Промяната в Наказателния кодекс мина тихомълком на 28 юли, но вече започва да предизвиква протести
Съдилищата в България вече ще могат да конфискуват в полза на държавата автомобилите на шофьори, употребили алкохол или наркотични вещества. Това, което преди година се приемаше като популистка идея на прокуратурата, вече е факт с измененията в Наказателния кодекс, публикувани в брой 67 на "Държавен вестник". При това лансираната идея на Гешев бе за конфискация при над 2 промила алкохол, докато приетото от депутатите сваля летвата по-ниско - над 1.2 промила при първо нарушение и едва над 0.5 промила при второ.
След гласуването на промените медиите обърнаха внимание основно на увеличените наказания при причинена смърт на пътя, и новата алинея 5 към член 343б мина незабелязано. Тя гласи: "В случаите по ал. 1 - 4 съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик - да присъди равностойността му". Ето и кои са четирите случая, описвани във въпросните алинеи, при които се стига до конфискация на автомобила:
- 1. Ако шофирате с над 1.2 промила алкохол, за което се полагат също 1 до 3 години затвор и глоба от 200 до 1000 лева.
- 2. Ако вече сте осъждани по точка 1, при повторно нарушение с над 0.5 промила отново се отнема автомобилът, и се налагат от 1 до 5 години затвор, и от 500 до 1500 лева глоба.
- 3. Ако управлявате автомобил след употреба на "наркотични вещества или техни аналози". Тук наказанията са конфискация, 1 до 3 години затвор и от 500 до 1500 лева глоба.
- 4. При рецидив по точка 3 наказанието е конфискация, 1 до 5 години затвор и глоба от 500 до 1500 лева.
При зачестилите напоследък случаи на смърт, причинени от пияни или дрогирани шофьори, конфискацията при рецидив изглежда разбираема мярка. Но много експерти изказаха съмнения по алинея 3 заради недотам надеждните тестове за наркотици, използвани от МВР. В медиите бяха популяризирани достатъчно случаи на погрешно позитивни тестове, включително след употреба на безобидни медикаменти. Активисти за легализация на марихуаната напомнят, че сегашната система за тестване дава положителен резултат дори при човек, пушил преди повече от седмица. "Това щеше да е нормална процедура, ако имахме справедливо тестване и установяване на действително опасните водачи, а не просто употребилите преди седмица", коментира фейсбук страницата Liberty 420.
Мнението на Automedia.bg: Увеличаването на наказанията като мярка срещу неприлагането им е типично български абсурд. И досегашните санкции щяха да са достатъчни, ако се прилагаха и важаха за всички. Рецидивистите-нарушители, които са се ползвали с опека от полицаи, прокурори и съдии, ще продължат да го правят и след промените. Конфискуваните автомобили ще са само на "по-малко равните". Интересното е, че на законодателите не им е хрумнало да пренесат същата мярка и в обратна посока: примерно да отнемат имуществото на корумпираните прокурори, съдии и полицаи. Макар че от това държавата би могла да спечели доста повече.
Още по темата:
-
Лепенките за ГТП и "Гражданска отговорност" имат смисъл само за онзи, който ги произвежда
-
Сбогом на синия талон, до 6000 лева глоба за каране в аварийната лента и максимум 130 км/ч на магистралата
-
Осигурена е възможност за плащането им през системата