за вредни емисии. Отново, точно както при икономията на гориво, подобрението може да бъде незначително или впечатляващо, но то е факт поради което всеки производител на автомобили го поставя на първо място. Според Toyota, новият 2,4-литров Митров на Highlander има 50% по-малко азотни оксиди от версията с V6.
Не всичко обаче е розово с четири цилиндъра
Първо, не може да се отрече фактът, че четирицилиндровият двигател с турбокомпресор не звучи толкова добре, колкото двигател с повече цилиндъра. По-малкият мотор звучи добре при по-ниски обороти, но след определена точка, особено близо до червената линия, нещата се променят. И безспорно V6 издава по-плавни и изтънчени звуци.
Друг аспект, който си струва да се спомене, е тегленето, което е важен показател за редица купувачи на SUV и пи капи. В случая на Highlander, капацитетът за теглене от 2267 кг на V6 е същият като в 2,4-литровия турбо, но това не винаги е така. В някои случаи обаче капацитетът за теглене може да бъде по-нисък, отколкото при V6 с атмосферно пълнене, въпреки че разликите често са незначителни.
В случая на Ford Ranger, моделна година 2024, с 2,3-литров турбомотор с 4 цилиндъра той може да тегли до 3400 кг, докато Jeep Gladiator с атмосферен 3,6-литров V6 се справя с 3470 кг. В допълнение, докато 4-цилиндровият турбодвигател може да е толкова мощен, колкото и по-големият V6, по-малкият мотор се нуждае от много повече охлаждане, за да върши същата работа.
Какво е още по-добро от турбокомпресор?
Знаете ли кое е дори по-добро от турбокомпресора? Електрификация. Да, така е. Основната модна дума през последните няколко години е може би най-доброто решение за подобряване на ефективността на всички двигатели. Toyota е майсторът на електрификацията и това, което се има предвид, е смесването на електрически мотор с двигател с вътрешно горене за подобряване на ефективността.
Доказателство за това Highlander Hybrid, за който вече стана дума. Разликата в разхода на бензиновата и хибридната версия е огромна, така че собственикът на втория вариант може да спести много от гориво, особено ако шофира по-внимателно. А при тези цени на бензина това е от сериозно значение.
В крайна сметка кой е по-добрият избор - V6 или турбо с 4 цилиндъра?
Като цяло предимствата на 4-цилиндров двигател с турбокомпресор надвишават незначителните недостатъци на двигателя. Разбира се, той отстъпва на по-големия мотор, когато става въпрос за теглене или звук на двигателя.
Има обаче една основна причина, поради която повечето автомобилни производители тръгват по този път - екологията. И ако турбокомпресорът вече не е достатъчен, компаниите електрифицират своите модели - или частично с хибриди, или играят „ол-ин“, като се отказват напълно от ДВГ.