13 септември 1977 година - на този ден точно преди 46 години се случва едно забележително събитие в историята на северноамериканската автомобилна индустрия - тогава излиза на бял свят първият американски лек автомобил, задвижван от дизелов двигател. Въпросният автомобил е Oldsmobile Delta 88 от новата моделна година 1978.
Трябва да се каже, че в Съединените щати дизеловите двигатели традиционно се използват главно за тежкотоварни камиони, по-специално трактори, камиони и минни самосвали. Въпреки това, в средата на 70-те години, във връзка с енергийната криза възниква въпросът за използването на такъв тип задвижване и в леките автомобили.
След три години на разработка първият такъв двигател се появява под капака на Oldsmobile Delta 88. Става дума за V8 агрегат с 90-градусов ъгъл между цилиндровите редици и механично директно впръскване на гориво. Той е създаден на базата на карбураторния двигател на компанията и има същия диаметър на цилиндъра и ход на буталото. Работният му обем е 5733 куб. см и при степен на сгъстяване 22,5:1 развива мощност от 120 к.с. с. при 3600 об./мин, както и и максимален въртящ момент от 299 Нм при 1600 об./мин. Скоростната кутия е автоматична, 3-степенна.
За дизелов автомобил този модел има добра динамика. Той достигна скорост от 60 мили в час (96 км/ч) за 14,4 секунди. За сравнение, дизеловият Mercedes-Benz 300D, който е тестван в САЩ през 1975 г., се нуждае от 20,3 секунди за това упражнение.
Най-важното предимство на дизеловия Oldsmobile Delta 88 е неговата икономичност. Разходът на гориво в градския цикъл е 11,2 литра на 100 км, извън града - 7,84 литра, а в комбинирания цикъл - 9,8 литра. За сравнение: автомобил Oldsmobile с бензинов двигател с почти същия работен обем изразходва значително повече гориво: съответно 14,7, 11,2 и 13,07 литра на 100 км.
Производството на дизеловия Oldsmobile Delta 88 е спряно през 1985 г., както и на всички останали версии на модела. Дизеловият двигател така и не получава пряк наследник, а експериментът се оказва пълен провал - заради драматични проблеми с надеждността на задвижващия агрегат.