Днешните електрически въздушни таксита обещават много неща. Възможността за изминаване на дълги разстояния обаче не е едно от тях. Технологията при батериите не е в състояние да позволи на изцяло електрическите превозни средства, които излитат и кацат вертикално (eVTOL) да покриват маршрути на дълги разстояния.
Vertiia може да бъде един от малкото електрически еVTOL, които обещават впечатляващ пробег от 1000 км. Широката гама е основен фокус на австралийския стартъп AMSL Aero. Начинът да се постигне това, без да се правят компромиси с операциите с нулеви емисии, е като се добави водород в картината. Но не какъвто и да е водород, а зелен, който се генерира от възобновяеми енергийни източници.
В момента AMSL Aero работи върху специална система с водородни горивни клетки за своето летящо превозно средство и има средствата да го направи. Това е така, защото компанията наскоро получи 5,43 млн. австралийски долара (3,4 млн. долара) от Австралийската агенция за възобновяема енергия (ARENA). Този значителен финансов тласък ще помогне на стартъпа да ускори процеса на развитие по пътя към сертифициране.
От друга страна, тук не става дума само за пускане на пазара на електрически въздушни таксита, но и за подкрепа на националната зелена водородна индустрия. Тъй като алтернативните горива и устойчивите източници на енергия стават все по-важни за всички транспортни средства в бъдеще, за страните е изключително важно да разработят силна верига на доставки, базирана на местните ресурси, доколкото е възможно.
По-рано тази година Vertiia направи своя публичен дебют на международното изложение Avalon във Виктория, Австралия. Хибридно-електрическият модел може да се похвали с конфигурация за четирима пътници (плюс пилота).
Той изглежда различно от повечето електрически въздушни аналози на пазара поради дизайна си – т.нар. кутия, включваща нетипична конфигурация на крилото, която очертава правоъгълна форма. Благодарение на това Vertiia е в състояние да генерира повече подемна сила в сравнение със самолети с подобен размах на крилата.
Този иновативен подход всъщност е извлечен от дизайн, който е на повече от 100 години: хвърчило тип „кутия“. Изобретен е от австралиеца Лорънс Харгрейв, а днес друг талантлив австралиец, Андрю Мур, адаптира тази конфигурация за електрическите eVTOL версии. Именно Мур, пилот и авиационен инженер, е човекът зад концепцията Vertiia.
Подобно на много модели, Vertiia също ще бъде достатъчно гъвкав, за да изпълнява голямо разнообразие от задачи. Той не е предназначен да бъде само въздушно такси за градски пътувания, но и да донесе големи предимства на линейките, например. Плюс това, впечатляващият пробег го прави особено подходящ за въздушен транспорт в най-отдалечените региони на Австралия.