IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобилите преминаха повратна точка в 23 държави

В тези страни техният дял вече е над 5%, което е решаващо за масово навлизане на всяка нова технология

Много често в началото е трудно да убедите всички да възприемат нова технология. На скромната микровълнова фурна, например, й отне две десетилетия слаби продажби, за да достигне само една десета от домакинствата в САЩ. След това обаче дойдоха 80-те години и микровълновите печки се настаниха почти всяка кухня. Подобно нещо се случва и с електромобилите по света, пише в свой анализ Bloomberg.


електромобили


Точно преди година 19 държави бяха преминали това, което се счита за повратна точка за масово навлизане на електромобили, а именно 5% от продажбите на нови коли да се падат на модели, задвижвания само на ток. Оттогава още 5 страниха попаднаха в списъка, като това са Канада, Австралия, Испания, Тайланд и Унгария , които се присъединяват към групата, включваща САЩ, Китай и по-голямата част от Западна Европа. А траекторията, очертана от тези потребители, показва, че само за 4 години продажбите на електромобили могат да скочат от 5% до 25%.

Защо 5% са толкова важни?

Повечето успешни нови технологии – телевизори, мобилни телефони, LED крушки – следват S-образна крива на приемане. Продажбите се движат бавно във фазата на ранно приемане, след това бързо, когато нещата станат масови. В случая на изцяло електрически превозни средства 5% изглеждат като повратната точка. Времето, необходимо за достигане на това ниво, варира в широки граници в зависимост от страната, но след като универсалните предизвикателства на разходите за автомобили, наличието на зарядни устройства и скептицизма на водачите са решени за малцина, съвсем скоро масите ще ти последват.


Ford F-150 Lightning


В САЩ повратната точка на електромобилите не настъпи до края на 2021 г. – относително късно за държава с такава покупателна способност. Имаше причини за това забавяне. Американците прекарват повече време в колите си от всяко друго население, а шофьорите искат по-дълъг пробег, отколкото предлагаха по-ранните модели. Пикапите и големите SUV, които съставляват повече от половината от пазара в САЩ, също се електрифицираха бавно заради нуждата от огромни батерии.

Днес продажбите на електромобили в САЩ нарастват бързо – с 42% през второто тримесечие в сравнение със същия период преди година, но не успяха да достигнат експлозивната траектория на други страни. Това може да се промени, тъй като Tesla - най-големият производител на електромобили в света, се готви да пусне своя пикап Cybertruck, а конкурентите вече предлага електрически версии на някои от най-емблематичните американски модели -Chevy Blazer и Silverado, Ford Explorer и F-150, Jeep Wrangler и Ram 1500.

Индия може да бъде повратна точка

Повратна точка при продажбите на електромобили в световен мащаб може да бъде Индия -третият по големина автомобилен пазар след Китай и САЩ. Електрическите автомобили представляват 3% от продажбите на нови автомобили в страната през последното тримесечие, след като се удвоиха само за шест месеца. Индийските производители на автомобили инвестират сериозно в електрификация, а изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск се срещна с индийския премиер Нарендра Моди през юни. Тогава Мъск каза, че планира да навлезе на пазара „възможно най-скоро“.


електромобили


Държавите, които преминават повратната точка, отбелязват бързи темпове на приемане, със среден ръст на продажбите от 55% през последното тримесечие в сравнение със същия период преди година. Както при всяка нова технология, темповете на растеж в крайна сметка ще се забавят, когато пазарът се доближи до насищане - върха на кривата на приемане S.

Продажбите на plug-in хибриди се увеличават

Някои страни, предимно в Европа, по-бързо възприеха plug-in хибридите, които имат по-малки батерии, поддържани от бензинов двигател. Други държави, включително САЩ и Китай, пропуснаха тази категория и преминаха направо към изцяло електрически превозни средства. Ако включим plug-in хибридите - 10 милиона продажби през 2022 г., нещата изглеждат още по-впечатляващо, тъй като тази цифри може да се утрои до 2027 г.,прогнозира BloombergNEF.

И тъй като хибридите не изискват същото ниво на инфраструктура или потребителски ангажимент като изцяло електрическите автомобили, ранната фаза на приемането им може да бъде по-непостоянна и пълна с фалстартове. Нов хибриден модел на популярен автомобил може да увеличи дела на плъгините с няколко процентни пункта, без да означава по-широка промяна в потребителските предпочитания. Постоянна повратна точка за тази по-широка категория електрифицирани автомобили е 10% (plug-in хибриди и електромобили общо).


електромобили


Големи пазари като САЩ, Австралия и Канада са в рамките на части от процента от преминаването на тази повратната точка през последното тримесечие. В САЩ продажбите на хибриди може да се повишат благодарение на щедрите нови стимули, които влязоха в сила тази година.

Прогресът зависи от производителите

Продължаващият растеж на продажбите на електромобили зависи от способността на традиционните производители на автомобили и техните доставчици да направят подобни инвестиции „на сляпо“, преди търсенето да се материализира напълно. Фабриките трябва да бъдат преоборудвани и веригите за доставки преконфигурирани. Преходните разходи могат да бъдат задушаващи, докато продажбите не станат масови. Това означава, че отделните производители на автомобили също имат повратна точка - праг, след който продажбите на EV започват да се самоподсилват.


електромобили


Според опита на Европа, след като 10% от тримесечните продажби на автомобилен производител са на електрифицирани превоpни средства, този дял се утроява за по-малко от 2 години.

Неизбежен ли е глобалният преход към електромобили?

