Европейската комисия обяви, че започва „антидъпингово“ разследване срещу китайските производители заради ниската цена на техните електрически автомобили, продавания на Стария континент. От своя страна от азиатската държава отговориха със заплаха за ответни мерки, което явно сериозно ще задълбочи конфликта. Наистина ли обаче китайските коли са толкова евтини, че да могат за се преборят със западните си конкуренти.
Вече сме в 2023 година, като намирането на информация не е никак трудно. И това накара някои западни издания да направят сравнение между ценовите листи на утвърдени в Европа производители и и тези на китайските предложения. Разбира се, то не може да претендира за абсолютна точност, още повече, че цените зависят и от редица други фактори – технически характеристики, мощност и оборудване. Затова и в случая за ориентир е използвана базовата цена.
MG4 срещу Renault Megane E-Tech Electric, VW ID.3 и Peugeot 2008
При компактните модели (сегмент D) с „вдигната“ каросерия, които са много популярни в Европа, е пълно с най-различни предложения. В случая от Китай идва MG4, докато от другата страна са модели като Renault Megane E-Tech Electric, Volkswagen ID.3 и Peugeot 2008. Размерите варират от 4,2 метра при Megane до 4,3 метра при Peugeot. По отношение на задвижването пробегът варира между 406 и 546 км.
По-важното обаче е цената. Най-евтиният MG4 стартира от 30 790 евро, Peugeot 2008 започва он 39 600, Renault Megane E-Tech Electric – от 40 950, а Volkswagen ID.3 - от 41 900. Трябва обаче да се уточни, че MG не е типичният китаец, тъй като марката е създадена във Великобритания и има големи традиции на Стария континент.
MG4: дължина - 4,28 метра, пробег – 520 км, цена – от 30 790 евро
Peugeot 2008 : дължина - 4,30 метра, пробег – 406 км, цена – от 39 600 евро.
Renault Megane E-Tech Electric: дължина – 4,20 метра, пробег - 470 км, цена – от 40 950 евро
VW ID.3: дължина – 4,26, пробег - 546 км, цена – от 41 900 евро
Aiways U5 срещу Skoda Eniaq iV
Шофьорите харесват кросоувъри и SUV-автомобили, като това важи както за класическите, така и за за 100% електрически модели. В сегмент D един срещу друг се изправят Aiways U5 за Китай и Skoda Enyaq iV за Европа. И в този случай размерите са почти еднакви – 4,68 метра за китаеца и 4,65 за чеха. Как обаче стои въпросът с цените? Aiways U5 започва от 43 500 евро, докато Enyaq е по-скъп - 48 400 евро.
Aiways U5: дължина – 4,68 метра, пробег – 410 км, цена – от 43 500 евро
Skoda Enyaq iV: дължина – 4,65 метра, пробег – 509 км, цена -от 48 400 евро.
BYD Han срещу Volkswagen ID.7
Седаните не са мъртви и все още устояват на напредъка на SUV, превръщайки се (също) в електрически модели. В този сегмент от една страна е BYD Han, от друга - Volkswagen ID.7, който дебютира наскоро. И тук размерите са почти еднакви, но има разлика в цената, която е в полза на китайски модел.
BYD Han: дължина - 4,99 метра, пробег – 521 км, цена – от 70 490 евро
VW ID.7: дължина – 4,98 метра, пробег – 700 км, цена – от 64 850 евро.
Seres 3 срещу Volvo XC40
Сравнението на цените между китайски и западни автомобили приключва със Seres 3 от едната страна и Volvo XC40 от другата.Първият от тези модели носи логото на универсална марка, стартирала дейността си съвсем наскоро, а вторият е утвърден производител, който се позиционира в премиум-сегмента.
Seres 3: дължина – 4,38 метра, пробег – 300 км, цена - от 41 885 метра
Volvo XC40: дължина – 4,44 метра, пробег . 572 км, цена – от 51 850 евро.
Всичко споменато до момента показва два факта. Първо, цените на китайските електрически автомобили не са чак толкова ниски, колкото мнозина си мислят, въпреки че в някои класове разликата е сериозна. И второ – липсват малките коли. Европейските производители лансират ударно електромобили с дължина около 4 метра, докато от Китай идват модели от сегмент С нагоре.
Има и едно изключение – Dacia Spring, която си остава най-достъпният електромобил на пазара. Той се прави в Китай, но принадлежи на европейска марка, която е част от Renault Group. Знае се още, че през 2024 г. на Стария континент ще се появят и малки китайски електрически кола, но засега тях още ги няма.
Друг факт, който трябва да бъде отбелязан, е начинът на продажба на автомобилите на ток от Китай. В момента много малко от марките работят директно, тоест имат изградена търговска и сервизна мрежа. Останалите разчитат на вносителите, което си има плюсове (по-малко разходи), но и минуси (липсата на сервизи и представителства означава затруднения за клиентите при проблеми с колата).