Пътищата стават все по-безпощадни и агресивни. Това показва голямо проучване сред шофьори, проведено от Accident Research of Insurers (UDV) - организация, която е част от Асоциацията на застрахователите в Германия. Изследването е направено с помощта на анкета, включваща 16 въпроса, като точно половината участници в допитването признават, че действат агресивно, докато шофират. За сравнение през 2016 г. тази цифра и била около 25%.
Оказва се, че всеки пети шофьор в Германия (21%) „разчиства пътя“ пред себе си, като премигва с фарове или натиска клаксона, докато кара в най-лявата лента. Около 1/3 от анкетираните (31%) признават, че се чувстват раздразнени, когато бъдат изпреварени и веднага след това стъпват здраво на педала на газта.
Интересното в случая е, че въпреки че повечето участници в движението виждат агресията като основен проблем, липсва осъзнаване на случващото се, като те самите допринасят за това. Както и в предишните години, повечето шофьори имат коренно различна представа за себе си и за останалите.
Например 96% от всички шофьори отговарят, че изпреварват велосипедисти на достатъчна дистанция, но в същото време 93 процента от останалите шофьори смятат, че останалите задминават велосипедистите твърде отблизо. Самите велосипедисти не са много по-добри по отношение на представата си за себе си - малко под половината признават (48%), че от време се качват на тротоара, но в същото време твърдят, че 92% от останалите го правят.
Друга тревожна тенденция е, че все повече шофьори, най-вече млади хора, управляват автомобили след употреба на канабис, а също така активно използват мобилните си телефони при шофиране.
Резултатите от проучването, което се провежда на редовни интервали от 2010 г. насам, показват, че мнозинството от участниците в движението в Германия се чувстват сигурни или много сигурни в пътния трафик. Цифрата се е увеличила леко от 55% през 2019 г. на 56% Като цяло мъжете (645) се чувстват много по-сигурни от жените (49%).
Затова и не е изненадващо, че жените са значително по-склонни да се изкажат в полза на по-строги мерки в полза на пътната безопасност. И двете бяха очевидни и във всички предишни проучвания. Що се отнася до самите мерки, най-често се желае правило за нулево съдържание на алкохол (68%). Тази цифра обаче все още е с 8% по-висока през 2019 г. Подкрепата (53%) за ограничение на скоростта от 130 км/ч по магистралите не се е променила.