Двигателите с турбокомпресор са особено популярни в днешно време. Сега е направо трудно да се намери нов модел с двигател с естествено пълнене. Ето защо у нас голяма част от шофьорите трябва да овладеят един вид „турбо етикет“ в отношенията с двигателите на своите автомобили.
Основните опасности, които пряко засягат живота на турбината в двигателя, са прегряване, лошо смазване и проникване на абразивни частици в сглобката. Можете значително да удължите живота на неговата безпроблемна работа, като елиминирате или значително намалите изброените заплахи.
На първо място, трябва да обърнете внимание на качеството на смазването на турбината. Тъй като оста на двете работни колела, наречена касета, се върти в т.нар. плъзгащи лагери. Затова си струва особено внимателно да следите нивото и качеството на маслото в двигателя.
Във всеки голяма част от турбо двигателите то спада забележимо от максимум (веднага след смяната) до минимум - през времето между поддръжките. При турбо двигател е важно да добавяте масло редовно и между планираните смени. За да е винаги възможно най-свежо и да е най-оптимално количество. Някои собственици на автомобили с бензинови турбомотори правят нещо още по-радикално: рязко намаляват интервала за смяна на маслото - от препоръчителните 10 000-15 000 км на 7000 км.
Изключително важна е и чистотата на въздуха, който влиза в турбината. Най-малките частици пясък и мръсотия, които проникват през или заобикалят въздушния филтър, могат да убият този уред за кратко време. Известно е, че филтърният елемент, частично запушен с пътен прах, задържа замърсяванията по-добре.
Но това се отразява неблагоприятно на и затруднява влизането на въздуха системата. А това вече е лошо: ефективността на охлаждане на турбината намалява. Така че, избирайки между две злини, все пак е по-добре да сменяте въздушния филтър по-често. В идеалния случай, едновременно със смяната на двигателното масло, а в най-идеалния - и маслото, и въздушвия филтър трябва да се сменят на всеки 7 000 километра пробег.
Засягайки темата за охлаждане на турбината, няма как да не споменем интеркулера на турбокомпресора, който отговаря за понижаването на температурата на засмуквания от двигателя въздух. Сърцето му е радиатор-топлообменник, обикновено разположен в предната част на двигателното отделение. Той трябва да се поддържа чист, като периодично от него да се отстраняват полепнали мръсотия, прах и остатъци от насекоми от пчелната пита, за да се поддържа ефективността на устройството.
В заключение си струва да кажем, че трябва да натискате педала на газта на автомобил с двигател с турбокомпресор само след като последният е загрял до поне 70ºC. Тоест не по-рано от момента, в който температурният индикатор на захранващия блок достигне половината от пътя до работното си положение. Само загрятото двигателно масло е в състояние да се разпредели правилно в най-малките кътчета и пролуки на устройството, включително малките пролуки между оста на турбината. Това спомага за намаляване на износването в критичните зони.