fallback

Renault 12 - моделът, който се превърна в първата Dacia

Този автомобил се произвежда в продължениe на десетилетия за различни пазари извън Западна Европа

Renault 12 е показан за първи път пред публика на автосалона в Париж през 1969 година и в същата година влиза в производство - както в родната си Франция, така и като първи масов модел на новосъздадената марка Dacia в Румъния. Моделът има доста модерен за времето си дизайн с някои характерни елементи, които го отличават и до днес - съчетанието от издигаща се до самия си край линия на покрива, която "пада" рязко през широките задни колони и преминава в ниска задна част продължава да откроява профила на автомобила сред всички негови конкуренти както от онова време, така и от по-късните години.

Освен като седан, от 1970 г. моделът почва да се предлага и в още по-практичен вариант с каросерия комби. Появява се дори спортна модификация Gordini, задвижвана от 1,6-литров двигател с два двойни карбуратора Weber, който с мощност от 125 к.с. и екипирана с петстепенна механична предавателна кутия.

Интересното при Renault 12 e, че моделът има повече от приличен, но не и незапомнено голям успех на пазарите в Западна Европа за своите 12 години производство, докато в Източния блок и дори извън пределите на Стария континент моделът се превръща в истински бестселър благодарение на съчетанието от добра функционалност и проста, надеждна техника. В следствие на това автомобилът се произвежда близо 40 години в Румъния под името Dacia 1300 (1969 - 2006 година), в Турция сглобяването продължава само малко по-кратко от това в северната ни съседка - от 1971 до 2000 година.

Интересен факт е, че това е първият модел автомобил, сглобяван в Турция, който започва да се изнася извън пределите на страната. След някои обновления в края на 80-те произвежданият от предприятието Oyak-Renault в Бурса модел получава името Renault Toros. Наред с изброените дотук места, моделът се прави за пазара на тогавашна Югославия в Ново Место, Словения, както и в Мароко, Аржентина, Колумбия, Мексико и други.

Успехите на модела не се изчерпват с изредените дотук места, на които е произвеждан толкова много години. През 1970 година 12 е обявен за "Кола на годината" в Австралия и скоро започва сглобяването му и там. В допълнение моделът се сглобява също в Нова Зеландия и дори в Канада.

На повечето пазари моделът Renault 12 се продава с няколко модификации на 1,3-литров бензинов четирицилиндров мотор, по-късно заменен от малко по-модерен агрегат 1.4, но има и версии 1.6.

Както се случва при повечето модели, произвеждани от 60-те или 70-те години почти до наши дни, по-късните екземпляри от Renault 12 постепенно започват да губят елегантните си хромирани и метални детайли, които отстъпват място на пластмасови и гумени елементи, осигуряващи по-добра безопасност на пешеходците, но и донякъде лишаващи дизайна на автомобила от първоначалния му чар.

fallback
  • #10
    Нено Сенегалеца ( преди 1 година )
    Е как ще е първата? Дачия имаше още на базата на Рено 8
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Явно Божан Бошнаков не е бил през периода, за който пише, в Румъния. Щеше да е видял, че на Рено 8 и 10 имаше надпис DACIA. А ние само,, цъкахме",защото ,, Булгаррено" остана спомен.
  • #8
    Алекс ( преди 1 година )
    Дачия 1300 беше най-скапаният автомобил по времето на социализма.Продаваха се без ред.Имах съсед,който се излъга да си я купи.Всяка седмица ремонт,докато изгни и я издаде.
  • #7
    Йонко Евреина ( преди 1 година )
    Имаше само една пратка от тия Дачии за България, 87-***, 88-*** година, почти всички пропищяха и ги върнаха за тежки дефекти. Върнаха им парите или ги замениха с вардбурзи и Алеко- ловешки.
  • #6
    Класика ( преди 1 година )
    Е който е живял по това време той е бил щастлив!Хубави ,здрави коли създаващи радост!Сегашните тешки трафопостове с ненужна електроника са наказание за шофьорите!.... И не само!... Те са лудост,това е подсъдимо!
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Карах едно сандеро под наем това лято докато бях в отпуска в България - е такова дърво за пръв път карам, а съм карал много коли.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    До 1 застреляха го защото са ***,а той им остави държава без грам дълг и със заводи които съумяха да ги продадат на западните автомобилни фирми и сега да печелят. Иначе тогава беше лошият в целия свят.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    До 2 нещо си се объркал тотално със скърцащите порти на Дачия и Рено,с тези на скърцащите селски порти на Шкода/в превод проблем/ и цени за Шкода селска марка на база на некадърниците немски Фолкс с ***.Там цените надвишават и доста над 100 хиляди.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Дачия от модела 1300 и неговите версии и доработки са произвеждани в Румъния до 2000 г.,а след това идва модела Соленца,заменен по-късно от Логан.Така,че не е произвеждан до 2006г.Като другото любопитно е,че не е първият а вторият и последен модел на Рено качен на конвейра в Питещи на конвейра,като първия е Рено 8 или Дачия 1100 прехвърлен след разваляне на контракта с французите в Румъния.1969г.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Шкода си е шкода, дачия същото както и рино, нека да си оправят първо скърцащите врати и после да ми редят цени от по 100к които и най-верният им фен и да иска ги няма.
fallback
Последни