Случвало ли ви се е понякога на бензиностанция горивото да не иска да се налива в резервоара и потокът му спира с досадна редовност. Не бива веднага да обвинявате бензиколонката за случващото се. Възможно е това да е се намек за необходимостта от ремонт на колата ви.
Хората понякога се примиряват с това, приписвайки случващото се на конструктивните характеристики на гърловината за пълнене на колата им или на индивидуалните странности на бензиностанцията, от която са свикнали да зареждат гориво.
Това прекъсване на потока от гориво на пистолета може да не е свързано с неговата неизправност, а да показва редица възможни проблеми със системата за захранване на двигателя. Например много е вероятно да има запушване на тънката вентилационна тръба на резервоар за гориво. Тя обикновено минава близо до гърлото му и служи за предотвратяване на натрупването на горивни пари в резервоара. И като цяло - прави така, че налягането вътре в него да не се различава много от атмосферното.
Ако вентилацията е запушена, по време на зареждане въздухът, изместен от налятото гориво, е принуден да премине не през нея, а през гърлото, директно към потока на гориво от пистолета. Поради това сензорът на дозатора за гориво спира потока, мислейки, че резервоарът е пълен.
Запушената вентилация на резервоара не само допринася за натрупването на пари в него. През студения сезон, например, те не се образуват особено много. Но в процеса на изпомпване на гориво в цилиндрите на двигателя, в резервоара постепенно се появява все повече и повече свободен обем. Тоест създава се нещо като камера с понижено налягане.
Този ефект е особено забележим, когато горивото е малко. Своеобразният "вакуум" работи срещу усилията на горивната помпа, съпротивлявайки се на подаването на гориво към двигателя. Поради това понякога може да има сериозни прекъсвания в работата на мотора, които дори опитни майстори не могат да обяснят. Този сценарий е особено вероятен, когато въглеродният адсорбер във вентилационната система на резервоара за гориво е запушен. При по-стари коли корпусът на това устройство може да се счупи (например поради корозия).
В резервоара на всеки автомобил има и специален механичен клапан, който предотвратява разливането на горивото при преобръщане на автомобила. Понякога след дълъг престой този клапан губи подвижността си. Това пречи на нормалното зареждане. Много по-опасно обаче е, че при авария дефектен клапан няма да спре изтичането на гориво от резервоара. Което най-вероятно ще доведе до пожар.
Така че ако забележите чести прекъсвания в работата на пистолета от бензиноколонката и това се случи на няколко различни бензиностаниции - имайте едно на ум. Това ее сигнал за собственика на автомобила, който трябва да се свърже със сервиза възможно най-скоро и да отстрани причината!