fallback

Знаете ли, че автобуси Чавдар са се движили в Кабул?

Рядка и интересна снимка показва два български рейса на улица в афганистанската столица

Историята на българският производител на автобуси Чавдар изобилства от доста интересни периоди и някои изненадващи факти. Предприятието със седалище и завод в град Ботевград в продължения на десетилетия снабдява с автобуси не само цяла България, но и някои доста неочаквани "братски" на СССР държави, най-интересните и може би най-екзотичните измежду които са Афганистан, Северна Корея и Никарагуа.

На тази рядка и несъмнено ценна снимка се виждат два произведени у нас автобуса от модела Чавдар 11Г5 по улиците на столицата на Афганистан - Кабул. Моделът 11Г5 е създаден за градска и крайградска употреба, тоест за къси, максимум до средния разстояния. Добре познатият на всички малко по-възрастни читатели автобус най-често беше в червено-бяла окраска на ивици и през годините се прочу най-вече с изключително издръжливата си, лесна за ремонтиране и изискваща съвсем елементарна поддръжка техника. Чавдар 11Г5 се базира на шасито на Skoda 706 РТО и има предно разположен двигател Skoda PT.

fallback
  • #21
    Иван ( преди 1 година )
    Недоразумението 5С ,щом се произведе трябваше да се бракува.Такива вибрации при 60км.ч не са изпитвали и на електрическия стол
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    До 18 малкият 5С бе наистина с Перкинс мотор но си бе наша разработка с 4х4 предаване за селските райони и се ползваха на тежки терени и доста издържаха. Много омаловажаваш труда който тогава се е полагал и се кефиш на това,че днес дори и клечки за кибрит и зъби не правим,а внасяме всичко.*** народ сте диванни критикари.
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    До 14 за Балкан турист автобусите бяха Шкода Кароса и после само Кароса с 4 фара отперд и 4 стопа отзад.На по-късен етап се ползваха Чавдар 11М 4 "лодките",както и икаруси и малко Мерцедеси.
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    "Каросериите на 11 Г5, 11 М4, 11 М3 (и няколко по-малки модела) бяха по лиценз на Кесборер Сетра. Двигателите и шаситата бяха Шкода, само на 11 М4 беше РАБА МАН (унгарски по лиценз на МАН) Малкия автобус 5С беше с двигател Перкинс - лиценз от 1940 год.Последния модел( един ръбест) беше с КОНСТРУКТИВЕН ДЕФЕКТ... Изводите оставям на вас.,,Единствено бих добавил и мостовете към шаситата и двигателите. Иначе за съжаление всичко си беше точно така!
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    във коя нормална държава са внасяни тези посредствени возила.
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    За съжаление обаче има жълтопаветни хора евроатлантици, които само по лична карта са българи и обичат повече краварите отвъд океана и са им покорни слуги, но собствената си Родина не обичат и я предават винаги по всякакъв повод. Това са националните предатели, които ни унищожиха държавата. посолството на Козяк само на тях разчита.
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    Не само в Кабул, а и в Кандахар и в други афганистански градове. Преди няколко години се запознах с афганец от там и като разбра, че съм българин се зарадва много. Каза, че все още се движат тези автобуси и са единствените, които са издържали толкова време на техните условия. Чичо му е учил медицина в София и когато се прибирал им носел различни хубави неща от България. От там се запалил и той да дойде у нас да види нещата за които му е разказвал. На развален български ми каза обичам България.
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    Хубавите западни автобуси се купуваха с валута каквато нямаше освен за балкантурист и ръководните ***.
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Сега произвеждаме по-добри автобуси, нали?
  • #12
    До 8 ( преди 1 година )
    Щом си мислиш че това дето го ядеш с краварката в ъгъла е масло си ми ясен.Ако си мислиш че това е правено от говедари и истинско краве мляко мноооого си се объркал. За да правиш такъв продукт не ти трябват нито говедари нито прясно мляко.
fallback
Последни