fallback

Защо Lada Samara не успя да помогне на АвтоВАЗ

Моделът с предно предаване трябваше да модернизира производителя си, но закъсня фатално

След като се налага като най-големият и най-популярен производител на автомобили в СССР, в края на 70-те АвтоВАЗ все повече се нуждае от нов и модерен полъх в скромната си гама, която включва единствено модели, създадени на базата на Fiat 124, който все пак е с техника от 60-те години, както и високопроходимата Нива. Затова и управата на компанията със седалище в Толиати все по-усилено се говори за автомобил с предно задвижване и по-модерни технологии, които поне в някаква степен да отговарят на западната конкуренция и да имат шанс на пазарите извън рамките на СИВ.

Всъщност, решението за производството на Samara е взето на още на 16 септември 1978 г., като намерението е да се създаде автомобил със силен потенциал за продажби на западноевропейските експортни пазари. Проектиран е изцяло от ВАЗ. Коефициентът на аеродинамично съпротивление е 0,36, което не е никак лошо постижение за онези времена.

В крайна сметка ВАЗ 2108, по-известен като Lada Samara, стъпва на пазара през 1984 година и се произвежда близо 30 години - чак до 2013 г. Името на модела Samara първоначално се използва само за моделите, предназначени за износ, докато в Съветския съюз същият модел се нарича Sputnik.

През годините моделът се произвежда във варианти хечбек с три и пет врати, както и като седан с четири врати. Означенията на трите версии са съответно 2108, 2109 и 21099. Така нареченото второ поколение, излязло през 1997 година, на практика не е нищо повече от фейслифт с леки промени по дизайна и техниката. Тогава означенията на модела се сменят на 2113, 2114 и 2115.

Предното окачване е с модерна конструкция тип Макферсън, отзад е с торсионна греда. Кормилното управление използва зъбна рейка - за първи път в автомобил, създаден в Съветския съюз. Автомобилът се предлага с атмосферни бензинови двигатели 1.1 (от 1990 г.), 1.3 и 1.5 (от 1988 г.). Има и редки версии с двигател 1.6 и дори такива с Ванкелов двигател.

Твърди се, че при разработването на новото двигателно семейство са взели участие и Porsche. Популярният 1,3-литров карбураторен двигател е с мощност 65 к.с. при 5600 оборота в минута и има максимален въртящ момент от 97 Нм при 3500 оборота в минута. Тягата се предава на предните колела през петстепенна трансмисия, което също е модерно решение за автомобил, идващ от СССР през онези времена.

Първите автомобили слизат от монтажния конвейер на 18 декември 1984 г.  През 1987 година моделът започва да се изнася във Великобритания и има нелеката задача да се конкурира с Ford Escort и Peugeot 309, което обаче се оказва нелека задача предвид факта, че от времето, когато е конструиран самия автомобил до момента, в който започва да се изнася, минава близо едно десетилетия. Samara стига дори до екзотични пазари като Австралия и Уругвай.

fallback
  • #4
    До 3 ( преди 1 година )
    Лада Нива и сигурност? Това нещо след всеки лов трябваше да му сменяме по нещо. Сменихме го с Джимни и ремонтите се разредиха в пъти.
  • #3
    Класика ( преди 1 година )
    Е това вече са нечувани глупости!помогна и още как! Макар да закъсня!Преди войната ладите бяха най продаваните коли и се изнасяха във всички страни макар западните страни да наложиха законово информационно затъмнение по този факт!- евтини ,непретенциозни с смешни цени за резервни части!!!!... Да не говорим че всички по сериозни фирми използваха Лада Нива и Уаз Патриот за сигурен превоз! Дори Ралф Шумахер на който евтина бутилка вино от марковата му фабрика струва 12 000 евро купи Лада Нива !
  • #2
    Fury ( преди 1 година )
    Известна с прякора си "рендето"! Гаден пластмасов интериор, за разлика от Лада 1500!
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    1... историята на автомобилите си е тяхна история, а не политическа. Да свързано е с политка, но все пак говорим за коли. Добри, лоши... това е история.
fallback
Последни