Кои марки автомобили са в най-добра позиция да осребрят своя софтуерен напредък? Отговорът на този въпрос дава консултантската фирма Gartner, която създаде Digital Automaker Index. Този индекс оценява производителите на автомобили в осем области, фокусирани върху софтуера (култура и лидерство на пазара, талант, архитектури, свързаност на превозните средства, автономно шофиране, електрификация, интелигентен интериор и потенциал за онлайн продажби).
Получените резултати се обобщават, за да се състави обща класация, която тази година обхваща 20 автомобилни производители. На първо място е Tesla, следвана от китайските Nio и Xpeng, а в топ 5 попадат и две нови американски компании - Rivian и Lucid.
В същото време „традиционни“ автомобилни гиганти като Jaguar Land Rover или Toyota са назад в класирането. Същото се отнася и за Stellantis, който обяви, че ще генерира около 20 млрд евро предлагане на базирани на софтуер продукти и абонаменти.
Производителите на автомобили с най-добър софтуер:
Тесла - 80,1%
Nio - 69,7%
XPeng - 58,2%
Rivian - 48%
Luicid Motor - 46,8%
General Motors - 45,1%
Geely - 42,5%
Ford - 41,8%
Volkswagen - 41,8%
Mercedes-Benz - 38,2%
BMW - 38,1%
Renault-Nissan - 36%
BYD - 34,5%
Stellantis - 29,2%
Hyundai - 28,9%
Honda - 28,7%
Toyota - 28,7%
SAIC - 28,5%
Mazda - 24,9%
Jaguar Land Rover (Tata Motors) - 24,7%
Tesla и Nio постигнаха най-добри резултати в категорията култура и лидерство, тъй като, както посочва Automotive News Europe, те имат „голям брой членове на ръководството със силен опит в дигиталния свят", според индекса. Тези марки се отличават и с добрата си управленска структура. Според индекса, ако изпълнителният директор е пряко ангажиран с разработката на софтуерни технологии, компаниите са в по-добра позиция да „вземат стратегически решения.