fallback

Застрашен ли е от изчезване Jaguar?

Манията по SUV модели и мащабната електрификация може да заличат специфичните характеристики на марката

Наскоро Jaguar обяви, че ще спре производството на F-Type след моделната 2024 година, което наистина е жалко, защото се нуждаем от всички мощни автомобили, които можем да получим на този свят, толкова силно пленен от големите SUV автомобили. И защото F-Type е единственият истински, 2-местен спортен автомобил, който Jaguar някога е създавал за последните 50 години.

Планът на компанията също така поставя под въпрос какво представлява Jaguar днес и какво е бъдещето на марката. Jaguar Land Rover продаде малко над 420 000 автомобила в световен мащаб миналата година, като брандът Land Rover регистрира по-голямата част от тези продажби, както и 3,4-процентно увеличение спрямо предходната година. Jaguar продаде малко над 86 000 автомобила, което е спад от 16% на годишна база. Какво ви говори това?

Без F-Type Jaguar ще има само F-Pace и E-Pace (и двата модела са SUV-ове), електрическия седан I-Pace и седана XF. Всички те са сравнително красиви (макар и малко дълги), но достатъчно ли е това за компания, за която е известно, че произвежда едни от най-красивите коли в света?

Например, през 1948 г. Jaguar представя своя нов двигател XK, който е проектиран за големите седани, които са в основата на производството на марката. Но за да се добави малко драматизъм, е решено да се покаже силовият агрегат в прототип на спортен автомобил, който става известен като XK 120, за който се предполага, че отразява максималната скорост на автомобила.

.

Първоначално замислена като лимитирана версия, колата се превръща в сензация, с красива, опростена каросерия (но такава, която щедро заимства от конкурентното BMW 328 Mille Miglia от 1937 г.).    

Превозното средство стои в основната на определението на това какво е „спортна кола“ за следвоенна Америка, като производството му продължава до 1960 г. по д формата на XK 140 и XK 150.

Продължението на XK 150, разбира се, е добре известно и може би притежава най-емблематичния дизайн от всички модели Jaguar. Много е писано за E-Type, както и за също толкова сензационното му представяне на автомобилното изложение в Женева през 1961 г., където, да, Енцо Ферари твърди, че това е най-красивата кола в света.

Проектиран от Малкълм Сайър и базиран концептуално на неговия състезателен автомобил D-Type, E-Type е драматично отклонение от предишната серия XK, тъй като дизайнът му е базиран на аеродинамични принципи.

Не всички страхотни модели Jaguar са спортни коли

Моделът се произвежда до 1974 г. в три серии, като оригиналната серия - XK 120 - е най-чистата форма. Въпреки че никога не е бил изграждан от глина в пълен размер и се противопоставя на по-типичния процес на разработване, много автомобилни дизайнери все още го включват в своя топ 10 на колите с най-добър дизайн. Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк разполага с такъв модел в постоянната си колекция.

Но не всички велики модели Jaguar са спортни коли. През 1968 г. XJ6 е представен като заместител на средните седани на Jaguar. Въпреки че механично не е изцяло нов, външният му вид е свеж и отличителен, но много типичен за Jaguar - едновременно елегантен и атлетичен.

Години по-късно други производители произвеждат това, което става известно като купе с четири врати - седани с ниска горна част, които имат пропорции, подобни на купе (оригиналния Mercedes Benz CLS от 2004 г., например). Именно XJ6 ще ги вдъхнови. Пропорциите показват, че XJ6 никога няма да бъде най-просторната кола – и подобно на другите модели Jaguar, никога най- надеждната – но хората все пак ги купуват. Заради начина, по който изглеждат.

Кой се стреми да притежава Jaguar днес?

И така, накъде отива компанията, когато светът вече не се интересува от традиционните седани? И колкото и да са успешни спортните коли Jaguar, те винаги са били страничен бизнес. Дали днес някой се стреми да притежава Jaguar, както в миналото, когато марката се споменава наравно с другите скъпи европейски автомобили? Разбира се, Land Rover измества Jaguar в това отношение. В края на краищата, те правят някои много добри луксозни SUV-ове.

Има слухове, че ще се произвежда нов електрически XJ, което е обнадеждаващо. Но миналото на Jaguar е неговото наследство и бреме.

Проектирането на нов Jaguar – независимо дали е седан, SUV, електромобил или спортен автомобил – който да улавя същността на визията на марката, е много предизвикателна задача, но в същото време и страхотна възможност.

Остава въпросът как да проектирате превозно средство, което да е толкова визуално завладяващо, така че целият свят да признае, че това може да бъде единствено Jaguar?

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Много лесно като се спре тази *** идиотщина, зелена сделка,развалиха колите с тези скапани изисквания
fallback
Последни