Досега 90% от световните продажби на електромобили идват от САЩ, Китай и Европа. Това означава, че страните, отговорни за около е1/3 от продажбите на автомобили в световен мащаб, все още не са преминали повратната точка. Само четири от 20-те най-гъсто населени държави са направили завой. Дори ако кръговете на търсенето продължат да се разширяват, не е сигурно дали миньорите ще успеят да поддържат темпото за осигуряване на материали за батерии.

Глобалните продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене достигнаха своя връх през 2017 г., а нетният ръст на продажбите на автомобили сега се движи изцяло от електромобилите. Това е тенденция, която според прогнозите на Bloomberg ще продължи, докато автомобилът с бензинов двигател стане музеен експонат, независимо дали това ще отнеме 10 или повече.


електромобили


Властите също накланят везните в полза на електрификацията. В САЩ администрацията на Байдън призовава електромобилите и хибридите да съставляват половината от новите превозни средства до 2030 г., Двупартийният закон за инфраструктурата от 2021 г. и Законът за намаляване на инфлацията от 2022 г. насочват стотици милиарди публично и частно финансиране във всичко - от мрежи за зареждане по магистрали към заводи за рециклиране на батерии.

Производството на батерии в САЩ до 2030 г. се е увеличило с 67% само през последната година и е настигнало Европа, според Benchmark Materials. Като цяло обаче прогнозирането на внедряването на технологии е коварна работа. Дори и най-внимателните перспективи могат да бъдат отклонени от курса от прекъсвания на веригата за доставки, икономически промени, политика, фалити и популярна култура.

Предимството на подхода за повратните точки е, че той показва неща, които вече са се случили. Прилагайки тази рамка към цялата планета, повратната точка за електромобилите беше премината през 2021 г. Ако тенденциите се задържат, останалата част от това десетилетие ще бъде запомнена с това, че направи за електрическите автомобили това, което 80-те години направиха за микровълновата фурна.


0 от 500
  • #20
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На огромна част от хората въобще не им пука дали ще карат кола с ДВГ или електрическа. В Западна Европа и Щатите е въпрос на престиж или да се направиш пред комшията като караш кола на ток. Тъй че е логично колите на ток да се наложат като по-прости за обслужване и ремонти. Само че, вероятно палачинката ще се обърне като стане ясно каква зависимост към китайските батерии се развива и съвсем скоро ЕС ще обяви колите на *** за по-екологични от тия с китайска батерия
  • #19
    0 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Някой планирал ли е инсталацията на вендинг автомати? Така че Не бери грижа. Една зареждачка струва по-малко от вендинг автомат и на партида за вендинг автомат могат да се захранят четири-пет зареждачки. Като има пазар ще има и желаещи да ги изграждат.
  • #18
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    докато не направят зареждането и ползването на електромобили безпроблемно, няма да има грандиозна трансформация. Не е само цената на автомобила, а удобството. Пред един 12 етажен блок с 200 автомобила отпред - напаркирани и по зелените площи ,понеже всичко е планирано в града, къде точно ще се зареждаме? Ще се направят зареждачки ще се изцепи някой.. да ама кога 2030 2040? колко? ще има ли за всички? интересни въпроси без отговор. Дотогава - яжте ми дизела ;)
  • #17
    4 rate up comment 5 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    Много просто: има ауспух - има проблем. Няма ауспух - няма проблем. Колегата едно си знае - едно си бае. MODEL Y е НАЙ-ПРОДАВАНАТА КОЛА НА ПЛАНЕТАТА в момента. Много фенове ще да са това. 6 гигазавода само за тях бачкат, брейй
  • #16
    4 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 15. Прав си. Изкривяват пазара, за да направят ПО-БЪРЗО електромобилите по-евтини от ДВГ. Тоест си плащат за времето, за да съкратят сроковете за така или иначе неизбежната трансформация. Електромобилите така или иначе ще станат по-евтини, като се възползват от икономиите на мащаба при производство на огромни количества батерии. Към момента цените на материалите са спекулативно високи заради голямото търсене и малкото предлагане, а технологиите все още са скъпи, но всичко се променя БЪРЗО.
  • #15
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Изкривяват пазара ( преди 1 година )
    Ако не е оскъпяването на двг никой няма да купувя електеичка.Електричките се радват на невиждани преференции то не са намаления от паркиране каране из бусленти каране в графска зона държавна помощ и бухане на фвг с високи данъци.Е как да стане
  • #14
    5 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До щастливец 13. Кажи нещо за тези тенденции които са надолу, че съм я пропуснал тази информация? Както в тази статия така и останалите източници твърдят точно обратното. Какви според тебе ще са причините тенденциите да тръгнат надолу. Изброй 5-6 от тези много причини?
  • #13
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тенденциите са надолу, има много причини за това!
  • #12
    4 rate up comment 2 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Как не видяхте че западните правителства отчаяно се борят с доминацията на Китай и в този сектор. Регулации и субсидии, за да държат старите фирми над водата. Не се ли реформират ще изчезнат. Примери колкото искаш. Или си мислите че само Алито, Хасан и Ханс могат да сглабят премиуми от китайски компоненти. Щото китайците твърдят че тяхните скъпи автомобилни марки са по-добри, сглобени с части от същите доставчици и проектирани от екипи от цял свят.
  • #11
    5 rate up comment 4 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Вече 1000 пъти съм повтарял за последните 10 години. Краят на ДВГ ще дойде в мига в който цените по една или друга причина се изравнят с електромобилите. Тогава никой разумен прагматичен човек няма да си купи нов автомобил с ДВГ. Ще избере много по лесния и евтин за поддръжка електромобил, за който ще плаща и по-малко за зареждане. Автомобили с ДВГ ще се купуват само по емоционални причини, да им слушат звука на светофара.