Преходът към електрическо задвижване със сигурност променя глобалната автомобилна индустрия. Почти всичко, свързано с автомобилите, се променя – от концепцията за това какво представляват и начина, по който производителите го проектират и разработват, до начина, по който клиентите използват превозните средства и взаимодействат с тях.
Някои държави и производители са по-подготвени за тази промяна от други и същото може да се каже за отделните сегменти на превозни средства, коментира Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics. Докато SUV и първокласните автомобили обикновено са по-адаптивни към нови задвижвания, други сегменти - като този на субкомпактните автомобили, са изправени пред огромни предизвикателства.
Всичко е въпрос на цена
Въпреки усилията на производителите, батериите все още са значителен фактор в производствените разходи на електрически превозни средства. И тази цена всъщност не се променя, независимо дали става дума за луксозно превозно средство от висок клас или малък градски автомобил.
Ето защо европейските и американските производители на автомобили започнаха да увеличават своите електрически портфолиа с луксозни и първокласни автомобили. Техните купувачи вече са готови да платят по-висока цена, но потребителите, които търсят достъпни субкомпактни и градски автомобили, не са на същото мнение. Затова и вече има много по-малко малки електромобили, от които да се избира.„
Бъдещето е обвито с мъгла
През първата половина на 2023 г. само 18 различни малки електромобила от A и B сегменти бяха налични в Европа. В Китай обаче техният брой е почти двойно повече - 34, докато в САЩ се предлагат само два такива модела - Chevrolet Bolt EV и Mini Electric. Тези цифри контрастират с голямото количество малки автомобили с двигател с вътрешно горене, достъпни за купувачите.
Това означава, че пред малките автомобили има два пътя. От една страна, част от произведените в Европа ще оцелеят в зависимост от това дали производителите успеят да намалят разходите за батерии. Европа е регион, където производството на автомобили е много скъпо, така че всяко увеличение на разходите ще продължи да вреди на финансовата жизнеспособност на по-малко рентабилните сегменти. Освен това силният натиск, упражняван от правителствата в полза на електрическите превозни средства, вече принуждава производителите да спрат производството на малки автомобили или да го преместят извън Европа.
От друга страна, докато този натиск върху европейските производители се увеличава, това се превръща в идеалната възможност за китайската индустрия да запълни тази празнина. Китай всъщност може да произвежда по-евтини електрически автомобили благодарение на силния ангажимент на правителство и по-конкурентоспособната работна сила. Един китайски субкомпактен автомобил струва средно 58% по-малко от некитайските субкомпактни автомобили, което означава, че има потенциала да разтърси задграничните пазари.
Малките коли в Европа изглеждат обречени
Произведените в Европа градски автомобили и малки автомобили, поне засега, изглеждат обречени. Единственото, което може да ги спаси, е намаляване на производствените разходи, които да ограничат притока на китайски автомобили в региона.
Това обаче ще повдигне друг въпрос - интересуват ли се изобщо американските или европейските компании от производството на малки автомобили, които обикновено не са толкова печеливши, колкото по-големите сегменти? И може ли същите тези производители да се откажат напълно от сегмента, оставяйки го на китайците? Има и още една възможност - някои западни марки вече инвестират в заводи в заводи и производство на автомобили в Китай, както за местния пазар, така и за чужбина.
Потребителите продължават да купуват
Независимо от всичко, хората по света продължаван да купуват малки коли. Автомобилите от сегменти A и B представляват 23% от продажбите на леки коли в Европа през 2022 г., 51% в Индия, 28% в Югоизточна Азия и Тихоокеанския регион, и 38% в Африка. В резултат на това те все още са важен сегмент по отношение на обема. И сега на ход е Западът, който трябва да реши дали да отстъпи на китайските производители и да им предостави един сегмент, в който печалбите са много по-ниски, или да го запази, въпреки че може да бъде на загуба от него.