fallback

Защо Lada Samara не успя да помогне на АвтоВАЗ

Моделът с предно предаване трябваше да модернизира производителя си, но закъсня фатално

След като се налага като най-големият и най-популярен производител на автомобили в СССР, в края на 70-те АвтоВАЗ все повече се нуждае от нов и модерен полъх в скромната си гама, която включва единствено модели, създадени на базата на Fiat 124, който все пак е с техника от 60-те години, както и високопроходимата Нива. Затова и управата на компанията със седалище в Толиати все по-усилено се говори за автомобил с предно задвижване и по-модерни технологии, които поне в някаква степен да отговарят на западната конкуренция и да имат шанс на пазарите извън рамките на СИВ.

Всъщност, решението за производството на Samara е взето на още на 16 септември 1978 г., като намерението е да се създаде автомобил със силен потенциал за продажби на западноевропейските експортни пазари. Проектиран е изцяло от ВАЗ. Коефициентът на аеродинамично съпротивление е 0,36, което не е никак лошо постижение за онези времена.

В крайна сметка ВАЗ 2108, по-известен като Lada Samara, стъпва на пазара през 1984 година и се произвежда близо 30 години - чак до 2013 г. Името на модела Samara първоначално се използва само за моделите, предназначени за износ, докато в Съветския съюз същият модел се нарича Sputnik.

През годините моделът се произвежда във варианти хечбек с три и пет врати, както и като седан с четири врати. Означенията на трите версии са съответно 2108, 2109 и 21099. Така нареченото второ поколение, излязло през 1997 година, на практика не е нищо повече от фейслифт с леки промени по дизайна и техниката. Тогава означенията на модела се сменят на 2113, 2114 и 2115.

Предното окачване е с модерна конструкция тип Макферсън, отзад е с торсионна греда. Кормилното управление използва зъбна рейка - за първи път в автомобил, създаден в Съветския съюз. Автомобилът се предлага с атмосферни бензинови двигатели 1.1 (от 1990 г.), 1.3 и 1.5 (от 1988 г.). Има и редки версии с двигател 1.6 и дори такива с Ванкелов двигател.

Твърди се, че при разработването на новото двигателно семейство са взели участие и Porsche. Популярният 1,3-литров карбураторен двигател е с мощност 65 к.с. при 5600 оборота в минута и има максимален въртящ момент от 97 Нм при 3500 оборота в минута. Тягата се предава на предните колела през петстепенна трансмисия, което също е модерно решение за автомобил, идващ от СССР през онези времена.

Първите автомобили слизат от монтажния конвейер на 18 декември 1984 г.  През 1987 година моделът започва да се изнася във Великобритания и има нелеката задача да се конкурира с Ford Escort и Peugeot 309, което обаче се оказва нелека задача предвид факта, че от времето, когато е конструиран самия автомобил до момента, в който започва да се изнася, минава близо едно десетилетия. Samara стига дори до екзотични пазари като Австралия и Уругвай.

fallback
  • #14
    абе ( преди 1 година )
    странни хора сте голям процент от българите - расли по време на соца изучени, изхранени станали големи хора бели глави вече а се късат да плюят и руската техника и въобще цялата им промишленост и култура абе България няма кола собствено производстви а Русия все пак има, верно имат кусури но ... абее Ладичките са нелоши коли
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    Самара е проектирана от Порше в техния център във Вайсзах.Там е проектиран и Сеат Ибиза и си приличат доста.
  • #12
    До 3 ( преди 1 година )
    Единствената причина някой да си купи руска трошка е цената. А тя е такава, защото това са морално остарели талиги, които са непретенциозни, лесни за производство и не отговарят на всички стандарти, на които отговарят западните. Западните компании отдавна си спряха тези модели, иначе в тази малка ниша мАсква нищо нямаше да може да продаде. Когато става дума за автомобил за по-тежък терен, Нива и УАЗ върши някаква работа за малко пари. Но нищо не представляват спрямо Паджеро, Jeep и т.н.
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Ладата криво-ляво я направиха с помощ от Запада, с огромно закъснение и хронични дефекти, типично по руски. Но най-смешно беше положението с новия мАсквич, дето не успяха да му направят новия двигател и сложиха стария и то под ъгъл, за да се събере. Надлъжен с предно предаване и с огромна скоростна кутия, с пета скорост, която може да се включи само надолу или с попътен вятър. Огледалата взеха от Самара и заради различния наклон на прозорците, висяха надолу. Толкова за руската промишленост!
  • #10
    До Класика ( преди 1 година )
    Не знам какво си е купил Ралф Шумахер, но знам, че съм карал доста соц коли, включително такава лада. И най-скромният Голф беше като гост от бъдещето на техния фон.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Голф 2 се произвежда от 1983 до 1992. И е като космически кораб спрямо тази съветска колица.
  • #8
    Джуганаа ( преди 1 година )
    За цър ву лии , като нормални обувки са на същата цена, не зная защо модернатора ме цензурира ?!
  • #7
    Джугана ( преди 1 година )
    Мии как да дадеш пари за ***?!
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    Да са се продавали колко да са се продавали. През 80-те когато са били що-годе адекватни може. Но 90-те и след 2000 в западна Европа конглокираха Бентли и Ролс Ройс по брой продажби. Купувани предимно от руски емигранти от носталгия, колекционери и Нива за бедни горски стопанства.
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Ало, третия - даже според руските източници ладите се продаваха в стотици пъти по малко от Голф в Западна европа.
fallback
Последни